به گزارش روز شنبه خبرنگار آموزش و پرورش ايرنا، در جامعه اسلامي اين وظيفه مهم بر عهده انسان هاي شريف، قانع و وظيفه شناس گذاشته شده است كه از سر تعهد و دلسوزي به پرورش و شكل دهي استعدادهاي افراد مشغولند.
در شرايطي كه تغيير و تحولات جهاني با سرعتي غير قابل باور به پيش مي رود ديگر نمي توان با اداره كردن كلاس هاي درس به شيوه قديمي، سنتي و مكتب خانه اي توقع داشت شاگرداني توانمند و متبحر در آينده سكان مديريت و پيشرفت كشور را به دست بگيرند.
البته از آنجا كه دانش آموزان نيز به انواع وسايل ارتباطي، امكانات و فناوري هاي جديد و به روز دسترسي دارند، عقب ماندن معلمان از اين غافله پرشتاب همانا اهداف ترسيم شده براي نظام آموزشي را به حاشيه مي راند.
به همين دليل است كه بايد طرح و برنامه هاي تازه در دستگاه تعليم و تربيت تدوين و اجرا و آموزش هاي نوين براي معلمان برگزار شود تا با پياده كردن روش هاي جديد با بهره گيري از امكانات به روز، نظام آموزشي بيش از پيش نسلي كوشا، خلاق و در عين حال شاداب را در آينده وارد چرخه توليد اعم از توليدات صنعتي، خدماتي، كشاورزي و فناورانه كند.
اهميت توجه به اين مساله خبرنگار آموزش و پرورش ايرنا را بر آن داشت تا نظر يك كارشناس آموزشي و راهكارهاي موجود براي تحقق اهداف ترسيم شده در سند تحول بنيادين نظام آموزشي در عصر ارتباطات را جويا شود كه در ادامه مي خوانيد.
«رضا كاكازاده» كارشناس آموزشي از ويژگي معلمان در عصر جديد را افزودن و به روز كردن اطلاعات دانست و گفت: معلم بايد خود را با تغيير و تحولات امروزي هماهنگ سازد و نياز دانش آموزان را بشناسد.
وي تصريح كرد: استفاده از دانش روز و افزايش مطالعه از مسائل مهمي است كه بايد معلمان در فعاليتهاي خود در نظر بگيرند. همچنين به روز بودن، آشنايي با روشهاي جديد، توجه به محتوا و كيفيت و تسلط به زبان خارجي مي تواند معلمان را در ماموريت خطير تعليم و تربيت موفق كند.
اين كارشناس آموزش و پرورش به خبرنگار ايرنا گفت: معلمان از آنجا كه رسالت تعليم و تربيت را عهده دارند، مي توانند در اعماق وجود انسان ها نفوذ كنند و تاثيرات ماندگاري از خود بجا گذارند، لذا آموزش وپرورش به معلمان آگاه، دلسوز و توانمندي نياز دارد كه بتوانند اهداف نظام تعليم وتربيت اسلامي را محقق كنند.
معاون اسبق آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد : معلمي كه وظيفه تربيت نسل آينده را عهده دارد بايد در حوزههاي مختلف تقويت شود. به گونهاي كه به روز بوده و با روشهاي جديد آشنا باشد.
كاكازاده به روز بودن معلمان را ضامن ترقي دانش آموزان عنوان كرد و اظهار داشت : بي شك بهره گيري از تكنولوژي آموزشي به مفهوم جديد آن يكي از نوآوري هاي آموزشي و از لوازم اصلي اداره كلاس درس محسوب مي شود والبته بايد دانست كه تكنولوژي آموزشي يا فناوري آموزشي صرفا كاربرد دستگاه هاي شنيداري – ديداري نيست.
وي با اشاره به اينكه آموزش نيز امروز معني و مفهوم جديدي پيدا كرده است، تصريح كرد: مواد و وسايل آموزشي روز به روز تنوع بيشتري مي يابند و الگوهاي سنتي به وسيله كتاب هاي درسي، معلمان و تخته سياه كمرنگ تر و يادگيري دانش آموزان و تدريس معلمان دگرگون شده است.
اين كارشناس آموزشي استفاده از روش تدريس فعال و همگام با فناوري هاي نوين را از روش هايي عنوان كرد كه به تدريس معلم ويژگي خاص مي بخشد و مبتني بر استانداردهاست كه اين نوع از تدريس نوعي بهبود فرايند كار در آموزش و پرورش محسوب مي شود .
كاكازاده ادامه داد: معلم هميشه خود بايد در حال فراگيري علم باشد و اطلاعات جديد و نو را بياموزد، در طول كار هميشه يكسان تدريس نكند و نكات را از جهات مختلف و زواياي متعدد بيان كند كه لازمه اين كار، شركت در دوره هاي ضمن خدمت آموزش معلمان است.
وي تصريح كرد: از آنجا كه معلم در طول تدريس نياز به ارتباطات متقابل دارد، بنابراين بايد مخاطبان خود را شناسايي كند و بداند در چه شرايطي زندگي مي كنند و تا حدي از خانواده آنها مطلع باشد زيرا در اين صورت مي تواند پيام هاي ياددهي خود را شفاف منتقل سازد.
به عقيده اين كارشناس آموزش و پرورش معلم بايد دانش آموز را خلاق بار بياورد و هر اندازه دانش آموز از نظر اطلاعات، غني تر باشد انگيزه خلاقيت كه در نهاد او بالقوه وجود دارد، به فعليت مي رسد.
وي در پايان معلم مبتكر را كسي عنوان كرد كه هميشه سوالي براي مطرح كردن در كلاس داشته باشد و حس انگيزه كنجكاوي دانش آموزان را تحريك و عشق يادگيري فنون جديد را در آنها زنده كند.
**8398**1883
![معلمي، رسالتي كه بايد به روز بماند معلمي، رسالتي كه بايد به روز بماند](https://img9.irna.ir/old/Image/1398/13980214/83301920/N83301920-73005803.jpg)
تهران- ايرنا- اساسي ترين كار در هر جامعه اي تعليم و تربيت است و كسي كه اين رسالت را به دوش مي كشد، همانا معلمي است كه در عصر فناوري بايد اطلاعات خود را به روز نگه دارد.