۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۱۶
کد خبر: 83302951
T T
۰ نفر

آب تالاب بین المللی «كانی برازان» پس از 10 سال سرریز شد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۱۶
کد خبر: 83302951
آب تالاب بین المللی «كانی برازان» پس از 10 سال سرریز شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: آب تالاب بین المللی «كانی برازان» این شهرستان پس از 10 سال و بر اثر بارش های مناسب سرریز شد.

فاروق سخنور روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اكنون ظرفیت 16 میلیون مترمكعبی این تالاب پر شده و به صورت میانگین سه مترمكعب آب ورودی آن از سه دریچه خروجی به سمت تالاب های اقماری دریاچه ارومیه از جمله «داشخانه»، «بفراوان» و «گروس» هدایت می شود.
وی افزود: آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای قره داغ و زهكش های اطراف این تالاب تامین می شود و امسال در سایه لایروبی زهكش ها، آب با سرعت بیشتری به داخل تالاب وارد می شود.
«سخنور» اضافه كرد: با راه اندازی ایستگاه پایش آنلاین در این تالاب مولفه های عمق آب، میزان اكسیژن، دما، فشار و رطوبت تالاب رصد شده و به صورت آنلاین به دفتر تالاب های ایران ارسال می شود.
وی در خصوص ورود پرندگان برای لانه سازی و تغذیه به این تالاب نیز گفت: هم اكنون هزاران قطعه پرنده آبزی و كنارآبزی در 20 گونه مختلف شامل فلامینگو، باكلان كوچك، پلیكان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، كشیم بزرگ، غاز خاكستری، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس كولی، حواصیل، تنجه، انواع مرغابی و اردك از جمله اردك سرسبز، ارده ای، سرحنایی، سرسفید و بلوطی در این تالاب حضور دارند.
به گزارش ایرنا از ابتدای سال زراعی جاری تاكنون 615.4 میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده است كه در مقایسه با 428 میلی متر بارندگی سال قبل 44 درصد و در مقایسه با 412 میلی متر بارندگی میانگین بلند مدت این شهرستان 65 درصد افزایش نشان می دهد.
تالاب بین المللی كانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر 910 هكتار یكی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و كنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب كشور به شمار می رود.
این تالاب به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر به فرد خود در سال 1385 به عنوان منطقه شكار ممنوع و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی معرفی شد.
بر اساس آخرین بررسی ها تعداد 75 گونه پرنده آبزی و كنار آبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شد كه در صورت اضافه كردن گونه های خشكی زی، این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشكار می سازد.
علاوه بر «كانی برازان»، تالاب های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب های فصلی «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز در مهاباد وجود دارد.
3020/6185/3072
۰ نفر