به گزارش ایرنا، پایانه مرزی دوغارون در 18 كیلومتری شهر تایباد و همجوار با كشور افغانستان جایگاه نخست حمل مسافر، جایگاه دوم صادرات و جایگاه پنجم در ترانزیت خروجی كالا را در میان پایانه های مرزی كشور دارد.
این پایانه به عنوان تنها گذرگاه رسمی كشور در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان و در مسیر دالان شرق به غرب است كه به طور میانگین روزانه سه هزار و 500 نفر از این معبر رفت و آمد می كنند.
با این اوصاف باز بودن این معبر مرزی برای ایران دارای اهمیت فوق العاده است اما در مقاطع مختلف طی سال های گذشته بارها در اثر بارندگی و جاری شدن سیل علاوه بر كندی تردد یا تعطیلی پایانه به دلیل آبگرفتگی، تاسیسات پایانه نیز از خسارات چند میلیارد تومانی بی نصیب نمانده است.
به گزارش روابط عمومی اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ساخت سیل بندهای غیر مجاز طی 2 دهه اخیر موجب بروز سیلاب و خسارات میلیاردی در منطقه دوغارون و تاسیسات مرزی پایانه آن شده است.
براساس این گزارش به تازگی (بعد از 20 سال) سیل بندهای غیر مجاز برای حفظ پایانه مرزی دوغارون در برابر خطر سیل، تخریب و جابه جا شده است.
مدیر كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در این باره گفت: سیلاب سال گذشته و سیلاب های یكی دو سال قبل، به دلیل وجود بندهای غیر مجاز، منحرف شده و به زیرساخت های جاده و تاسیسات پایانه دوغارون و كامیون ها خسارت وارد كرد بطوریكه این تاسیسات تا ارتفاع یك تا دو متر دچار آبگرفتگی شد.
ابراهیم نصری افزود: با همكاری دادستانی بالاخره مسیر این سیلاب ها در شهرستان تایباد بازگشایی و ترمیم و اصلاح آن ها انجام شد تا آب به مسیر اصلی خود هدایت شود و همین امر موجب شد در سیل پنجم فروردین ماه امسال مشكلی در پایانه و گمرك دوغارون ایجاد نشود.
* كمبود اعتبار
مدیر منابع آب شهرستان تربت جام نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی سالهای گذشته آب كانالی كه از روستاهای 'قومی' و 'دوغارون' می گذشت به علت ساخت بندها و مسیر فرعی منحرف شده و به سوی گمرگ و منطقه مرزی هدایت می شد.
یوسف اختری افزود: با اقدامات صورت گرفته مسیر انحرافی اصلاح و پنج بند كشاورزی غیر مجاز كه برخی در سالهای گذشته به دلیل شكسته شدن موجب افزایش خسارات سیل می شد، تخریب شد.
وی در باره علت عدم انجام این اقدام در سالهای گذشته اظهار داشت: یكی از مسائل عمده در این زمینه كمبود اعتبار بود و البته بروز سیلاب های شدید طی سال گذشته و ابتدای سال جاری موجب اهمیت یافتن موضوع گردید و به اجرای طرح منجر شد هرچند مطالعات برای تكمیل این طرح همچنان ادامه دارد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تایباد نیز گفت: در بهمن ماه 1395 بارش شدید باران و جاری شدن سیل در شهرستان تایباد و سرازیر شدن سیلاب به سوی تاسیسات پایانه مرزی و گمرك دوغارون باعث وارد آمدن خسارات میلیاردی و اختلال چند روزه در امور حمل و نقل بین المللی و مرزبانی شد.
علی اصغر كرباسی افزود: عدم توجه كافی به این مشكلات و تغییر مسیر حركت سیلاب توسط كشاورزان و مالكان اراضی مجاور مسیل به منظور ذخیره نمودن آب در بندهای خاكی بدون در نظر كرفتن شرایط توپوگرافی منطقه، شیب زمین و رودخانه و بستن مسیر قدیمی و اصلی خروج آب و هدایت نامناسب آن از عوامل اصلی وقوع این سیلاب ها بوده است.
* در صورت اصلاح مسیل از سیلاب جلوگیری می شد
وی احداث یك دیواره خاكی و خاكریز 2 كیلومتری را مهمترین اقدام عنوان كرد و گفت: احداث این خاكریز با ماشین آلات این اداره و شركت آب منطقه ای خراسان رضوی طی پنج روز در فروردین ماه گذشته صورت گرفت كه می توانست زودتر از این نیز انجام شود.
كرباسی اظهار داشت: نداشتن مجوز حقوقی برای برخورد با تصرف كنندگان غیرمجاز و تاخیر در شناسایی مسیل اصلی بوسیله شركت آب منطقه ای علت تاخیر در اصلاح مسیلهای منطقه بود كه مكاتبات این اداره با مسئولان طی سال گذشته موید آن می باشد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تایباد گفت: بالاخره در پی بارش های شدید ابتدای فروردین ماه امسا شورای مدیریت بحران شهرستان دستور اصلاح آب راه های منطقه را صادر نمود.
وی افزود: با وجود بارش های شدید فروردین ماه امسال با بیش از 80 میلیمتر باران و وقوع دو سیلاب بزرگ، در صورت عدم اجرای عملیات یاد شده، تاسیسات مرزی، گمرك و مناطق كم ارتفاع منطقه دچار خسارت شدید می شد .
* اصلاح مسیل ها ادامه دارد
فرماندار تایباد نیز گفت: پس از سیل سال 95 بازگشایی مسیر رودخانه در دستور كار قرار گرفت و مطالعات آن توسط امور آب منطقه آغاز شد.
حسین شرافتی راد با تاكید بر نظارت و كنترل بیشتر بر بندها و آبروهای كشاورزی منطقه افزود: اصلاح مسیر كانال های آب همچنان ادامه دارد و شركت آب منطقه ای در حال تقویت خاكریزها و مسیل اصلی می باشد.
وی اظهار داشت: با توجه به سوابق بارندگی ها در این شهرستان احتمال وقوع سیل تا خرداد ماه ادامه دارد لذا اقدامات كنونی باید تقویت شده و ادامه یابد.
* تصرف در رودخانه ها علت اصلی بروز سیل اخیر در كشور
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری كلانشهرهای كشور در مشهد گفته بود: مهمترین عامل خسارت سیل اخیر در شهرها و روستاهای كشور، ساخت و سازهای واقع در بستر رودخانه ها است.
فرزانه صادق مالواجرد افزود: بررسی های انجام شده در سیلاب اخیر استان لرستان نشان می دهد ساخت و ساز در مسیر رودخانه ها سبب خسارت جانی و مالی شده است.
وی با بیان اینكه مسیر رودخانه ها باید حفظ شود اظهار داشت: سیل اخیر پیامدهای حذف رودخانه ها در شهرها را به خوبی به ما یادآوری كرد لذا شهرداری ها باید برای احیا و پاكسازی مسیل و رودخانه ها اقدام كنند.
* بازگشایی 40 مسیل
مدیر عامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: بازگشایی 40 كانال یا مسیل در مشهد و دیگر شهرستان های این استان با هدف كنترل و مهار سیلاب ها در دستور كار قرار دارد.
محمد علایی افزود: این كانال ها شناسایی شده اند و بازگشایی آنها از طریق عملیات لایروبی و تخریب سازه های داخل رودخانه انجام می شود.
وی با بیان اینكه كانال زشك در شهرستان طرقبه شاندیز مهمترین اولویت در این زمینه است اظهار داشت: سیلاب های اخیر در مشهد و دیگر شهرستانهای استان با لایروبی و بازگشایی كانالهای مختلف نظیر زركش و كشف رود در مشهد و كانالهای شهرستانهای نیشابور، تایباد، گناباد، سبزوار، كاشمر، تربت جام ، كلات نادر، درگز و قوچان مهار و مدیریت شد.
منطقه مرزی دوغارون در 18 كیلومتری شهر تایباد قرار دارد.
مركز شهرستان 118 هزار نفری تایباد در 225 كیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
3221 / 6053
مشهد - ایرنا - تخریب و اصلاح بندهای كشاورزی غیر مجاز در تایباد مشكل 20 ساله سیلاب در پایانه مرزی دوغارون این شهرستان را حل كرد.