به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، «سید محمد بطحایی » امروز یكشنبه در ادامه نشست خبری افزود: از مجموع مدارس آسیب دیده 212 مدرسه باید تخریب شده و مجددا ساخته شود .
وی ادامه داد: سه نوع كار در سه استان سیل زده انجام شد كه در بازسازی و تخریب یا ترمیم مدارس آسیب دیده قرار دارد.
بطحایی گفت : برای ترمیمی ها در تابستان به نحوی عمل می كنیم كه این تعداد مدرسه برای مهرماه آماده شود و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. همچنین مدارس تخریب شده در تابستان ساخته می شود البته اولویت با مدارس دارای كلاس های كم تعداد در روستاها است.
وی تاكید كرد: این امر مستلزم مدنظر نبودن تغییر آمایش جمعیت است. در استان لرستان بخشی از روستاها باید جا به جا شود. در این صورت باید برای ساخت مدرسه منتظر باشیم تا محل جدید روستا مشخص شود اما منابع اعتباری لازم با كمك خیرین در اختیار است.
بطحایی اظهار كرد: مدارسی كه نیاز به تخریب و بازسازی دارد به سرعت آماده می شود. كمك دیگری كه در دست اقدام داریم، تشكیل كلاس های رفع اشكال و جبرانی برای داننش آموزان سیل زده پایه دوازدهم است. كلاس های آمادگی آزمون دانشگاه و امتحان نهایی، ادامه پیدا می كند. این كلاس ها برای استان های لرستان و به ویژه خوزستان ادامه خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت : پشتیبانی از همكاران در مناطق آسیب دیده از سیل در دست اقدام است تا كمك كنیم بخشی از آلام آنها را بكاهیم.
**تلاش های حوزه تربیت اجتماعی
به گفته بطحایی، در حوزه تربیت اجتماعی و سیاسی هم تلاش های خوبی صورت گرفت و در انتخابات دانش آموزی 9 میلیون نفر شركت كردند. تشكل های دانش آموزی كه یكی از بسترهای لازم برای تربیت اجتماعی و سیاسی دانش اموزان است و 7 میلیون دانش آموز عضو تشكل های دانش موزی هستند كه به معنای تمرین برای مهارت های زندگی است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
** چرایی انتصابات در سازمان پژوهش و برنامه ریزی
بطحایی درباره این كه انتصابات در سازمان پژوهش و برنامه ریزی انتقادهایی را به دنبال داشته و موجب ارسال نامه 60 نفر از صاحبنظران برنامه درسی به رئیس جمهوری شده است، توضیح داد : در جریان بازخورد افكار عمومی نسبت به انتصابات این سازمان هستم و از آنها در خواست كردم پیشینه افرادی كه منصوب می شوند، اطلاع رسانی شود.
وی ادامه داد : عده ای با پیش فرض ها عجولانه قضاوت می كنند اما با ارائه سوابق فرد، افراد قانع خواهند شد البته به این معنا نیست كه خطایی در انتصابات رخ نداده است و همچنین درخواست داشته ام تا جلساتی با این صاحب نظران ترتیب داده شده و توضیحات آنها شنیده شود.
**سند تحول نظام آموزشی جلوتر از 2030 است
وزیر آموزش و پرورش درپاسخ به پرسشی در باره سند 2030 نیز گفت : درباره سند بازرسان ویژه ای منصوب شده است و در مواردی به دلیل بی توجهی برخی مدیران استان ها و مدارس و نادیده گرفتن خط قرمز در نظام تعلیم و تربیت تذكراتی داده شده است.
بطحایی تصریح كرد : حساسیت روی این سند صرفا به خاطر محتوا نیست زیرا این گونه اسناد هدف اصلی آن تغییر هویت كودكان ما است است.
وی عنوان كرد : اجرای سند 2030 باید متوقف شود چه به نام این سند باشد و یا منویات سند را دنبال كند اما مصادیق قابل ذكر درباره اجرای سند وجود نداشته است.
وی اضافه كرد : اما در موارد اندك را بدون سلسله مراتب با ابلاغ بنده بازرس ویژه جلوی كار را گرفته اند و منجر به اخطار و تذكر به مدیر منطقه و مدرسه شده است.
وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: بر اساس آیین نامه موارد آشكار به تخلفات اداری ارجاع می شود و مسیر حقوقی را باید انجام دهند.
بطحایی در پاسخ به این پرسش كه چرا با وجود اینكه بارها اعلام كرده اید سند 2030اجرا نمی شود اما رهبری باز هم در این رابطه تاكید دارند، ادامه داد : در دیدار فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب در هفته معلم اهداف والایی ترسیم شد و رهبری بار دیگر اشاره درستی به كاركرد نظام آموزش و پرورش داشتند و هدف اصلی از سند تحول را مطرح كردند.
وی تصریح كرد: ما به دنبال اجرای سند تحول هستیم زیرا می خواهیم افرادی آگاه و هوشمند تربیت كنیم و در تربیت اسلامی نیز این مساله مورد تاكید قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد : برای رسیدن به چنین هدفی ضرورت هایی نیاز است است حتی با برنامه آموزشی و تهیه كتاب درسی این اتفاقات خوب محقق نمی شود و برای تحقق آن به تجهیزات و نیروی انسانی شایسته و توانمند و علاقه مند به عنوان مهمترین ركن تحول نیاز داریم.
« این مسئله در زیر نظام منابع انسانی اشاره شده است و استقرار سند تحول را حركت در این مسیر می دانیم البته نه اینكه یك شبه و حتی پنج ساله سند را مستقر كنیم این سند یك جریان است یعنی فضای آموزشی مناسب باید ایجاد شود وانگیزه و شایستگی نیروی انسانی بالا رود. »
وی اظهار داشت : برنامه های مفصل برای ارتقا شایستگی و افزایش رضایت شغلی فرهنگیان داریم البته شرایط سخت اقتصادی كار ما را دشوار و كند كرد وقتی صادرات نفت به یك سوم كاهش می یابد ، درآمد خزانه در معرض مخاطره قرار می گیرد و مبادلات ارزی كاهش می یابد در برنامه های این وزارتخانه نیز تاثیرگذار است اما كار در این شرایط متوقف نشده است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: سند 2030 به دلایل مختلف از آنجا كه قصد تغییر هویت و سبك زندگی بچه های ما را دارد اجازه نمی دهیم در نظام آموزشی وارد شود و بسیاری از موارد آن را به صورت متعالی تر در سند تحول و مبانی تعلیم و تربیت خود داریم و نیازی به اجرای سند 2030 نداریم.
بطحایی افزود : گسترش مهارت زندگی یكی از سیاست های اصلی سند تحول است و اگر در سند 20 30 اشارهای به این مسئله دارد كه ما نمی توانیم سند تحول را كنار بگذاریم ما جلوتر از سند 2030 درباره برقراری عدالت آموزشی هستیم.
وی ادامه داد: اگر جایی اشتراك مفهوم بین سند تحول و سند 2030 است نمی توانیم اصل سند خود را كنار بگذاریم ما وظیفه داریم آموزش را بین دختران و پسران به نسبت مساوی داشته باشیم و پی گیری این هدف را نباید منتسب به اجرایی سند 20 30 دانست.
وی یادآور شد : مبادا به خاطر اینكه انگ سند 2030 به ما می زنند منزوی شویم و به خاطر اینكه اتهام اجرای سند به ما نخورد حرف های خود را به جامعه بینالملل نزنیم، زیرا نظام تعلیم و تربیت دینی حرف های زیادی برای گفتن دارد. مفاهیم سند تحول از آموزه های دینی و اسلامی برگرفته است و نه تنها این سند و هر سندی كه بخواهد خط به ما بدهد كنار می گذاریم و باید گفت بسیاری از تئوری ها در مبانی صاحب نظران تعلیم و تربیت ریشه آن در تعلیم و تربیت اسلامی است.
** خنیفر گزارشی درباره جذب اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ارائه دهد
وزیر آموزش و پرورش درباره شایعاتی مبنی بر انتخاب تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان از افراد غیرمتخصص نیز با اشاره به اینكه حواشی پررنگ تر از متن درباره وزارت آموزش و پرورش زیاد است، گفت: در این رابطه گزارشی از رئیس دانشگاه فرهنگیان درخواست كرده ام و وی نیز موظف است ظرف هفته آینده در جلسه ای با رسانه ها در این رابطه توضیحات لازم را ارائه دهد.
بطحایی یادآورشد: بر اساس گزارش های دریافتی هیچ فرد غیر واجد شرایطی به اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اضافه نشده است.
** تلویزیون تعاملی سینا مالكیت دولتی ندارد
وی همچنین درباره شبهات راه اندازی تلویزیون تعاملی سینا و انتشار مطالبی در فضای مجازی نیز توضیح داد: فضای مجازی ضمن مفید بودن تهدیدات و خطرات بسیاری دارد و ممكن است فردی حرف نسنجیده ای بزند كه برای جمع كردن انرژی زیادی باید صرف شود البته كسی كه مشق ننویسد غلط هم ندارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از روزی كه وارد وزارتخانه شدم اعلام كردم كه باید یك شبكه تعاملی با جامعه ذی نفعان راه اندازی شود و با بررسی ها مشخص شد كه تنها دستگاهی كه می تواند این خدمت را به وزارت آموزش و پرورش ارائه دهد، سازمان تبلیغات اسلامی است.
بطحایی اضافه كرد: تلویزیون تعاملی سینا یك مالكیت دولتی دارد و بطحایی و یا هر شخص دیگری نمی تواند سهامدار سینا باشد و از منافع آن منتفع شود، از مزایای این تلویزیون آن است كه فرصتی برای جذب افراد مختلف است.
وی با تاكید بر اینكه هیچ فرد حقیقی سهامدار این شبكه تعاملی نیست و شایعاتی كه در فضای مجازی منتشر شده درست نیست، یادآورشد: تا امروز ریالی برای این تلویزیون تعاملی هزینه نشده و ریالی هم دریافت نكرده ایم اما امید است چه به نام پلتفرم و یا هر چیز دیگری این ظرفیت، منبع درآمدی برای آموزش و پرورش در آینده باشد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: اما از آنجا كه افكار عمومی و فضای مجازی ضد مدیران شكل می گیرد و به محض اینكه فردی وزیر و یا مسئول می شود گمان می كنند كه همه امكانات در اختیار او قرار می گیرد، با این پیش فرض من یك سمند دارم كه مربوط به قبل از دوران وزارتم بوده و در این فضا چگونه بگویم كه موارد مطرح شده خطا و تهمت است و من مواظب زندگیم هستم كه حرام وارد زندگی من نشود اما همه حرف های فضای مجازی را دنبال می كنند.
وی درباره تغییر ساختار وزارت آموزش و پرورش و فقدان اطلاع رسانی به رسانه ها نیز گفت : یكی از افتخارات بنده این است كه تعامل و اطلاع رسانی را شرط اصلی موفقیت این وزارتخانه می دانم و معتقدم اگر كارهای زیادی پشت درهای بسته انجام شود حتی قوی ترین مدیران هم موفق نخواهند بود.
** مهر 98 كلاس بدون معلم نداریم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با برای جبران كمبود نیروی انسانی در مهر 98 اظهار داشت : اگر كمبود به معنای معلم رسمی متناسب با شاخص ها باشد كمبود وجود دارد اما این به معنای خالی بودن كلاس ها از معلم در مهرماه نیست و تكلیف نیروی انسانی استان به استان و منطقه به منطقه درباره تعداد مورد نیاز نیروی حق التدریس، تعداد كلاس های درس، دانش آموزان به تفكیك دختر و پسر از هم اكنون مشخص است و از این جهت نگرانی نداریم.
بطحایی اضافه كرد: با توجه به اینكه در مدت سه سال آینده بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش زیاد هستند تلاش بر این است تا از دو طریق پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و استفاده از ماده 28 مبنی بر جذب فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها و گذراندن دوره آموزشی یك ساله مشكل كمبود معلم برطرف شود.
**1883**9492**1601**
در جمع خبرنگاران :
بطحایی: 1500 مدرسه در حادثه سیل تخریب شد
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹
کد خبر:
83303256
تهران – ایرنا – وزیر آموزش و پرورش می گوید: در حادثه سیل یكهزار و 500 مدرسه دچار آسیب شد كه از این میان 1300 مدرسه نیاز به ترمیم دارد .