۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 83304694
T T
۰ نفر
گمانه زني در جندي شاپور دزفول با كشف آثار معماري همراه شد

دزفول - ايرنا - مدير پايگاه ميراث‌ فرهنگي گندي شاپور و ايوان كرخه گفت: گمانه زني كه از اسفندماه سال گذشته در محدوده جندي شاپور باستان آغاز شده با كشف آثارمعماري و تاريخي همراه بوده است.

يعقوب زلقي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: آرامگاه يعقوب ليث صفاري قسمتي از محدوده عرصه و حريم محوطه تاريخي گندي شاپور است و پژوهش هاي اين هيات باستان شناسي صرفا در محيط 10 هكتاري پيرامون اين آرامگاه انجام شده است.
سرپرست طرح گمانه زني آرامگاه يعقوب ليث صفاري شناسايي و پژوهش در لايه هاي تاريخي و شناخت گستره آثار پيرامون آرامگاه را از اهداف اوليه اين طرح دانست و گفت: با اين گمانه زني ها در حال تلاش براي مشخص كردن كاربرد اين محوطه تاريخي هستيم.
وي پي بردن به روند تغييرات و تحولات تاريخي محوطه را از ديگر اهداف هيات باستان شناسي در خلال اين طرح عنوان كرد و افزود: يكي از مسايل حول محور جندي شاپور كثرت نسبي داده هاي تاريخي (متون) است كه دستيابي به شواهد باستان شناختي در اين مورد در دستور كار قرار دارد.
زلقي اظهار داشت: اين گمانه زني با مجوز پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در محوطه پيراموني آرامگاه يعقوب ليث انجام شده است.
وي افزود: 18 گمانه در اين محوطه ايجادشده و آثار و شواهدي چون قبور تاريخي، آثارمعماري، ظروف سفالي و... بدست آمده است؛ هم اكنون در مرحله تجزيه و تحليل يافته ها هستيم و به زودي نتايج آن اعلام مي شود.
آرامگاه يعقوب ليث صفاري در روستاي اسلام آباد در 10 كيلومتري جاده دزفول به شوشتر قرار دارد. در كنار اين آرامگاه بازمانده‌ هاي شهر تاريخي جندي شاپور ديده مي ‌شود.
نخستين دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساساني در اين شهر تاسيس شد. شهر باستاني جندي شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كيلومتري شهر دزفول در مجاورت روستاي اسلام آباد واقع است.
آثار به جا مانده اين شهر در 24 شهريور سال 1310 به شماره 46 در رديف آثار ملي به ثبت رسيد.
7278/3022