۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 83305276
T T
۰ نفر

جنبش جليقه زردها رنگ و بويي جديد به خود مي گيرد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 83305276
جنبش جليقه زردها رنگ و بويي جديد به خود مي گيرد

تهران - ايرنا - درحالي كه پيش تر به نظر مي رسد اعتراض هاي ضددولتي مردم فرانسه نسبت به سياست هاي اقتصادي دولت نشات گرفته از اقشار مياني است، اكنون با حمايت برخي روشنفكران از 'جليقه زردها'، اين جنبش رنگ و بويي جديد به خود مي گيرد.

به گزارش شبكه تلويزيوني فرانس 24 ، يك روز بعد از انتشار نامه جمعي از شخصيت هاي فرهنگي و هنري فرانسه مبني بر حمايت از جنبش جليقه زردها، بسياري از كارشناسان و تحليلگران سياسي بر اين باورند كه از اين پس بايد منتظر تغييري جديد در نحوه اعتراض هاي مردمي به سياست هاي امانوئل مكرون باشيم.
اين نامه به امضاي بيش از 1400 شخصيت فرهنگي و هنري از جمله ژوليت بينوش، امانوئل بئار، ادوارد لوئيس، الن داماسيو رسيده و در ستون ديدگاه پايگاه اينترنتي روزنامه ليبراسيون منتشر شده است در واقع به نوعي نخستين حمايت رسمي و جمعي طبقه روشنفكر جامعه فرانسه از اين جنبش اعتراضي به شمار مي رود.
شخصيت هاي فرهنگي و هنري فرانسه در نامه خود تحت عنوان 'جليقه زردها: ما ساده لوح نيستيم' از جليقه زردها به عنوان جنبشي ياد كرده اند كه قدرت حاكمه در پي بي اعتباركردن و سركوب شديد آنهاست.» اين درحاليست كه به اذعان امضاء كنندگان اين نامه «تهديدآميزترين خشونت جاري در جامعه فرانسه ماهيت اقتصادي و اجتماعي دارد.
به گزارش ايرنا، پيش تر و در ماه هاي نخست اعتراض ها نيز، ژوليت بينوش ستاره سينماي فرانسه در گفت وگو با هفته نامه آلماني اشپيگل ضمن انتقاد از سياست‌هاي اقتصادي و محيط زيستي 'امانوئل مكرون' رئيس جمهوري فرانسه با جنبش اعتراضي جليقه زردها ابراز همراهي كرده بود.
او، سياست‌ هاي زيست محيطي دولت فرانسه را سرمنشا بروز نگراني‌ ها به افزايش بهاي سوخت و نيز مسبب اصلي شروع اعتراض ‌ها دانسته و آن را مورد نكوهش و انتقاد قرار داده است.
بينوش در اين گفت وگو تصريح مي كند: 'دولت نمي تواند يك شبه ماليات بنزين و گازوئيل را افزايش دهد زيرا براي برخي جليقه زردها حتي 10 يورو هم در پايان هر ماه تعيين كننده است'.
اعتراض هاي موسوم به جنبش جليقه زردها در فرانسه كه از 17 نوامبر سال 2018 ميلادي آغاز شده روز گذشته (شنبه) به بيست و هفتمين هفته متوالي خود رسيد.
اين هفته نيز همانند هفته هاي پيشين تظاهرات روز شنبه، صحنه درگيري معترضان و پليس بود.
شبك**اروپام**9041**1392