۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۱۵
کد خبر: 83306707
T T
۰ نفر

كشتی كاوشگر خلیج فارس در كیش پهلو گرفت

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۱۵
کد خبر: 83306707
كشتی كاوشگر خلیج فارس در كیش پهلو گرفت

كیش- ایرنا- كشتی كاوشگر خلیج فارس در ادامه پنجمین گشت علمی و پژوهشی خود در خلیج فارس در بندرگاه جزیره كیش پهلو گرفت.

به گزارش ایرنا، این كشتی زیرنظر پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی متعلق به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز خلیج فارس، 12 اردیبهشت جاری سفر 2 هفته ای خود را با هدف بررسی آلودگی دریاهای جنوب و تاثیر سیلابهای اخیر در آبهای جنویی كشور از بوشهر آغاز كرده است.
مدیر علمی كاوشكر خلیج فارس روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، توضیح داد: این سفر در قالب پنجمین گشت تحقیقات دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم و جوی كشور در حال انجام است و در مسیر حركت خود به جزیره ابوموسی به علت شرایط جوی از روز گذشته در بندرگاه كیش پهلو گرفته و قرار است بزودی سفر خود را به سمت چابهار ادامه خواهد دهد.
ابوالفضل صالح افزود: در این گشت كه از دهانه اروند رود در خلیج فارس تا مرزهای اقیانوس هند در دریای عمان امتداد می ‌یابد، در ایستگاه های مختلف نمونه برداری‌ های فیزیكی، شیمیایی، زمین شناسی و زیست شناسی انجام می شود.
وی در خصوص یافته های این كاوشگر در این سفر و چهار سفر تحقیقاتی قبلی گفت: این گشت های علمی در اجرای برنامه پایش بلند مدت پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی انجام می شود و بررسی وضعیت فعلی، شناخت دقیق و علمی از محیط دریا، رصد متغییرها و جمع آوری اطلاعات پایه مهم ترین ماموریت كاوشگر است.
این كاوشگر علمی خلیج فارس افزود: در این خصوص مناطقی مشخص در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز از نظر زیست محیطی مورد پایش اقیانوس شناسی قرار می گیرد تا با توجه به نتیجه آن روند تغییرات زیست محیطی به صورت بلند مدت ثبت و با همكاری مراكز علمی و دانشگاهی بررسی، تجزیه و تحلیل شود و محصول آن در سطح ملی مورد بهره برداری قرار گیرد.

** كمبود اكسیژن در دریای عمان
عضو هیات علمی پژوشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی در ادامه این گفت و گو افزود: بررسی های اولیه انجام شده و نمونه برداری ها توسط كاوشگر خلیج فارس در دریای عمان و شمال اقیانوس هند، از كمبود اكسیژن در بخش هایی در این مناطق در عمق 100 متری سطح آب حكایت دارد كه گزارش های آن در جریان سومین سفر تحقیقاتی ارائه شده است.
وی گفت: طبق بررسی های انجام شده دریای عمان به لحاظ فقر اكسیژن بزرگترین منطقه مرده جهان محسوب می شود و از جمله مناطقی كه در آن كمتر كار علمی و مطالعاتی انجام شده است.
وی گفت: فقر اكسیژن در لایه هایی از دریایی عمان، وضعیت زیست محیطی را برای آبزیان سخت كرده و برخی صنایع مستقر در این مناطق ساحلی بویژه پرورش ماهی در سواحل مكران را تهدید می كند كه ریشه یابی این مساله نیاز به انجام مطالعات دقیق و پایش مداوم دارد.

** آثار سیلابها در آبهای خلیج فارس
ابوالفضل صالح همچنین بررسی آثار سیلاب های اخیر در خلیج فارس را از جمله برنامه های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و ماموریت كاوشگر خلیج فارس عنوان كرد و افزود: گرچه كار مطالعاتی در خصوص تاثیرات سیلابهای اخیر بر وضعیت محیط دریایی خلیج فارس ادامه دارد اما بررسی اولیه نشان می دهد كه ورود سیلابها موجب كاهش 50 درصدی شوری آب در سواحل شمالی خلیج فارس و درعین حال موجب كدورت آبهای این مناطق شده است.

**ویژگی ها و نیازهای كاوشگر تحقیقاتی خلیج فارس
به گفته مدیرعلمی كاوشكر خلیج فارس، این شناور تحقیقاتی، مجهز به 4 واحد آزمایشگاهی، تجهیزات هواشناسی، واحدهای نمونه گیری تا عمق 3 هزار متری، بخش تعمیرات و سالن جلسات است با این حال جهت انجام ماموریت ها نیازمند تجهیزات آنالیز اونبرد و دستگاه اسكن سه بعدی برای توپوگرافی گسترده از منطقه و ترسیم نقشه های دقیق است.
كاوشگر خلیج فارس، نخستین كاوشگر تحقیقاتی ساخت داخلی است كه از سال 96 فعالیت خود را آغاز كرده و تاكنون، پنج گشت تحقیقاتی توسط كشتی اقیانوس پیما انجام گرفته است، همچنین در شهریور 97 گشت كامل و جامع نوار جنوبی دریایی كشور از مصب اروند رود و گواتر به صورت یكجا توسط این كشتی نخستین بار در تاریخ مطالعات دریایی كشور صورت گرفت.

**شناور فردوس دومین شناور تحقیقاتی
از شناور فردوس به عنوان دومین كشتی تحقیقاتی كشور یاد می شود، این شناور زیرنظر موسسه تحقیقات شیلات كشور از سال 1370 فعالیت خود را آغاز كرده است.
فریدون عوفی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلات كشور و مدیر گروه اكولوژی دریا و عضو تیم تحقیقانی كاوشگر خلیج فارس در گفت و گو با ایرنا تصریح كرد: موسسه تحقیقات شیلات علاوه بر انجام پروژه های مستقل براساس تفاهم نامه ای با كاوشگر خلیج فارس همكاری می كند.
وی نمونه برداری از آبزیان، بررسی محیط دریایی، شناسایی آبزیان درحال انقراض، پایش ذخایر دریایی و اجرای پروژه های مشترك با رویكرد تقویت بخش شیلات را از مهم ترین زمینه های همكاری بین موسسه تحقیقانی شیلات و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و به تبع آن 2 كاوشگر خلیج فارس و فردوس عنوان كرد.
1339 /6048