۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83307200
T T
۰ نفر

1150 تن ميوه گرمسيري چيكو در سيستان و بلوچستان برداشت شد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83307200
1150 تن ميوه گرمسيري چيكو در سيستان و بلوچستان برداشت شد

زاهدان- ايرنا- مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: هزار و 150 تن ميوه گرمسيري چيكو از سطح 212 هكتار از باغات اين استان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

اردشير شهركي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: چيكو به عنوان ميوه گرمسيري در سطح 250هكتار از باغات ميوه سيستان و بلوچستان كشت مي شود.
وي با بيان اينكه برداشت چيكو از فروردين به مدت سه ماه در سيستان و بلوچستان درحال انجام است گفت: پيش بيني مي شود هزار و 355 تن از اين محصول توليد و روانه بازار مصرف شود.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: اين محصول گرمسيري عمدتا در شهرستان هاي چابهار، سرباز، كنارك و قصرقند كشت مي شود.
وي خاطر نشان كرد: ميوه درخت چيكو مصرف خوراكي دارد اما از بخش هاي مختلف آن مثل گل ها، برگ ها، ميوه نارس، پوست و بذر چيكو نيز به عنوان دارو استفاده مي شود.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان با دارا بودن شرايط آب و هوايي تقريبا استوايي، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترين ميوه هاي گرمسيري كشوراست به طوري كه در توليد برخي ميوه ها در ايران بي رقيب است.
چيكو يكي از درختان ميوه مناطق گرمسيري است كه در شهرستان هاي جنوب سيستان و بلوچستان به دليل شرايط اقليمي گرم و مرطوب بخوبي رشد مي كند كه هم مصرف خوراكي و هم دارويي دارد.
درخت چيكو رشد نسبتا كمي دارد ولي داراي عمر طولاني و در مقابل بادهاي شديد نيز مقاوم است و خشكسالي متوالي را بخوبي تحمل مي كند و از نظر تحمل به ميزان شوري خاك نيز مشابه درختان خرما است.
ميوه چيكو به دو شكل گرد و تخم مرغي است كه در زمان نارس بسيار سفت و غيرقابل مصرف است و طعم شيريني آن شبيه گلابي است، هم تازه خوري دارد و هم در تهيه شيريني، سالاد و دسر مورد استفاده قرار مي گيرد .
7316**3213