۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83307257
T T
۰ نفر
«بازار متشكل»، دست سوداگران را در تعیین قیمت ارز كوتاه می كند

تهران- ایرنا- یك كارشناس اقتصادی گفت: راه اندازی «بازار متشكل ارزی» مدیریت بازارساز را بر بازار ارز تسهیل و عملا دست سوداگران را برای تعیین قیمت ارز در بازار كوتاه خواهد كرد.

وحید شقاقی امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینكه با ایجاد بازار متشكل ارزی قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود، افزود: ایده تشكیل بازار متشكل ارزی و وصل شدن همه صرافی های مجاز به این مجموعه با نظارت بانك مركزی اقدامی مفید و مثبت در شرایط اقتصادی است و موجب افزایش شفافیت در این بازار می شود.
این كارشناس اقتصادی افزود: با ایجاد این بازار، دیگر قیمت ارز از بازار‌های كشور‌های همجوار مانند سلیمانیه و دبی تأثیر نخواهد گرفت و مزیت اصلی این بازار تعیین قیمت در داخل كشور خواهد بود.
شقاقی مزیت دیگر بازار متشكل ارزی را ایجاد بازار بین صرافی ها خواند و گفت: همه صرافی‌ها به این بازار وصل خواهند شد و به‌صورت شفاف به خرید و فروش اقدام می‌كنند و بازار پشت پرده تا حدودی ساماندهی می‎شود.
این صاحب نظر اقتصادی تاكید كرد: معاملات این بازار متشكل ارزی قابل‌ردیابی و شفافیت آن بسیار بالاست. از سوی دیگر، می‌توان توسط این بازار همه خرید و فروش‌ها در كوچه و پس‌كوچه‌ها را ساماندهی كرد.
وی درباره تأثیر این بازار بر نرخ ارز گفت: به طور طبیعی وقتی شفافیت، بیشتر شود هیجانات و التهابات تا حد بسیار زیادی كنترل می‌شود و از این طریق، قیمت ارز دچار التهاب و نوسانات هیجانی نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل بازار متشكل ارز دیروز از تكمیل همه مراحل ثبت شركت و اجرای فاز عملیاتی این بازار به طور آزمایشی در آینده نزدیك خبر داد.
محمود شكسته بند درباره بازار متشكل معاملات ارز افزود: كارهای كارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز در حال طراحی و تدوین است و به طور مرتب هیات مدیره شركت، جلساتی را با كارشناسان فناوری اطلاعات برگزار می‌كند.
وی اضافه كرد: ساختمان محل استقرار این بازار نیز تجهیز شده است و به محض نهایی شدن ثبت شركت، هیات مدیره، مدیران و كارشناسان در محل بازار متشكل ارزی مستقر می‌شوند.
مدیرعامل بازار متشكل معاملات ارز اعلام كرد: پس از طی شدن مرحله تاسیس، فاز عملیاتی بازار به صورت آزمایشی آغاز می شود.
اقتصام *2022 * 3063