۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83307655
T T
۰ نفر
عبدالمهدی خطاب به پمپئو: تقویت دوستی و همكاری با ایران ادامه می یابد

بغداد - ایرنا - 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق خطاب به وزیر امور خارجه آمریكا تاكید كرد كه كشورش تلاش برای تقویت همكاری و دوستی با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می دهد.

به گزارش ایرنا از بیانیه نخست وزیری عراق، عادل عبدالمهدی سه شنبه شب در دیدار مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا با وی تاكید كرد كه كشورش به تقویت همكاری و دوستی با همه دوستان و همسایگان و از جمله ایران ادامه می دهد.
بیانیه افزود: عبدالمهدی درحالی پمپئو را به حضور پذیرفت كه پیشتر دو گفت و گوی تلفنی میان دو طرف در روزهای شنبه و دوشنبه گذشته انجام شده بود.
عبدالمهدی گفت: آمریكا یك شریك راهبردی مهم برای عراق است و بغداد به سیاست متوازن خود برای تقویت روابط همه دوستان و همسایگانش از جمله كشور همسایه ایران، ادامه خواهد داد.
وی در ادامه به تمایل بغداد برای تقویت روابط آمریكا و دیگر كشورهای همسایه و دوست در همه زمینه ها اشاره كرد.
نخست وزیر عراق افزود: بغداد روابط خارجی خود را بر پایه اولویت منافع ملی خود و تلاش برای تعمیق مشتركات و متوقف نشدن روی نقاط اختلافی، بنا نهاده است و در این زمینه همچنین بر اهمیت حل همه اختلافات از طریق گفت و گوی صادقانه و سازنده تاكید دارد.
عبدالمهدی گفت: عراق نقش اساسی خود در منطقه را باز یافته و امروز بغداد به نقطه تلاقی كشورهای مختلف بجای محلی برای نزاع و درگیری تبدیل شده است.
بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، پمپئو نیز دراین دیدار اعلام كرد كه مواضع عراق در خصوص مسائل مطرح شده، برای وی قابل درك است.
وی همچنین با تقدیر از تلاش های دولت عراق در گسترش امنیت و جذب سرمایه های خارجی و تقویت روابط دوجانبه با آمریكا، از تصمیم شورای وزیران عراق در حمایت از رسیدن به توافق میان وزارت نفت این كشور و شركت اكسون موبیل آمریكا برای اجرای طرح نفت و گاز در جنوب این كشور تشكر كرد.
از سوی دیگر به گزارش ایرنا، مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا در حالی بار دیگر یك سفر مخفیانه و چند ساعته به بغداد داشت كه بر اساس آنچه رسانه های همراه وی از سخنان او نقل كرده اند، ایران هراسی محور و هدف اصلی سفر وی بوده است.
برخی منابع نیز گرفتن امتیازات اقتصادی كلان در برابر ادامه معافیت عراق از اجرای تحریم های ضد ایرانی را هدف مهم این سفر دانسته اند كه با طعم ایران هراسی انجام شده است.
خاورم*4***380*