۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۵۶
کد خبر: 83307780
T T
۰ نفر

تولید پلاستیك قابل بازیافت

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۵۶
کد خبر: 83307780
تولید پلاستیك قابل بازیافت

تهران- ایرنا- محققان لابراتوار بركلی نوع جدیدی از پلاستیك را طراحی كردند كه قابلیت تجزیه شدن به اجزای مولكولی تشكیل دهنده خود را دارد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این پلاستیك جدید كه poly diketoenamine یا به اختصار PDK نام دارد با استفاده از تكنیك خاصی ساخته می‌شود تا در آینده بتوان آن را به اجزای مولكولی سازنده تبدیل كرد. كوچكترین واحدهای مولكولی ساختار پلاستیك با عنوان مونومر شناخته می‌شوند كه از پیوند آن‌ها به یكدیگر و سایر تركیبات شیمیایی، پلیمرها به دست می‌آیند. معمولا این پیوندها بسیار محكم هستند و شكستن آن‌ها امری دشوار است. اما مونومرهای پلاستیك جدید، به‌گونه ای طراحی شده‌اند كه به سادگی از یكدیگر جدا می‌شوند و پس از آن قابلیت برقراری پیوند مجدد و تولید ساختارهای جدید را دارند.
برای این كار كافی است قطعات قدیمی PDK درون اسید انداخته شوند تا پیوندهای بین مونومرها شكسته شده و مولكول‌های مونومر از سایر تركیبات شیمیایی جدا شوند. این مولكول‌های مونومر را می‌توان مجددا برای ساخت پلاستیك مورد استفاده قرار داد. در آزمایشات اولیه پلاستیك PDK به خوبی تجزیه شد و مولكول‌های تشكیل دهنده آن برای ساخت پلاستیك جدید مورد استفاده قرار گرفتند. رنگ و ویژگی‌های پلاستیك قدیمی نیز هیچ تاثیری بر محصولات جدید نداشت.
به گفته محققان علاوه بر اسید می‌توان از گرما و سایر كاتالیزورهای شیمیایی نیز برای تجزیه PDK به اجزای سازنده آن استفاده كرد.
بر اساس گزارش سازمان ملل، سالانه 300 میلیون تن ضایعات پلاستیكی تولید می‌شود. این ضایعات راه خود را به عمیق ترین بخش‌های اقیانوس باز كرده‌اند و اكنون وارد زنجیره غذایی شده‌اند. این وضعیت موجب اعمال محدودیت‌هایی در استفاده از پلاستیك در محصولات مصرفی، اجرای پروژه‌های عظیم پاكسازی اقیانوس و تلاش برای كشف راهكارهای جدید بازیافت پلاستیك و تبدیل آن به محصولات مصرفی جدید شده است.
گزارش كامل ای نتحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.
علمی **9259** 1055
۰ نفر