۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۶
کد خبر: 83308277
T T
۰ نفر
مجموعه شعر كُردي گروسي اثر هنرمند بيجاري روانه بازار شد

سنندج - ايرنا - مجموعه شعر كردي گروسي «به رزي نساران» اثر هنرمند توانمند بيجاري محمدحسن معمار در قالب كتاب و آلبوم صوتي با حمايت حوزه هنري كردستان توسط انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اين هنرمند بيجاري از دهه 60 تاكنون در زمينه معرفي گويش گروسي تلاش مي كند و اثر حاضر نيز حاصل سال ها تلاش اين شاعر ارزنده و دغدغه مند بيجاري است كه در قالب 18 مثنوي با گويش شيرين گروسي به معرفي شهرستان بيجار مي پردازد.
اين كتاب در 165 صفحه ضمن معرفي آداب و رسوم مردمان اين ديار، به زيبايي به معرفي باغات، محلات قديمي، بزرگان، صنايع قديم بيجار و صنعت كاران و گذشتگان پرداخته است.
اين كتاب با ويراستاري هنرمند و پژوهشگر مطرح بيجاري جعفر سريش آبادي توسط حوزه هنري كردستان در انتشارات سوره مهر در تيراژ 2 هزار و 500 نسخه با قيمت 250 هزار ريال روانه بازار شده است.
از ويژگي هاي اين كتاب مي توان به توجه ويژه شاعر در به نظم در آوردن بخشي از تاريخ پر افتخار ديار گروس و معرفي رسم الخط گروسي اشاره كرد.
براي اولين بار همراه اين كتاب آلبوم صوتي آن با صداي خود شاعر نيز منتشر شده كه مي تواند خوانندگان كتاب را با شيوه كامل گويش گروسي آشنا كرده تا از موسيقي و صداي آرام و دلنشين شاعر و گويش زيباي گروسي به هنگام خواندن كتاب بهره ببرند.
مراسم رونمايي از اين 2 اثر كتاب و آلبوم صوتي «به رزي نساران» بعد از ماه مبارك رمضان در شهر بيجار برگزار مي شود و اين آثار بعد از رونمايي در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد.
شهرستان بيجار با پيشينه اي غني از فرهنگ و هنر و با توجه به موقعيت جغرافيايي خود كه كردستان را به سه استان آذربايجان غربي، همدان و زنجان متصل مي كند از ديرباز كانون توجه بوده است.
با توجه به قرار گرفتن گويش گروسي به عنوان يكي از گويش هاي اصيل زبان كُردي، بدليل نبود رسم الخط و وجود چند آواي خاص در گويش آن، آنگونه كه بايد از لحاظ نوشتاري و منابع مكتوب مورد توجه قرار نگرفته است.
هم اكنون با ابداع رسم الخط گروسي توسط جعفر سريش آبادي مي توان اميدوار بود تا نويسندگان و هنرمندان توانمند اين ديار بتوانند در زمينه چاپ آثار با اين گويش به صورت مكتوب اقدام و از فرهنگ و هنر گروسي پاسداري كنند.
حسن معمار در سال 1334 در شهرستان بيجار چشم به جهان گشود، تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در بيجار تا دريافت ديپلم به پايان رساند و از همان اول نوجواني داراي قريحه اي سرشار و طبعي لطيف و پر از شور و احساس بود كه با گذشت زمان و مطالعه ديوان شعراي بزرگ بويژه آثار سعدي و حافظ ذوق و طبعش شكوفا گشت و به سرودن اشعار در قالب هاي مختلف پرداخت.
از سال 1367 همزمان با تاسيس انجمن شعر (فاضل خان گروسي) و عضويت او در آن انجمن از محضر استاد چراغعلي پورنكته هاي ادبي فراواني آموخت و در سال 1370منظومه شمسي خطاب به كوه عرب بيجار را با مقدمه آن استاد فاضل سرود كه مورد استقبال اهل ادب قرار گرفت و در تيراژ وسيعي منتشر گشت.
حسن معمار به كُردي هم شعر سروده و اصولا بزرگترين وظيفه خود را سرودن شعر با زبان كُردي مي داند.
7348/9102