۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83308571
T T
۰ نفر

گالري‌گردي ارديبهشتي

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83308571
گالري‌گردي ارديبهشتي

تهران-ايرنا- گالري‌هاي پايتخت هم‌گام با آخرين روزهاي ارديبهشت ميزبان آثار هنرمندان تجسمي و علاقمندان گالري‌گردي هستند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، گالري‌ها و مراكز هنري تهران اواسط دومين ماه سال نيز ميزبان نمايشگاه‌هاي جديد براي بازديد اهالي فرهنگ و هنر پايتخت هستند.

**«نئواكسپرسيونيسم در هنر معاصر ايران» در گالري شيرين
نمايشگاه گروهي هنرهاي تجسمي با عنوان «نئواكسپرسيونيسم در هنر معاصر ايران» كه توسط فرناز محمدي گردآوري شده جمعه پيش رو (20 ارديبهشت) در گالري شيرين افتتاح مي شود و تا چهارشنبه (22 خرداد) ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه، منتخب آثار ارزنده‌ 30 هنرمند از سه نسل هنرمندان است براي تجسم آنچه نشان از رنج و سرگشتگي انسان معاصر دارد و بازتاب فرديت است.
در بيانيه اين نمايشگاه آمده است: «اين جنبش هنري با نام (نوهيجان نمايي) از اوايل دهه ١٩٨٠ بر بازار هنر دنيا سلطه يافت. هنرمندان در واكنش به هنر انتزاعي دهه ١٩٧٠به هنر فيگوراتيو؛ يعني تصويركردن انسان و ديگر اشيا قابل تشخيص روي آورده بودند.
تاثيرات جهاني نئواكسپرسيونيسم با نشانه هايي همچون بحران هويت، روياهاي ويران شده، روانپريشي، دفرمه كردن، مسخ شدگي و گاه رنگ‌هاي تند متاثر از ضرب قلم هنرمندان در اين آثار همراه بود. هنرمنداني كه به مساله زمان و مكان توجه نداشتند و هر آنچه قابل اهميت است بازي ذهن در آثارشان است.
در ايران نيز نوهيجان نمايي در آثار هنرمندان تجسمي نه به تقليد از غرب، بلكه به دليل مواجهه با آنچه تاثير ناملايمات زيستي، جنگ و بحران هويت بوده در آثار بسياري از عميق ترين اين هنرمندان ديده مي‌شود.»
اين نمايشگاه در خيابان كريمخان‌زند، خيابان سنايي، كوچه‌ سيزدهم، پلاك 5 واقع شده است.

*«زمين از نگاهي» در گالري ايده
نمايشگاه انفرادي نقاشي هاي هدي بلوري با عنوان «زمين از نگاهي» جمعه پيش رو در گالري ايده افتتاح مي شود و تا پنجشنبه آتي (26 ارديبهشت) ادامه خواهد داشت.
گالري ايده واقع در ميدان هفت تير، خيابان قائم مقام، ميدان شعاع، خيابان هجدهم، پلاك 26 است.

*«بيم و اميد» در گالري اُ
نمايشگاه انفرادي نقاشي هاي سميرا كربلايي با عنوان «بيم و اميد» جمعه پيش رو در گالري اُ افتتاح مي شود و تا چهارشنبه (اول خرداد) ادامه خواهد داشت.
در بيانيه اين نمايشگاه آمده است: «اين مجموعه كوششي است در راستاي فهم صحيح‌تر و تكميل تجربيات سميرا كربلايي در عرصه‌ نقاشي. آثار دو مجموعه‌ قبلي نيز فارغ از حضور رنگ شكل گرفت؛ اما در اين مجموعه، درك فضاي تصوير، اهميت ساختارمندي تصوير و در نهايت استوار كردن ساختار تصوير بر يك هندسه‌ پنهان، چالش اصلي كار براي هنرمند بوده است. اضافه كردن لايه‌هاي متعدد در تصوير با بهره‌بردن از تنوع خاكستري‌ها شكل گرفت و در كل، آنچه حاصل شده، وي را در امر مداخله در تصوير جسورتر كرده و مسير را براي شناخت و توسعه امكانات تصوير روشن‌تر نموده است. درگيري و تلاش براي فهم عميق‌تر '‌زبان تصوير' اصلي‌ترين مساله‌ ‌كنوني سميرا كربلايي است.»
اين نمايشگاه در خيابان سنايي، خيابان شاهين (خدري)، پلاك 18، طبقه اول واقع شده است.

*«آتش فشان» در گالري سيحون
نمايشگاه انفرادي نقاشي هاي منصور نصرت نظامي با عنوان «آتش فشان» جمعه در گالري سيحون افتتاح مي شود و تا چهارشنبه (اول خرداد) ادامه خواهد داشت.
افرا خاكزاد درباره آثار وي نوشته است: «در نگاه اول كارهاي نصرت نظامي دورنمايي كلي را هدف مي گيرد، اما با اندكي تامل در مي يابيم سازه هاي او جزيي ترين و روزمره ترين امور را در ذهنمان متبادر مي كند. نقاشي هاي نظامي حاكي از نظم، يكنواختي، تكرار و عاري از مبالغه اند. در عين حال عاطفي، مه آلود، پررمز و راز با چشم اندازي فراخ و مسيرهايي پُر پيچ و خم كه به لكه نوري منتهي مي شود. گويي دنبال اميدي است كه در نهايت به انجام مي رسد.
ماحصل سازه هاي او حجم هايي گرچه ثابت اند، درون شان انفجار را مي توان حس كرد. خطوطي لغزان در آستانه يك انفجار و انهدام، سازه هايي متشكل از بافت هاي منسجم و گاهي انفجاري از آتشفشاني دروني، گويي مدام در حال فروپاشي اند. نظامي واقعيت و خيال را در هم مي آميزد. زمان و فضا را منهدم مي كند و آني اَبدي از احساس و جهاني محض پديد مي آورد.»
اين نمايشگاه در خيابان وزرا، كوچه چهارم، شماره 11 واقع شده است.

*«امواج» در گالري دستان +٢
نمايشگاه انفرادي نقاشي هاي سروژ بارسقيان با عنوان «امواج» جمعه پيش رو در گالري دستان +٢ افتتاح مي شود و تا جمعه (3 خرداد) ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه در خيابان فرشته، خيابان بيدار، پلاك 8، طبقه‌ دوم واقع است.

*«خطوط» در گالري اعتماد نگارستان
نمايشگاه انفرادي نقاشي هاي عليرضا نكويي با عنوان «خطوط» جمعه پيش رو در گالري اعتماد نگارستان افتتاح مي شود و تا چهارشنبه (8 خرداد) ادامه خواهد داشت.
در بخشي از بيانيه اين نمايشگاه آمده است: «آن چيزي كه من در اين نمايش به آن پرداخته ام مضاميني هستند كه فكر مي كنم بخشي از عاملين برهم زننده اين نظم محسوب مي شوند. اتفاق افتادن فجايع روزافزوني همچون جنگ، قتل عام و هزاران موردي كه شما به آنها واقف هستيد شايد از پس همين عوامل به وقوع پيوسته باشند. بخشي از اين عوامل را در واژگاني همچون انحصارطلبي، عقيده، حكومت، ارزش، انرژي، مرز و صدها مورد ديگري كه هر دو مي توانيم به آن اضافه كنيم به جست و جو پرداختم. اين آثار حاصل بازنگري و تامل در وضعيت كنوني جامعه خود و حتي زمين است و طرح اين سوال بي جواب كه چطور ممكن است برخي وقايع با تمام پيشرفت ها و افزايش ميزان آگاهي بشر از پيرامونش باز هم به وقوع مي پيوندند. براي يافتن پاسخ اين سوال بارها سعي كردم خود را در موقعيتي بيرون از زمين، معلق در فضا جايي در ميان سكوت ستارگان تصور كنم تا شايد از آن جا و از آن زاويه جوابي براي آن بيايم. يكي از پاسخ هايي كه به آن دست يافتم برافراشته شدن پرچم هاي حكومتي و جدايي طلبانه در طول ادوار تاريخ بر سطح كره خاكي بود، پرچم هايي كه اگر با مقياسي ديگر و از فاصله اي دورتر به آنها نگاه كنيم شايد چيزي جز خط يا خطوطي رنگي از آن باقي نماند.»
اعتماد نگارستان واقع در ميدان بهارستان، خيابان دانشسرا، باغ نگارستان است.

*«ميان دو جهان» در گالري هما
نمايشگاه انفرادي حجم هاي نجمه پاشايي با عنوان «ميان دو جهان» جمعه پيش رو در گالري هما افتتاح مي شود و تا سه شنبه (31 ارديبهشت) ادامه خواهد داشت.
گالري هما در خيابان كريم خان زند، خيابان سنايي، كوچه چهارم غربي، پلاك 8، واحد يك واقع است.

*«روزي روزگاري در ايران» در بنياد كاف
نمايشگاه انفرادي «اولاف بژسكي» هنرمند سرشناس لهستاني، با عنوان «روزي روزگاري در ايران» جمعه پيش رو در بنياد كاف افتتاح مي شود و تا جمعه (24خرداد) ادامه خواهد داشت.
در بخشي از توضيح كارهاي اين هنرمند آمده است: «كارهاي اولاف بژسكي هم رومانتيك هستند و هم سوررئال ولي به واسطه‌ تنيدگي‌شان با بستر و زمان حال هيچ برچسبي را برنمي‌تابند. نمايش‌هاي او پر است از بازنمايي حيواناتي كه عناصري از دنياهاي بي‌ارتباط را در خود جمع كرده‌اند. آن‌ها به واسطه‌ قدرت و طبيعي بودن روايت‌شان خبر از دنيايي تازه ساخته‌شده مي‌دهند. ولي گويي اين بيننده نبوده كه اين دنياي تازه ساخت شده‌ را كشف كرده بلكه اين دنياي جديد است كه به ما خيره مي‌شود. در نمايش روزي روزگاري در ايران او به سراغ حيواني مي‌رود كه روزي روزگاري قبل از آنكه آخرين بازماندگانشان را با هواپيما و براي احياي نسل به تهران بياورند سمبل اين سرزمين بوده است. شيرهاي اولاف بژسكي دندان‌هاي انسان دارند و انسان‌هاي او صورت شير. والايي، شكوه و گذشته‌ پرافتخار عامل اصلي سوق‌پيداكردن او به چنين موتيف‌هايي در بستر ايران امروز است. آن‌ها با رخوتي غيرمعمول از اسطوره، طبيعت، گذشته، زندگي‌ روزمره، مردم عادي و وطن صحبت ‌مي‌كنند.»
اين نمايشگاه در ولنجك، ميدان دانشگاه شهيد بهشتي، ابتداي جاده دركه، سيزده چنار، پلاك 34و36 واقع است.

*«ابتداي منظره» در گالري دلگشا
نمايشگاه انفرادي نقاشي هاي «زهرا نوري‌زنور» با عنوان «ابتداي منظره» جمعه پيش رو در گالري دلگشا افتتاح مي شود و تا سه شنبه (31 ارديبهشت) ادامه خواهد داشت.
در بخشي از توضيح اين نمايشگاه آمده است: زهرا نوري زنوز نقاشي را با طبيعت آغاز مي كند و با رنگ و خط به اتمام مي رساند. چيزي شبيه به قدم گذاشتن در جنگل؛ وقتي كه داخل جنگل مي شويد و براي باز كردن راه شاخه ها و برگ ها را جا به جا مي كنيد. نقاش به شكلي طبيعي اين پروسه را وي سطح نقاشي انجام مي دهد. ولي شاخه ها با كنار زدن به محل اصلي خود باز نمي گردند. آنها را هر جا كه مي خواهد مي چيند و به هر اندازه اي و شكلي كه مي خواهد درمي آورد و منظره را مي سازد.
در ميانه نقاشي اين شاخ و برگ ها اهميت خود را از دست مي دهند وقتي كه تعدادشان افزايش مي يابد، حالتي از سياه مشق به خود مي گيرند و قلم موي نقاش به رقص در مي آيد. شب و روز در اين نقاشي ها وجود ندارد. منابع نور همان رنگ هاي روشن پالت نقاش است. اين دنياي زنوز است و نياز ندارد كه خيلي هم تابع قوانين ذهني ما باشد.»
گالري دلگشادر خيابان كريم خان زند، خيابان ايرانشهر، كوچه مهاجر، پلاك 30 است.

*«اوهام من روي ديوار روبرو» در نگارخانه شميده
نمايشگاه انفرادي عكس هاي شهاب سليميان با عنوان «اوهام من روي ديوار روبرو» جمعه پيش رو در نگارخانه شميده افتتاح مي شود و تا دوشنبه (30 ارديبهشت) ادامه خواهد داشت.
در بيانيه اين نمايشگاه آمده است: «خاطره هاي بشر، خاطره هاي زمين، خاطره هاي كهكشان... تصويرهايي هستند كه در قاب هايي منجمد شده اند؛ قاب هايي كه زمان را به عمق وجود خود فرو برده اند و در مولكول هاي زيست غوطه ور مانده اند، مولكول هايي كه مدام به هم مي رسند، بر هم مي غلطند، مي سايند، مي لرزند و تصوير هايشان را به رخ هم مي كشند، گاهي در خواب آدمي، گاهي در مه آلودگي يك بركه، گاهي در سايه ي يك پل، گاهي در قفل يك پنجره، گاهي در چشمان يك پرنده، در ساقه ي يك گياه، در قطره باران، گاهي هم روي ديوار، روي ديوار روبرو، من روي ديوار روبرو، اوهام من روي ديوار روبرو.»
نگارخانه شميده در ميرداماد، ميدان مادر، خيابان شهيد سنجابي (بهروز سابق)، بن بست يكم، پلاك8، طبقه اول، واحد12 واقع است.


* «قصيده‌ نرگس» در گالري ساربان
نمايشگاه نقاشي‌هاي حبيب‌الله صادقي با عنوان «قصيده‌ نرگس» جمعه گذشته (13 ارديبهشت) در گالري ساربان افتتاح شده و تا دوشنبه پيش رو (23 ارديبهشت) ادامه دارد. اين هنرمند متولد سال 1336 در تهران و دانش آموخته‌ نقاشي است.
مصطفي گودرزي در بخشي از توضيح اين نمايشگاه آورده است:‌ «ديده‌هاي بصري دنياي عيني در نظر او به خودي خود بي معني‌اند و آن‌چه معني دارد احساس است؛ آن هم احساسي كاملاً مجزا از محيطي كه آن‌را موجب شده باشد. يا اينكه «هر فرم، پيامي دارد» و اين‌كه اين گفته كه «فرم بي‌معناست و چيزي نمي‌گويد»، حقيقت ندارد، از نظر صادقي «هر فرمي در جهان، پيامي را مي‌رساند، ولي پيام آن اغلب قابل درك نيست و حتي اگر پيامش روشن باشد، اغلب درك كامل آن براي ما مقدور نيست.»
علاقه مندان مي‌توانند براي بازديد از آثار همه روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها، از ساعت 16 تا20 به گالري ساربان به نشاني سهروردي شمالي، هويزه‌غربي، نبش خ يوسفي، پلاك130 مراجعه كنند.

*«ذره ديوانه خدا» در گالري چهار
نمايشگاه مرجان شكري با «ذره ديوانه خدا» نيز عصر جمعه گذشته در گالري چهار آغاز به كار كرد و به مدت 10 روز داير خواهد.
اين نمايشگاه عنوان مجموعه تازه مرجان شكري است كه هفتمين نمايشگاه انفرادي او محسوب مي‌شود. در اين نمايشگاه هفت تابلو در ابعاد بزرگ ارائه مي‌شود كه ضمن دارا بودن فرم‌هاي چشمگير، روايت‌گر بيگ بنگ ابدي ازلي‌ست كه نقاش در سلسله آثارش آنها را بازتاب داده است.
مرجان شكري در مقدمه نمايشگاه تازه‌اش نوشته است: از منظري متافيزيكي همه ما پيوسته در يك خلا معلق شناور در زمان و مكان به سر مي‌بريم، سياليتي دائم و در حال گردش بي پايان. گاه به صورت نور و گاهي به‌سان يك انفجار يا بيگ بنگ! ...»
گالري چهار در خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيد خندان، كوچه اشراقي، شماره چهار واقع است.

*«سالادِ» در گالري ديلمان
كامبيز درم‌بخش و سهيل حسيني از جمعه گذشته نمايشگاهي با عنوان «سالادِ» در گالري ديلمان برگزار كردند.
اين نمايشگاه دومين كار مشترك حسيني و درم‌بخش است. پاييز سال گذشته اين دو هنرمند نمايشگاهي با عنوان «جغدآباد» در گالري آ برپا كردند.
كامبيز درم‌بخش در شرح اين نمايشگاه گفته است: آثاري كه در نمايشگاه عرضه مي‌شود گرافيك، نقاشي و تصويرسازي است. هم‌چنين من كاريكاتوريست هستم و طنز كاريكاتور نيز در آثارم ديده مي‌شود. از طرفي امروزه موج جديدي براي حيوان دوستي راه افتاده كه اتفاق بسيار خوبي است؛ بنابراين بخشي از آثار من تاييد اين جريان است و تلاش كردم از حيوانات يك تصوير خيلي صميمانه و دوستانه‌اي عرضه كنم.
علاقه‌مندان به بازديد از نمايشگاه 13تا 27 ارديبهشت غير از شنبه ها از ساعت 16 تا 20 به گالري ديلمان به آدرسِ شريعتي، بالاتر از ظفر، كوچه پورمشكاتي، پلاك 50 مراجعه كنند.
*«جدار» در گالري اِمكان
نمايشگاه انفرادي مريم اسپندي با عنوان «جدار» عصر جمعه گذشته 13 افتتاح شده و تا جمعه آتي (27 ارديبهشت) ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه در خيابان ميرزاي شيرازي، كوچه دوم، پلاك 3، واقع است.

*«روييده» در گالري اعتماد 2
نمايشگاه انفرادي لاله معمار ‌اردستاني با عنوان «روييده» جمعه پيشين (6 ارديبهشت) در گالري اعتماد 2 افتتاح شد و تا سه شنبه (24 ارديبهشت) ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه در ميدان هفت تير، مفتح جنوبي، بن بست شيرودي پلاك 25 واقع است.
در بيانيه اين نمايشگاه آمده است:«سن و سال زندگي پانستجو براي فردي رهايي در شوفائام تا اصل ثابت نشانگر رشد اين مجموعه، زاييده گذر از نقطه امن عادات مكرر زيسته است و جست وجو براي فرديتي را بازنمايي مي كند كه در پي آزمون و خطاي بسيار به جريان سيال زندگي پا مي گذارد و سرانجام به خلوص و سادگي دست مي يابد...»

*«بازي تاش و خط» گالري راه ابريشم
نمايشگاه كاريكاتور با عنوان «بازي تاش و خط» با آثاري از كامبيز درم‌بخش، احمد عرباني و جواد عليزاده از 6 ارديبهشت در گالري راه ابريشم افتتاح شد و تا جمعه آتي
(27 ارديبهشت) ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه در بلوار كشاورز، بين وصال شيرازي و قدس، ساختمان تكنو آجر، پلاك 210 واقع شده است.

*«منظري براي نديدن» در گالري Ag
نمايشگاه انفرادي عكس هاي محسن يزدي‌پور با عنوان «منظري براي نديدن» جمعه پيش (23 فروردين) در گالري Ag افتتاح شد و تا جمعه آتي (27 ارديبهشت) ادامه خواهد داشت.
در بخشي از بيانيه اين نمايشگاه آمده است: «مدرنيسم، مختصات زندگي ما را عوض كرده و زندگي در شهر مدرن، ملزومات جابجايي را. مفهوم «سفر» كه پيش از اين به معني خارج شدن از شهر بود، حالا در جابجايي هاي داخل شهر هم كاربرد پيدا كرده است.»
اين نمايشگاه در خيابان كريم‌خان زند، خيابان عضدي جنوبي، پلاك 43 واقع است.
فراهنگ**9031**9157
۰ نفر