۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۱۶
کد خبر: 83308798
T T
۰ نفر
خانواده ها از افطاري هاي پر زرق و برق پرهيز كنند

اروميه- ايرنا- نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري گفت: خانواده ها از دادن افطاري هاي اشرافي و پر زرق و برق خودداري كنند.

آيت الله عسگر ديرباز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: افطاري هاي اشرافي مغاير با آموزه هاي ديني و سبك زندگي ائمه معصومين به ويژه نبي مكرم اسلام است.
وي با بيان اينكه افطاري دادن مورد تاكيد پيامبر اسلام و ائمه معصومين است، گفت: پيامبر اسلام و اميرالمونين (ع) همواره با غذاي ساده افطاري مي كردند و مهمتر از همه در افطاري با طبقات فقير جامعه همسفره مي شدند بنابراين اين سيره آنان بايد الگوي جامعه اسلامي باشد.
نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: در شرايط كنوني وقتي بسياري از خانواده ها به سختي گذاران زندگي مي كنند، شايسته جامعه اسلامي نيست كه سفره هاي افطاري با غذاهاي متنوع پهن شود.
رئيس دانشگاه جامع قم افزود: افطاري هاي آنچناني و اشرافي وحدت و همبستگي اجتماعي را بر هم مي زند و موجب ايجاد فاصله بين اقشار مختلف مردم مي شود و به عبارتي وحدت اجتماعي را خدشه دار مي كند.
وي افزود: از سوي ديگر مردم و به ويژه جوانان با مشاهده افرادي كه مذهبي هستند ولي ميهماني ها و افطاري هاي پر زرق و برق مي دهند، رفتار آنان را برخلاف دين مي دانند و نگاهشان به آنان تغيير مي يابد.
آيت الله ديربازافزود: افطاري هاي اشرافي بازتاب منفي در جامعه دارد و به اسراف و تبذير و ريخت و پاش هاي فراوان موجب مي شود؛ در حالي كه اين اعمال برخلاف سيره ائمه معصومين است.
آيت الله ديرباز تاكيد كرد: نكته مهم ديگري كه بايد مورد توجه خانواده ها باشد، اين است كه خانواده ها براي دعوت به افطاري بايد طبقات محروم و پائين جامعه را در اولويت قرار دهند و سعي كنند ميهمان افطاري هايشان تنها فاميل و آشنا نباشد.
وي اظهار داشت: همچنين در افطاري دادن توجه شود غذاي افطاري از مال حلال بوده و از آميخته شدن آن با مال حرام خودداري شود.
به گزارش ايرنا، يكي از توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب پيرامون ماه مبارك رمضان، گسترش سنت افطاري‌هاي ساده در مساجد و خيابان‌هاست؛ چنانكه در خطبه هاي نماز عيد فطر سال 1392 فرموده اند: «افطاري بايد ساده باشد نه مسرفانه، بعضي‌ها به بهانه‌ افطار، حركات و عمل مسرفانه انجام مي دهند و به جاي اينكه در ماه رمضان وسيله‌اي بشوند براي نزديكي روحي به فقرا و مستمندان با اين عمل، با اين حركت، خود را در لذات جسماني غرق مي كنند. نمي خواهيم بگوئيم كه اگر در افطار كسي غذاي مطبوعي مصرف كرد اين كار ممنوع است نه، در شرع اينها ممنوع نيست، اسراف ممنوع است، زياده‌ روي ممنوع است و ريخت‌ و پاش فراواني كه گاهي در اينجور مجالس انجام مي گيرد ممنوع است».
براساس اين گزارش در سال هاي اخير افطاري هاي اشرافي توسط طبقات مرفه و در رستوران ها و هتل هاي مجلل برپا مي شود چنانكه سالن ها و غذاهاي ويژه با ارقام نجومي براي اين افطاري ها در نظر گرفته مي شود.
در حالي كه فلسفه اصلي ماه مبارك رمضان درك و فهم زندگي طبقات پايين جامعه و رسيدگي به فقرا و صله رحم است.
8135/3072