۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۴۲
کد خبر: 83310825
T T
۰ نفر
نمايشگاه گردشگري، جايگاه محوري اصفهان را تثبيت مي كند

اصفهان - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان گفت: برگزاري نمايشگاه گردشگري اصفهان، جايگاه مهم و محوري اين استان را در اين بخش از صنعت تثبيت مي كند.

يازدهمين نمايشگاه بين المللي گردشگري و صنايع دستي اصفهان از 28 تا 31 خرداد در محل نمايشگاه هاي بين المللي واقع در پل شهرستان اصفهان برگزار مي شود.
فريدون الله ياري روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : اين نمايشگاه از اهميت ويژه اي در كشور برخوردار است و پيش بيني مي شود بخش قابل توجهي از فعالان اين عرصه در نمايشگاه حضور داشته باشند.
وي برگزاري اين نمايشگاه را به عنوان يك فعاليت به طور كامل تخصصي برشمرد كه دانش، تجربه و تكنولوژي مناسب خود را مي طلبد و گفت: بر اين اساس نمايشگاه امسال بصورت كامل حرفه اي و متفاوت در نحوه اجرا نسبت به دوره هاي قبل برگزار مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان ادامه داد : اين نمايشگاه مي تواند عاملي براي توسعه روز افزون صنعت گردشگري در استان پهناور اصفهان باشد.
وي با تاكيد بر اين كه گردشگري در اصفهان بايد به صنعتي فراگير و محوري تبديل شود، تصريح كرد : اين امر نيازمند مسيري سخت است از اين رو سپردن برگزاري نمايشگاهي در چنين سطح وسيعي نيازمند تيم حرفه اي و مجرب است كه تجربه لازم را در حوزه هاي تخصصي آن داشته باشد.
الله ياري تصريح كرد : اين نمايشگاه يكي از مهمترين و اثربخش ترين ابزارهايي است كه مي تواند نقش بسزايي در آگاهي بخشي، تبادل اطلاعات و بهبود معيشت هاي مرتبط با صنعت گردشگري داشته باشد.
وي گردشـگري فرهنگـي، تاريخـي، طبيعـت گـرا، تفريحـي، مذهبـي و زيارتـي را از انواع معيارهاي گردشگري ذكر كرد و گفت : بر اين اساس اين نمايشگاه ها باهدف آشنا كردن بخش خصوصي حوزه گردشگري كشور براي جذب مخاطب گردشگري برپا مي شود تا علاوه بر مشاهده ديدني هاي استان ها، باعث رونق صنعت گردشگري شود.
الله ياري بر همكاري و هم افزايي در حوزه گردشگري اصفهان به عنوان عامل رونق اين عرصه تاكيد كرد و افزود: هم اكنون 400 واحد اقامتگاه بوم گردي در استان وجود دارد كه مي توان با مشاركت و همكاري اين واحدهاي را توسعه داد.
مديركل ميراث فرهنگي اصفهان همچنين ظرفيت جذب گردشگر به ويژه گردشگري خارجي را در اين استان بسيار بالا برشمرد و گفت: سال گذشته آمار گردشگران خارجي استان از مرز 400 هزار نفر گذشت.
وي تقويت بازار صنايع دستي را از مزاياي رونق گردشگري در استان برشمرد و گفت: به واسطه حضور گردشگران در مناطق مختلف امر خريد و فروش صنايع دستي رونق مي يابد.
به گزارش ايرنا، استان اصفهان با بيش از 22 هزار اثر تاريخي (يك هزار و 850 اثر ملي و هفت اثر ثبت جهاني) و افزون بر 600 خانه تاريخي در كانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگري، باستان شناسي، معماري و هنر است.
استان اصفهان از شمال به استان هاي مركزي، قم و سمنان، از جنوب به فارس و كهگيلويه و بويراحمد، از مشرق به استانهاي يزد و خراسان و از غرب به استانهاي لرستان و چهارمحال و بختياري محدود مي شود.
استان اصفهان يكي از بزرگ‌ترين مراكز توليد انواع مختلف صنايع دستي ايران به‌شمار مي‌رود و از ديرباز نيز گهواره هنرهاي زيبا و صنايع دستي بوده‌ است.
تزئينات آجري، كاشي كاري، گچ بري و انواع خط در آثار تاريخي اصفهان، از قرن‌ها پيش تا دوره معاصر، بر اطراف و جوانب مناره‌ها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهاي زري دوزي و قلم كاري، ترمه و نقره كاري و زرنگاري و رونويسي انواع كتاب، قرآن و قطعات نگارگري و نقاشي جملگي به مركزيت هنري اصفهان گواهي مي ‌دهند.
سيم كشي، زركشي، زربافي، گلابتون دوزي، منبت گلپايگان، پولك دوزي، زنجيره بافي، قالي بافي و نساجي از صنايع دستي اصفهان است. اين صنايع در عهد شاهان صفوي رونق فراوان داشت. در دوران قاجاريه، بازار صنايع دستي در اصفهان از رونق افتاد؛ ولي بعد از انقلاب مشروطه باز توسعه يافت. به‌طور كلي طرح و نقش عموم دست ساخته‌هاي اصفهان اعم از فرش و قلمكار و ظروف قلم زني و كاشي، دوختني‌هاي روي پارچه تحت تأثير طرح‌هاي تزئيني دوران صفويه قرار دارد و طراحان اصفهان، به نسبت قدرت درك و مهارت خود از آثار قديمي برمي‌گيرند و با خلاقيت خود، آن‌ها را زيباتر مي‌سازند.
6994/6026/