۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83311400
T T
۰ نفر
مهر تایید بانوی ایرانی بر توانایی زنان در ریاضیات

اصفهان - ایرنا - 22 اردیبهشت سالروز تولد ریاضیدان فقید، مریم میرزاخانی به پاس افتخارات و توانایی های این بانوی ایرانی در دانش ریاضی به روز جهانی ' زنان در ریاضیات ' نامگذاری شد تا مهر تاییدی بر توانایی زنان در این عرصه باشد.

به گزارش ایرنا، مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی و نخستین زنی كه موفق به دریافت مدال ' فیلدز ' اتحادیه جهانی ریاضیات (IMU) در سال ۲۰۱۴ شد، ۴۲ سال پیش در چنین روزی به دنیا آمد و در سن ۴۰ سالگی پس از چهار سال مبارزه‌ با بیماری سرطان از دنیا رفت اما نام او در تاریخ ریاضیات جاودانه شد.
فیلدز، مدالی ارزشمند و مهمترین جایزه برای ریاضیدانان در جهان بشمار می رود كه هر چهار سال یك بار در جریان كنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضیدانان جوان (كمتر از 40 سال) كه كار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، اهدا می‌شود.
اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان سال گذشته با پیشنهاد كمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، سالروز تولد 'مریم میرزاخانی' مصادف با 12 می و 22 اردیبهشت را ' روز زنان در ریاضیات ' نامگذاری كرد.
این پیشنهاد در كنفرانس زنان ریاضیدان جهان در برزیل (World Meeting for Women in Mathematics,WM) مطرح و از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان مقرر شد كه 12 ماه می (22 اردیبهشت) روز تولد مرحوم میرزاخانی روز زنان در ریاضیات نامگذاری شود.
موافقت اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با نامگذاری روز زنان در ریاضیات، از دستاورد های ایران در عرصه جهانی است.
هرچند ایرانیان در طول تاریخ همواره در این دانش كه مادر همه علوم و زیربنای فناوری و توسعه در عصر حاضر است، خوش درخشیده اند از جمله ابن ‌سینا در شرح ریاضی، عمر خیام در حساب و جبر، غیاث‌ الدین جمشید كاشانی كاشف حقیقی كسر اعشاری، محمد بن موسی خوارزمی در تركیب سنت های ریاضیاتی جهان، ابویوسف كندی در تكمیل جبر، ابوالوفا بوزجانی در تكمیل مبحث معادلات، خواجه نصیرالدین طوسی در نجوم و ریاضی و بهاءالدین عاملی در علم عدد، هندسه و جبر.
مریم میرزاخانی نیز یكی از ریاضیدانان ریاضیدان نابغه جهان در عصر حاضر است كه اردیبهشت 1356 در تهران به دنیا آمد و در سال‌های 1373 و 1374 در زمان تحصیل در دبیرستان با كسب مدال طلای المپیاد ریاضی كشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ كنگ و كانادا اعزام شد.
او در المپیاد 1995 كانادا علاوه بر كسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.
میرزاخانی پس از اتمام تحصیلات متوسطه، تحصیلات كارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد و برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریكا رفت.
این بانوی افتخارآفرین در سال 1999 زمانی كه در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت، موفق شد راه‌حلی برای یك مساله ریاضی پیدا كند.
ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود كه به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان میرزاخانی جوان در دانشگاه 'پرینستون' نشان داد كه با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.
وی در سال 2014 به خاطر فعالیت درباره ' دینامیك و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها ' ، به عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز شد كه بالاترین جایزه در ریاضیات است.
نشریه ' ساینتفیك امریكن ' درباره این دانشمند نوشته است: مریم میرزاخانی نخستین زن و فرد ایرانی است كه توانست مدال فیلدز را كه معادل نوبل ریاضیات است ، به دست بیاورد. وی از سال ۲۰۰۸ به عنوان استاد دانشگاه 'استنفورد' آمریكا به تدریس مشغول بود.
به نوشته این نشریه، فقدان مریم میرزاخانی موجب تاثر بسیاری از زنان ریاضیدان در سراسر دنیا شد. 'اینگرید دبوشیس'، استاد ریاضیات دانشگاه 'دوك' می‌گوید: از دست رفتن یك ریاضیدان با استعداد و یك الگوی شگفت‌انگیز آن هم به این زودی واقعا قلب ما را به درد آورده است.
شاگردان و همكارانش وی را فردی بلندپرواز و در عین حال فروتن، بی‌باك و سر به زیر توصیف می‌ كنند.
یك استاد دانشگاه درباره مریم میرزاخانی گفته است: به گفته خودش، بیش از هرچیز علاقه مند به خواندن كتاب و داستان بود. مریم با همین روح لطیف و خیال پرداز، تحصیلات خود را در آن مدرسه به پایان رساند و در همان جا بود كه 2 بار برای دختران جهان و جامعه ایرانی، افتخار كسب كرد.
زهرا گویا افزود:پس از ورود مریم به دانشكده ریاضی دانشگاه شریف، فروتنی، تواضع و رفتار بی پیرایه و شخصیت چندجانبه اش، او را به دوستی با ارزش برای بسیاری تبدیل كرد و همین ویژگی ها، به شكستن تابوهایی كه در مورد ریاضیدان و ریاضی خوان رایج است، كمك كرد.
یكی از پایه گذاران خانه ریاضیات اصفهان و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مسائل و مطالعاتی در دنیای غرب وجود دارد كه عنوان می كند زنان علاقه چندانی به ریاضیات ندارند و تعداد زنان موفق و مشهور در این دانش كم است.
علی رجالی با بیان اینكه تبلیغات بسیاری در دنیای غرب برای رفع اختلاف بین زنان و مردان در یادگیری ریاضی به عنوان یك چالش آموزشی انجام می شود، افزود: ظهور مریم میرزاخانی باعث شد تا زنان این اطمینان را پیدا كنند كه آنها نیز توانایی های بسیاری در این زمینه دارند.
وی با تاكید بر اینكه مریم میرزاخانی به عنوان یك ایرانی افتخار آفرین برای جامعه زنان دنیا نیز بسیار ارزشمند است، گفت: مطالعات انجام شده و شواهد موجود نشان می دهد كه در ایران بر خلاف جامعه غرب، اختلافی بین زنان و مردان در یادگیری ریاضی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: تا كنون دانش آموزان و دانشجویان دختر بسیاری از كشورمان در المپیادها و رقابت های جهانی افتخار آفرین بودند و حضور آنها در انواع رشته های تحصیلی در دانشگاه و همچنین فرصت های شغلی مرتبط با ریاضی، گواهی بر این توانایی است.
رجالی با اشاره به اینكه استعدادهای پنهان بسیاری در میان دختران و همچنین پسران كشورمان در رشته ریاضی وجود دارد، تاكید كرد: لازم است به این استعدادها با روش های مناسب و درست آموزشی، فرصت شكوفایی داده شود تا منجر به پیشرفت روز به روز این دانش و سایر علوم و فناوری های وابسته به آن شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: آموزش مفهومی ریاضی، روش های جدید و جذاب در یاد دادن آن بویژه در دوران ابتدایی و پرهیز از روش های تستی و كنكوری برای شكوفایی استعدادهای ریاضی، ضروری است.
عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا تاكید كرد كه نامگذاری روزی به ' زنان در ریاضیات ' باعث ایجاد انگیزه بیشتر در میان بانوان بویژه جوانان و نوجوانان می شود.
صغری نوبختیان افزود: دستاوردهای مریم میرزاخانی در دانش ریاضی، علاوه بر اینكه افتخاری برای زنان و كشورمان بشمار می آید از طرفی نشان داد كه زنان در ایران با هیچ محدودیتی برای تحصیل و پیشرفت مواجه نیستند.
وی با بیان اینكه موفقیت های مریم میرزاخانی باعث شد تا نگاه دنیا درباره جایگاه زنان در كشورمان، بهبود یابد، تصریح كرد: ما جوانان با استعداد زیادی در ریاضی داریم و هیچ تفاوتی میان زنان و مردان وجود ندارد.
نوبختیان اضافه كرد: اما لازم است این استعدادها به درستی شناسایی و با آموزش های مفهومی و تاثیرگذار، در مسیر مناسب، هدایت شوند.
در زمان حاضر زنان ایرانی بسیاری در عرصه ریاضی و علوم و فناوری های وابسته به آن مشغول فعالیت هستند و مریم میرزاخانی به عنوان الگوی موفقی از آنها، توانست این دستاوردها و افتخارات را، جهانی و روز ' زنان در ریاضیات ' را به عنوان میراثی ماندگار از خود برجای گذارد.
6022/ 3011
۰ نفر