۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۰
کد خبر: 83311836
T T
۰ نفر
نقش نهادهای حاكمیتی در فضای مجازی نیازمند بازتعریف است

تهران - ایرنا - رئیس مركز ملی فضای مجازی كشور با بیان اینكه مدیریت فضای مجازی باید بر بستر اقتصاد و نگاه فرهنگی توسعه داده شود، تاكید كرد: نیازمند بازتعریف نقش ها در فضای مجازی هستیم تا بدانیم در این فضا دولت و مردم در كجای آن قرار گرفته و پلتفرها و سیستم عامل آن چگونه است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «ابوالحسن فیروزآبادی» روز یكشنبه در نشست مشترك اعضای مركز ملی فضای مجازی با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گزارش ارائه شده مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی اشاره كرد و گفت: این گزارش امیدواركننده است و باید به تحول در حوزه حكمرانی در این حوزه توجه داشته باشیم.
وی تصریح كرد: شكل كاركردی حكمرانی جدید نهادها متفاوت شده بنابراین اگر در گذشته در یك نظام نمایندگی حضور داشتند در حال حاضر در فضای مجازی و تحولات ایجاد شده كه آحاد جامعه در آن مشاركت دارند قرار گرفته اند به نحوی كه نهادها به تنهایی نمی توانند پدیده ها را مدیریت كنند و ما شاهد جهانی شدن هستیم و ورود بازیگران فرامرزی را شاهد هستیم كه پیش از این وجود نداشتند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی كشور یادآور شد: تولید پلتفرم های محصولات فرهنگی و هنری، تولید كاربران و ... توسعه یافته است و در حوزه رسانه ای نیز شاهد ظهور رسانه های غیر زسمی در كنار رسانه های رسمی هستیم.
فیروز آبادی در عین حال تصریح كرد: هرچند در این مسیر مشكلات زیادی داریم كه از آن جمله می توان به آشنا نبودن با تكنولوژی، آمادگی نداشتن با تحولات و غیره اشاره كرد اما دراین میان بازیگران و موثران پر قدرتی در فضای مجاری حضور دارند و ما باید به مردم در این فضا كمك كنیم چراكه فرهنگ را ملت ها و نه دولت ها می سازند.

** شناخت ذات فضای مجازی مهم است

رئیس مركز ملی فضای مجازی كشور با تاكید براینكه شناخت تحولات و شناخت ذات فضای مجازی بسیار مهم است، گفت: باید بدانیم كه چه چیزی ذات این فضا است مثل تعامل داشتن، شبكه ای شدن، جهانی شدن و ... كه از جمله ویژگی های ذاتی این فضا به شمار می آید.
فیروزآبادی ادامه داد: تحولات فضای مجازی بر پایه اقتصاد است. در گذشته مدل های اقتصادی در حوزه فرهنگی بسیار ساده بود ولی امروز پیچیده شده است. ما هنوز در مقایسه با دنیا در ابتدای فعالیت در فضای مجازی هستیم. ورود ما به این فضا از حوزه فرهنگ و رسانه بوده است و با نظام های اطلاع رسانی توسعه یافته است.
به گفته وی از طریق فرهنگ و رسانه فضای مجازی به میان مردم آمده و از این طریق اقتصاد اپلیكیشن، مبادله اقتصادی و پولی، دارایی های فكری و معنوی و ... صورت گرفته است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی كشور در عین حال تصریح كرد: بنابراین كسانی كه این فضا را مدیریت می كنند بر بستر اقتصاد و نگاه فرهنگی باید آن را توسعه دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید توجه داشته باشد كه نوع حكمرانی در این فضا چگونه است و بازیگران این حوزه چه كسانی هستند.

** بازتعریف نقش نهادهای حاكمیتی در فضای مجازی

فیروزآبادی افزود: باید بازتعریف نقش ها در فضای مجازی صورت بگیرد و بدانیم در این فضا دولت و مردم در كجای این فضا قرار دارند و پلتفرها و سیستم عامل آن چگونه است.
رئیس مركز ملی فضای مجازی كشور با تاكید بر اهمیت مالكیت فكری ادامه داد: این مقوله بسیار وسیع است و در آینده شاهد خواهیم بود كه عدد دارایی های فكری بزرگتر از دارایی های مادی می شود. بنابراین به این حوزه نیز باید توجه بسیاری شود.
در ادامه تفاهمنامه همكاری میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مركز ملی فضای مجازی كشور با حضور سید عباس صالحی و ابوالحسن فیروزآبادی امضا شد.
فراهنگ ** 1355 ** 9246 **
۰ نفر