۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۲
کد خبر: 83312289
T T
۰ نفر

اختلاف بر سر مالكيت زمينهاي طولاني ترين مسيل مشهد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۲
کد خبر: 83312289
اختلاف بر سر مالكيت زمينهاي طولاني ترين مسيل مشهد

مشهد- ايرنا- كال يا مسيلي به نام ' چهل بازه' يكي از سرشاخه هاي رودخانه تاريخي و مهم 'كشف رود' در مشهد است كه به طول 15 كيلومتر طولاني ترين مسيل يا مسير گذار سيل در اين كلانشهر به شمار مي رود و در محدوده شهري شمال غربي مشهد واقع شده است.

طي دو دهه گذشته اما بر سر مالكيت اراضي حاشيه اين مسيل چالشهاي بسياري به وجود آمده است يعني از يك سو اين زمينها 15 سال پيش توسط فردي كه اموالش مصادره شده به پنج هزار نفر فروخته شده است و از سوي ديگر شركت آب منطقه اي خراسان رضوي مدعي است كه بستر و حريم رودخانه ها متعلق به دولت و وزارت نيرو است و تغيير كاربري اين اراضي از مسيل به ساير موارد كاربري، استفاده كنندگان را با خطر سيلاب مواجه مي سازد.
كساني كه خود را مالكان زمينهاي چهل بازه مي دانند اما طي دو دهه اخير براي احقاق حق خود شكايات متعددي به محاكم قضايي كرده اند تا اين كه در هفته هاي اخير دادگاهي در تهران تمام اسناد آب منطقه اي در اين زمينه را باطل اعلام كرد و به نفع آنان راي داد.

* پنج هزار نفر مالك اراضي چهل بازه در مشهد
مديرعامل شركت چهل بازه در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: مالكان و خريداران زمينهاي چهل بازه مشهد كه حدود پنج هزار نفر هستند در قالب شركتي به همين نام ساماندهي شده اند.
محمد رضا آخوند زاده افزود: بيشتر مالكان اراضي چهل بازه را خانواده هاي شهدا، ايثارگران و پرسنل جهاد كشاورزي يا همان سنگرسازان بي سنگر دوران دفاع مقدس تشكيل مي دهند كه از 15سال گذشته تاكنون با تلاش و پيگيريهاي بسيار در پي احقاق حق و اخذ مطالبات خود هستند.
وي ادامه داد: اراضي چهل بازه متعلق به حاج 'حسين ملك' بود كه توسط فردي از وابستگان ايشان به مالكان فروخته شد اما پس از اين بيع شرعي و قانوني، اموال نامبرده از سوي بنياد شهيد بر طبق اصل 49 قانون اساسي مشمول مصادره شد.
مديرعامل شركت چهل بازه گفت: پس از اين اتفاق، مالكان اراضي چهل بازه با مراجعه به بنياد شهيد و ارائه مدارك و مستندات مبني بر خريد قانوني و شرعي زمين، با اين نهاد به توافق رسيدند كه 52.5 درصد از اين زمين به سهامداران شركت چهل بازه و 47.5 درصد به دو نهاد بنياد شهيد و ستاد اجرايي فرامين امام (ره) تعلق گيرد.
آخوندزاده افزود: طي سالهاي گذشته و به دنبال شكايتهاي واصله در چندين مرحله آب منطقه اي خراسان رضوي كه مدعي مالكيت اين اراضي است محكوم شده و بر طبق آخرين حكم كه چند هفته پيش توسط شعبه 54 دادگاه تجديد نظر تهران صادر شد اسناد آب منطقه اي خراسان رضوي در خصوص حريم بستر كال چهل بازه باطل اعلام شده است.
وي تصريح كرد: در اين حكم نوشته شده است كه در گذشته اسناد به اشتباه به نام آب منطقه اي خراسان رضوي صادر شده است و اين اسناد بايد ابطال شود.
مديرعامل شركت چهل بازه گفت: چندي پيش نيز نامه اجراي احكام خطاب به اداره كل ثبت اسناد استان خراسان رضوي مبني بر اجراي احكام ابطال اسناد از سوي شعبه يك اجراي احكام دادسراي عمومي و انقلاب صادر و ابلاغ شد.
آخوند زاده افزود: بر طبق قانون، بستر و حريم تعريف خودش را دارد يعني بستر را 60 متر و حريم را از هر طرف رودخانه 20 متر تعريف كرده اند در حالي كه هيچ يك از اراضي مورد ادعاي مالكان چهل بازه در بستر و حريم رودخانه واقع نشده است.
وي با بيان اين كه همه مسائل مطرح شده در زمينه سيلاب و خطرات آن بهانه است ادامه داد: اگر خريداري زمين در بستر و حريم چهل بازه مشكل دارد چرا وقتي كه 17 هكتار از اين زمينها به تعاوني مسكن آب منطقه اي واگذار شد صداي كسي در نيامد در حالي كه به دنبال شكايتهاي صورت گرفته، اسناد اين زمينها باطل اعلام شد.

* تصرف كال چهل بازه مشهد حوادث ناگوار سيلاب را رقم مي زند
مديرعامل شركت آب منطقه اي خراسان رضوي هم دراين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: كال چهل بازه يكي از رودخانه هاي مهم واقع در شهر مشهد است و هيچ گاه نبايد كاربري آن به سمت مسكوني و تجاري تغيير يابد چرا كه در هنگام سيلابها مخاطرات زيادي را براي مردم به دنبال خواهد داشت.
محمد علايي افزود: تصرف بستر 'چهل بازه' مشهد فاجعه اي به مراتب بدتر از حادثه فروردين ماه امسال در شيراز را رقم خواهد زد.
وي اضافه كرد: آب منطقه اي خراسان رضوي به دليل اهميت و ضرورت حفاظت و نگهداري از اين كال در برابر افراد حقيقي و حقوقي و ايمن بودن كلانشهر مشهد از سيلاب، پس از انجام مطالعات كامل، حريم و بستر اين رودخانه را تعيين كرده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي خراسان رضوي گفت: در اين چارچوب آب منطقه اي خراسان رضوي به استناد ماده 2 قانون توزيع عادلانه آب براي بستر اين كال سند مالكيت شش دانگ به نام حكومت جمهوري اسلامي صادر كرده است.
علايي افزود: بخشي از كال چهل بازه به مساحت 273 هكتار از 'پل پرتويي در انتهاي بلوار وكيل آباد مشهد تا انتهاي بلوار دانشجو' در اين شهر شرايط خاصي دارد يعني فردي كه اكنون در آمريكاست و به استناد احكام قطعي قضايي از وابستگان دربار پهلوي نيز هست مدعي شده كه اين اراضي متعلق به اوست و براي آنها اسنادي هم تهيه كرده كه آب منطقه اي همه آنها را باطل كرده است.
وي اضافه كرد: طي اين مدت بخشي از اراضي چهل بازه توسط فرد ياد شده با سند عادي به متقاضيان فروخته شده است و از سوي ديگر دادگاه انقلاب، اموال اين فرد را مصادره كرده كه برابر قانون اين اراضي به نهادهاي قانوني منتقل شده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي خراسان رضوي گفت: طي سالهاي گذشته بنياد شهيد عليه آب منطقه اي شكايات متعددي در اين خصوص مطرح كرده است و به تازگي در قالب حكمي كه در تهران صادر شده تمام اسناد وزارت نيرو در خصوص بستر رودخانه چهل بازه را باطل اعلام شده است.
علايي افزود: در شرايطي كه مقام معظم رهبري، سران سه قوه و مسئولان بر آزاد سازي و لايروبي بستر رودخانه ها و رفع تصرف از آنها براي پيشگيري از تبعات خسارت سيل در كشور تاكيد دارند، ابطال اسناد مالكيت حكومت جمهوري اسلامي بر بستر اين رودخانه جاي سوال دارد.
وي با تاكيد بر اين كه كاربري بستر رودخانه چهل بازه نبايد به هيچ عنوان تغيير يابد ادامه داد: مطابق قانون در رودخانه هايي كه بالا دست سد و يا بند وجود دارند بايستي عرض بستر رودخانه فارغ از سد و بند محاسبه شود چرا كه ممكن است سد يا بند توسط حوادث انسان ساز تخريب شود.
خبرنگار ايرنا از مسئول دفتر سازمان املاك و اموال كوثر در شرق كشور كه وابسته به بنياد شهيد است نيز در اين خصوص درخواست گفت و گو كرد كه وي حاضر به مصاحبه نشد و تنها اعلام كرد كه اين اطلاعات بايد از تهران اخذ شود و شما بايد با مسئولان تهراني مصاحبه كنيد.
1922/3027