۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83312954
T T
۰ نفر

رونق تولید با توسعه صنعت پوشاك

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83312954
رونق تولید با توسعه صنعت پوشاك

یزد - ایرنا - صنعت پوشاك ایران سال گذشته در حالیكه برخی صنایع با ركود مواجه بود، توانست با رشد مناسبی وارد رونق تولید شود و علاوه بر تامین بخشی از نیازها به ایجاد اشتغال در كشور هم كمك كند.

به گزارش ایرنا ، هم اكنون سرانه مصرف پارچه هر ایرانی 28 تا 31 مترمربع تخمین زده می شود، با این حساب سالانه به 2 میلیارد و 400 میلیون مترمربع پارچه برای تولید پوشاك نیاز است.
نیمی از مجموع پارچه مورد نیاز از سوی واحدهای نساجی داخلی تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود.
به گفته نصراللهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت مجموع مصرف كالاهای نساجی و پوشاك 510 هزار تن است كه 350 هزار تن آن تولیدات داخلی است.
همچنین مدیركل دفتر صنایع نساجی و پوشاك وزارت صنعت از افزایش 18 درصد صادرات و كاهش 38 درصد واردات محصول نساجی، پوشاك، چرم و كفش ، در 10 ماهه سال 97 خبر داد .
به گفته افسانه محرابی آمار صادرات 10 ماهه پارسال حوزه نساجی، پوشاك، چرم و كفش 260 هزار تن به ارزش 955 میلیون دلار بود.
وی واردات این حوزه را 339 هزار تن به ارزش 947 میلیون دلار ذكر كرد كه به گفته محرابی در همسنجی با مدت مشابه سال قبل از آن، از لحاظ وزن و ارزش در صادرات به ترتیب 18.7 درصد و 6.5 درصد رشد داشت و در بخش واردات به ترتیب 38.4 درصد و 36 درصد كاهش داشت.
همچنین نماینده ولی فقیه در استان یزد هفته گذشته در نماز جمعه شهر یزد اظهار كرد: صنعتگران باید به سمت واحدهای صنعتی كه زمینه تولید و اشتغال بیشتری را در داخل ایجاد می كند، سرمایه گذاری و فعالیت كنند.
آیت الله محمدرضا ناصری یزدی در این ارتباط تاكید كرد كه صنعت پوشاك نیازی به فناوری بالا و هزینه های زیاد ندارد و بدون اتكا به دولت، اشتغال بالایی هم ایجاد می كند.
استاد درس خارج حوزه علمیه یزد نیاز سالانه كشور را حداقل حدود 400 میلیون دست لباس ذكر كرد و یادآور شد: عمده آن از چین و تركیه وارد می شود و با وجود شرایط سخت اقتصادی با خرید كالای خارجی متاسفانه شاهد رونق اقتصادی آنها هستیم.
وی مشكل عمده را فعالیت واسطه ها، وجود انحصار و برخی رانت ها عنوان كرد و یادآور شد: دلالان مانع حركت تولیدكنندگان در این راستا هستند.
به گفته رئیس شورای فرهنگ عمومی یزد در صورت تقویت و رونق تولید داخلی دست واسطه از سودهای كلان قطع می شود.
وی در ادامه با طرح این پرسش چرا باید در صدد ایجاد صنایعی بود كه برای راه اندازی آن نیاز به متخصصان خارجی باشد؟ اظهار كرد: در حالیكه برخی صنایع بدون وابستگی به دولت، قابلیت تولید و اشتغال دارد.
امام جمعه یزد تاكید كرد: رونق تولید ملی نیاز به عزم و روحیه انقلابی و جهادی در میان مردم و مسئولان بویژه در جلوگیری از واردات بی رویه ، قاچاق و گرانی های تحمیلی و تقویت هویت دینی و خودباوری، جهاد علمی و نرم افزاری دارد.
مروری به ظرفیت های استان یزد در این صنعت بیانگر توانایی بالای یزدی ها در تولید بخش عمده ای از نیاز پوشاك كشور است.

** استقرار 20 درصد واحدهای نساجی كشور در یزد
بر اساس آمارها از 9 هزار و 818 واحد نساجی كشور، حدود 2 هزار واحد در یزد مستقر هست كه 10 درصد سرمایه گذاری و 25 درصد سهم اشتغال استان مربوط به این حوزه است .
همچنین حدود 23 هزار نفر با فعالیت در این صنعت، هزینه های زندگی خانواده های خود را تامین می كنند.
یزد ، رتبه نخست تولید محصول سنتی و رتبه دوم تولید پارچه پنبه ای، الیاف مصنوعی، ریسندگی نخ پنبه و پلی استر را داراست.
در حال حاضر نساجی سهم هشت درصد تولید ناخالص داخلی استان و سهم 42 و 27 درصد در میان صنایع فلزی و غیرفلزی را داراست.
100 درصد روفرشی و ترمه و 80 درصد رومبلی ایران در یزد تولید می شود.

** قدمت هزار ساله نساجی در یزد
برای تقویت فعالیت بخش پوشاك یزد، مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به سابقه و قدمت صنعت نساجی می گوید: یزد شهر نساجی است و قدمت تولید پارچه و فعالیت های مرتبط با آن به بیش از 10 قرن می رسد.
محمدحسین ریاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود فعالیت دیرینه در این عرصه، برخی موارد با نقص و كاستی مواجه هستیم به عنوان نمونه در صنعت دوخت همواره دچار مشكل بودیم به گونه ای كه بهترین دوخت و دوزها مربوط به شمال ایران است.

** تقویت زنجیره تولید نساجی / پوشاك بیشترین ارزش افزوده نساجی را دارد
وی با گلایه از نبود طراحی های زیبا در صنعت نساجی یزد تأكید كرد: باید عرصه تولید و زنجیره این صنعت در استان تقویت شود .
مدیركل تعاون یزد با بیان اینكه بیشتر تولید حوزه نساجی مصرف خارجی دارد و بخش عمده آن به كشورهای دیگر صادر می شود ، خاطرنشان كرد: پارچه های صادراتی بعضا با طرح و رنگ متفاوت مجددا به ایران وارد می شود و ارزش افزوده این فرایند را از دست می دهیم.
ریاحی تصریح كرد: بیشترین ارزش افزوده صنعت نساجی در پوشاك و پارچه پس از دوخت و دوز استفاده می شود و باید روی این 2 بخش برنامه ریزی صورت گیرد.

** اولویت صنایع نساجی یزد
رئیس دبیرخانه كانون های تفكر یزد هم با تاكید بر اهمیت صنعت نساجی، این بخش را از صنایع اولویت دار استان دانست.
سعید عطار با اشاره به سابقه و اهمیت صنعت نساجی برای استان، تولید یك چهارم نساجی ایران در یزد با داشتن تنها یك مرحله « آب بر»، پیشنهاد كرد، نساجی نیز جزو فعالیت های كم آب بر و پربازده یعنی صنایع مورد تاكید در سند آمایش استان معرفی شود.
همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد از این استان به عنوان قطب صنعت نساجی كشور یاد كرد و با اشاره به اهمیت این صنعت در توسعه و اشتغال‌زایی ایران یادآور شد: این واحد از سوی سازمان مركزی به عنوان مجری طرح ملی پایش منسوجات و پوشاك معرفی شد.
دكتر معصومه طباطبایی افزود: در 2 سال اخیر كارگاه‌های دانشكده نساجی شامل كارگاه بافت و كارگاه دوخت به منظور جذب و پرورش دانشجویان با مهارت بالا در راستای تولید منسوجات در دانشگاه راه‌اندازی شد .
به گفته وی گسترش كارگاه‌های بافندگی با هدف تجاری‌سازی و تولید پارچه‌هایی با ویژگی‌های خاص نظیر پارچه‌های ضدباكتری، مقاوم در برابر حریق و آب‌گریز و دوخت‌ و دوز لباس‌های ویژه نظیر البسه هوشمند برای كاربردهای نظامی در دستور كار این واحد دانشگاهی قرار دارد .
به نظر می رسد با ظرفیت های موجود صنعت پوشاك و نساجی ، یزد بتواند در آینده ای نزدیك شاهد جهش در تولید و اشتغال باشد و از سوی دیگر كمك شایانی در مسیر تحقق شعار رونق تولید
داشته باشد.
1968/ 2047
۰ نفر