۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 83312973
T T
۰ نفر

كمیته مكان یابی آرامستان های جدید پایتخت تشكیل شد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 83312973
كمیته مكان یابی آرامستان های جدید پایتخت تشكیل شد

تهران- ایرنا- معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران از تشكیل كمیته راهبری مكان یابی آرامستان های جدید پایتخت به منظور ارائه گزینه های پیشنهادی برای توسعه و بروز كردن آن خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی در جلسه بررسی و امكان سنجی توسعه آرامستان در پایتخت با بیان اینكه مكان آرامستان در فرهنگ و زندگی مردم در شهرهای ایران جایگاه خاصی داشته كه با ساخت بهشت زهرا (س) در خارج از فضای شهر، این مفهوم دگرگون شده گفت: در تاریخ شهرهای ایران گورستان جزئی از فضای شهر بوده و هر محله برای خود گورستانی داشته است.
وی اظهارداشت: امروزه باتوجه به الزامات زندگی در تهران و توجه به مسائل رفت و آمد و هویت محله های شهر ، نیاز به مطالعه عمیق و انتخاب گزینه یا گزینه های مناسب برای خاكسپاری در شهر تهران وجود دارد .
معاون شهردار تهران در خصوص آخرین وضعیت و ظرفیت دفن اموات در بهشت زهرا (س) یادآور شد: باتوجه به راهبردهای طرح جامع تهران و مصوبه شورای اسلامی شهر مبنی بر ضرورت مكان یابی برای توسعه آرامستان در پایتخت، مطالعاتی از سوی معاونت های شهرسازی و معماری و خدمات شهری انجام شده كه بر این اساس مكان های پیشنهادی جدید در شمال، جنوب و شرق پایتخت برای ساخت آرامستان جدید تهیه شده است.
وی افزود: در این خصوص توسعه اراضی بهشت زهرا(س) از طریق تملك، مطالعات مكان یابی و دفن چند گزینه ای، ساخت آرامستان جدید پیرامون بهشت زهرا (س) در كنار سایر گزینه های پیشنهادی ارائه شده است.
گلپایگانی خاطرنشان كرد: در توسعه فضای كنونی و ساخت آرامستان جدید باید تمامی پیوست های شهرسازی اعم از اجتماعی، خدماتی، زیست محیطی، ترافیكی و سایر عوامل مد نظر قرار گیرد تا مشكلی در این زمینه پیش نیاید.
وی ادامه داد: كمیته راهبری مكان یابی آرامستان های جدید پایتخت پس از انجام مطالعات كارشناسی، گزینه های مناسب را به شورای اسلامی شهر ارائه خواهد داد تا بعد از تأیید شورا برای طی مراحل قانونی به شورای برنامه ریزی استان تهران و شورای عالی شهرسازی و معماری كشور ارائه شود.
در ادامه این جلسه مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جبران كمبود قبر در آرامستان بهشت زهرا(س) گفت: با تدابیر جدید مدیریت شهری تا 3 سال آینده مشكلی در این زمینه نخواهیم داشت و این امر از طریق تدابیر مدیریتی در داخل بهشت زهرا و همچنین زمین‌های خودِ آرامستان حل خواهد شد.
سعید خال افزود: براین اساس باید برای آینده آرامستان جدید پایتخت فكر اساسی شود و با مكان یابی جدید و توسعه زیر ساخت ها، شرایط برای دفن اموات آماده شود.
وی با بیان اینكه تیم كارشناسی در حال مكان‌یابی آرامستان جدید شهر تهران است اظهارداشت: ضوابط مكان‌یابی آرامستان به لحاظ شهرسازی، معماری، جنس خاك، دسترسی‌ها، ترافیك و وزش باد نیاز به كار كارشناسی دارد.
خال با بیان اینكه یكی از نیازهای مدیریت بحران در شهر های كشور ، توجه به فضای آماده برای دفن در حجم بالاست اضافه كرد: در مدیریت جدید شهرداری تهران آماده سازی 25 هزار قبر در دستور كار سازمان بهشت زهرا (س) قرارگرفته و بخش قابل ملاحظه ای از آن آماده شده است.

تهرام/9353//1348
۰ نفر