ديروز بهنام صفوي خواننده محبوب موسيقي پاپ كشورمان پس از تحمل يك دوره بيماري سرطان دار فاني را وداع گفت. «جوان» با محمد كاظمي ترانهسراي عمده آثار وي گفتوگو كرده است.
**شما سالها با مرحوم بهنام صفوي همكاري داشتيد و بخش عمدهاي از ترانههاي اين خواننده فقيد را شما سروديد. همكاري شما از چه زماني شروع شد؟
همكاري ما از سال 89- 88 شروع شد. آلبوم «عشق من باش» از بهنام بيرون آمده و منتشر شده بود و از طريق شهاب رمضان كه دوست مشتركمان بود اين آشنايي و رفت و آمد براي انجام يك الي دو ترك در آلبوم آرامش مهيا شد. آرامش آلبوم دوم بهنام صفوي بود ولي بعد از آن هر چه كه گذشت احساس كرديم بيشتر ميتوانيم با هم كار كنيم. اخلاق و رفتارمان با هم جور درميآمد و روش كاريمان با هم جواب ميداد و همين هم باعث شد كه حجم خيلي پررنگي از پرونده كاري من با صداي بهنام صفوي شنيده شود.
**مرحوم صفوي خواننده محبوبي بودند. فكر ميكنيد چه ويژگيهاي اخلاقي و فردي باعث موفقيت حرفهاي ايشان بود؟
در مورداخلاق بهنام نميدانم چطور ميشود گفت و تعريف كرد. هميشه وقتي در اين شرايط بخواهيد از كسي تعريف كنيد يك حالت شعارزدگي پيدا ميكند و خيلي قشنگ نيست، من اصلاً كاري ندارم كه بهنام صفوي موزيسين بوده. در واقع به عنوان يك انسان عادي و يك دوست و همكار ميتوانم بگويم كه يكي از بهترين آدمهايي بود كه خداوند خلق كرد و من ميشناختم. چيزهايي مثل حسادت مثل غبطه خوردن مثل دشمنيكردن يا راجع به ديگران خيلي فكر كردن و صحبتكردن و... چيزهايي كه همه ما را آزار ميدهد و درون ما هست، در بهنام اصلاً وجود نداشت و در مورد روش كاري و حرفهاياش بايد بگويم كه به معناي واقعي خوانندهاي حرفهاي بود و به طور طبيعي روش خاص خود را داشت؛ روشي كه كار ميبرد، به نظر من خيلي درست و حرفهاي و بجا بود.
**ايشان جزو بهترين خوانندههاي پاپ كشورمان بودند، درباره ويژگيهاي فني كار ايشان در موسيقي پاپ برايمان بگوييد.
بهنام صفوي رنگ صداي خيلي دلنشيني داشت كه هر چند شايد برخي را در ابتدا ياد كس ديگري ميانداخت ولي به مرور زمان ما ديديم كه همه چيز عوض شد و ايشان شخصيت صداي خودش را بهتر پيدا كرد، به خصوص از آلبوم دوم به بعد. در بحث حرفهاي ميتوانم بگويم كه بهنام صفوي يكي از بهترين خوانندههاي ايران در اجرا و در ژوست خواندن و همچنين در نت به نت درست خواندن بود، حتي در كنسرتش كساني كه كارشناس اين قضيه هستند از لحاظ اجراي تركها به اين موضوع اشاره ميكردند.
من حالا كاري به اجراي صحنهاي ندارم، شايد يك نقص بهنام خجالتي بودن ايشان بود كه باعث ميشد در اجراي صحنهاي آن شكلي كه برخي از خوانندهها با مخاطب ارتباط ميگيرند، نتواند ارتباط بگيرد، البته هستند خوانندههايي كه در اين مورد ضعيفتر از بهنام هستند، اما بهنام در اجراي تركهايش و اجراي موسيقايياش چه در كنسرت و چه در استو ديو جزو بهترينها بود. فكر ميكنم خيلي كارها بود كه با بهنام بايد انجام ميداديم. حالا من نه ولي معتقدم بهنام بايد انجام ميداد. خيلي كار بود كه انجام نشد و متأسفانه چيزي كه شخصاً خودم را ناراحت ميكند اين است كه به اين فكر ميكنم كه چطور ميتوانم با خاطرات او باشم و بدون بهنام و نديدن بهنام را چطور ميتوانم تحمل كنم. چطور ميتوانم زندگي كنم وقتي نتوانم گذري بزنم بر خاطرات مشترك زندگي شخصي و حرفهايمان و آن لحظهها را نتوانم با او مرور كنم.
**چه خاطرهاي با بهنام داريد؟
چند سال پيش يك مهماني در ماه مبارك رمضان بود و از طرف سازندگان يكي از اين سريالها كه موسيقي و ترانه آن از من و بهنام بود دعوت كرده بودند. موقع شام خواستند كه بهنام با فلان شخصيت سياسي بنشيند و شام را با او بخورد، اما بهنام رفت و سريع پيش من برگشت. گفتم چرا نماندي گفت، براي اينكه من قرار نيست تيم كاريام را تنها بگذارم، آمدم كه در كنار تيم كاريام باشم گفت، ما باهم آمديم و تو قرار نيست تنها شام بخوري. بهنام رفيق خوبي بود.
منبع: روزنامه جوان؛ 1398،02،24
گروه اطلاع رساني**2059**2002
تهران- ايرنا- محمد كاظمي ترانهسراي عمده آثار بهنام صفوي مي گويد: همكاري ما از سال 89- 88 شروع شد. آلبوم «عشق من باش» از بهنام بيرون آمده و منتشر شده بود و از طريق شهاب رمضان كه دوست مشتركمان بود اين آشنايي و رفت و آمد براي انجام يك الي دو ترك در آلبوم آرامش مهيا شد.