۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۰
کد خبر: 83314209
T T
۰ نفر

حدود 25 درصد افراد بالاي 30 سال در اصفهان فشار خون دارند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۰
کد خبر: 83314209
حدود 25 درصد افراد بالاي 30 سال در اصفهان فشار خون دارند

اصفهان- ايرنا- معاون فني مركز بهداشت اصفهان گفت: حدود 25 درصد افراد بالاي 30 سال ساكن در اين استان به فشار خون مبتلا هستند كه 40 درصدشان از اين بيماري اطلاع ندارند.

به گزارش ايرنا، مصطفي رضايي روز سه شنبه در كميته اطلاع رساني پويش ملي كنترل فشار خون ( كمپين ) در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشكي اصفهان اظهارداشت: در گذشته بيماري هاي واگير در راس علل مرگ و مير قرار داشت اما اكنون 82 درصد علل مرگ و مير بيماري هاي غير واگير هستند.
وي افزود: از اين ميزان، 41 درصد بيماري هاي قلبي - عروقي علل مرگ است كه از اين آمار نيز 25 درصد علل مربوط به فشار خون بالاست.
معاون فني مركز بهداشت استان اصفهان بيان كرد: 25 درصد از 2 ميليون و چهارصد هزار نفر افراد بالاي 30 سال در اصفهان با بيماري فشار خون بالا مواجه هستند كه قرار است با كمپين ملي كنترل فشار خون 50 درصد آنها جهت غربالگري شناسايي شوند.
وي با بيان اين كه شناسايي و درمان بموقع بيماران مبتلا به فشار خون تاثير بسزايي در جلوگيري ابتلاي آنها به ساير بيماري ها از جمله قلبي ، عروقي و نارسايي كليه دارد، تصريح كرد: توجه به اين موضوع كاهش آمار مرگ و مير را به همراه دارد.
مسئول بيماري ديابت و فشار خون مركز بهداشت اصفهان با اشاره به اينكه كمپين (پويش) ملي كنترل فشار خون در استان قرار است از روز جمعه ( 27 ارديبهشت ) تا 15 تير فعاليت خود را آغاز كند، گفت: با اجراي اين طرح قرار است 25 درصد از آمار مبتلايان به فشار خون بالا را كاهش دهيم.
رامش حسين خاني با بيان اينكه اين طرح طي دو مرحله اجرا خواهد شد، افزود: مرحله اول آن آموزش و اطلاع رساني و مرحله دوم آن غربالگري مي باشد كه از 17 خرداد تا 15 تير ادامه مي يابد.
وي شناسايي 40 درصد از افراد مبتلا به فشار خون كه از بيماري خود بي اطلاع هستند و افزايش آگاهي جامعه نسبت پيامدهاي اين بيماري از جمله سكته مغزي، نارسايي كليه و نابينايي را از اهداف اجراي اين طرح بيان كرد و گفت: افراد بالاي 30 سال، بيماران كليوي و زنان باردار گروه هاي هدف اين طرح هستند.
مسئول بيماري ديابت و فشار خون مركز بهداشت استان اصفهان اضافه كرد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهاني در سال 2017 حدود 10 ميليون نفر از مردم جهان به دليل بيماري فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند.
وي افزود: در همين سال در كشورمان 100 هزار نفر براثر اين بيماري فوت كرده اند و آمار نشان مي دهد كه آمار بيماران فشار خون در ايران رو به افزايش است و به همين دليل براي پيشگيري از اين بيماري كه پيامدهاي خطرناكي را به همراه دارد بايد برنامه ريزي شود.
خانم دكتر حسين خاني با اشاره به اينكه درصد بيماري فشار خون بالا در كشور 25 درصد است ، گفت: اين رقم در استان اصفهان 25 درصد است كه شاخص آن در زن ها 26 درصد و در مردها 23 درصد است.
به گفته وي درصد مبتلايان به بيماري فشار خون در شهرهاي خور و بيابانك، نطنز و اردستان نسبت به ساير شهرستان هاي استان اصفهان بالاتر است.
2093/6026/