۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83315317
T T
۰ نفر

فراموشي آشوراده در چنبره سيل گلستان

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83315317
فراموشي آشوراده در چنبره سيل گلستان

گرگان - ايرنا - آشوراده تنها جزيره ايراني درياي خزر كه چندي قبل و با آغاز عمليات اجراي طرحهاي گردشگري به پايان دوران مهجوريت و انزواي تاريخي خود اميدوار شده بود بار ديگر در هياهوي سيل گلستان به روزهاي بي خبري برگشته و ديگر كمتر كسي سراغي از اين پير خسته از نامهرباني ها مي گيرد.

به گزارش ايرنا؛ آشوراده كه زخم حمله مغول ها در تعقيب سلطان محمد خوارزمشاه و فرار نامدارترين پادشاه سلسله خوارزمشاهيان از شمشير قوم غارتگر آسياي مركزي را بر پيكر دارد چندان هم با اين نامهرباني ها بيگانه نيست.
از دوران صفويه و تاخت و تاز پادشاهان اين سلسله براي شكار تا تحمل چكمه هاي سربازان روس در دوران جنگ جهاني دوم و اشغال اين جزيره، همه يادگاري هاي آشوراده از روزهاي سخت تاريخ اين مرز و بوم است.
جزيره اي كوچك در يك گوشه از پهنه آبي تالاب ميانكاله با فاصله اندك از ساحل خزر در حوزه جغرافيايي بندرتركمن انگار سرنوشتي گره خورده با نزاع و سرخوردگي، مهاجرت و در نهايت فراموشي دارد.
هرچند اين روند در دولت تدبير و اميد رنگ و بوي ديگري به خود گرفت و در پي سفر سال 93 رييس جمهور به گلستان و با مصوبه هيات دولت مقرر شد با اجراي طرح جامع گردشگري در آشوراده از ظرفيت جزيره براي توسعه اقتصادي استان استفاده شود اما گويي سيل اخير منطقه بر اجراي طرح چنبره انداخته است.
اجراي پروژه ملي گردشگري و طبيعت گردي جزيره آشوراده در سفر رسمي سال گذشته رياست جمهوري به گرگان هم بار ديگر مورد تاكيد قرار گرفت و سرعت اجراي آن شتاب گرفت اما اكنون شرايط به گونه ديگري است و بنظر مي رسد تمركز دستگاههاي اجرايي بر جبران آسيب هاي ناشي از سيل گلستان؛ ورق را برگردانده است.
طرح گردشگري آشوراده شامل ساخت اسكله، مسير دسترسي ، آلاچيق، رستوران و ديگر زيرساخت هاي مورد نياز حضور گردشگران قرار است با سرمايه گذاري چهارهزار ميليارد ريالي بخش دولتي و خصوصي طي زمان بندي 3 ساله به بهره برداري برسد.
جزيره آشوراده كه تمام سال ميزبان انواع پرندگان بومي و مهاجر است و گونه هاي گياهي و جانوري متنوع ديگري را هم در خود جاي داده است سال 1354 خورشيدي جزو نخستين مناطق زيست كره جهان معرفي و ثبت شد.
دولت مصوب كرده در 10 درصد اين جزيره طرح هاي گردشگري اجرا شود تا بدون آسيب به اقليم و محيط طبيعي آن؛ منطقه هم احيا و پويا شود.
آشوراده در زمان حاضر ساكنان كمي دارد كه بيشترشان كاركنان سازمان شيلات هستند.
تنها قطعه خشكي پهنه آبي درياي خزر در ايران سده‌هاي گذشته با حفر كانال از توده اصلي خشكي خود جدا افتاد و انگار اين انزوا و تنهايي بايد بخشي از سرنوشت جزيره باقي بماند.
اين جزيره قبل از وقوع سيل سال 1372 با امكاناتي همچون پاسگاه ژاندارمري، شركت تعاوني روستايي، مدرسه، مغازه، مسجد و حسينيه بيش از هزار نفر سكنه داشت كه به مشاغل دامداري، كارگري، پيشه وري و ماهيگيري مشغول بودند اما با طغيان رود ولگا در روسيه و وقوع سيلاب ناشي از بالا آمدن درياي خزر؛ آشوراده خالي از سكنه شد.
اكنون سيل بنيان افكن ديگري در استان گلستان جزيره آشوراده را از رونق عمراني انداخته و مرداني بزرگ با همتي سترگ براي جبران مافات لازم دارد.
مجموعه تصاوير عكاس ايرنا از آشوراده بيانگر نياز جزيره به كمك فوري است و عزمي فراتر از وعده هاي پشت تريبون براي جان بخشيدنش احتياج دارد.
اين مجموعه تصويري از آخرين وضعيت جزيره با عنوان 'آشوراده جزيره متروك' در ستون عكس ايرنا قابل ديدن است.
3091/2729