۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۹
کد خبر: 83315485
T T
۰ نفر
زورآزمایی ریسك‌های سیاسی و فاكتورهای اقتصادی در بازار نفت

تهران-ایرنا- قیمت نفت كه تحت تاثیر اتفاقات خاورمیانه انتظار رشد داشت با اعلام افزایش ذخایر استراتژیك آمریكا و كاهش پیش‌بینی تقاضای نفت چین امروز با كاهش قیمت همراه شد.

اگرچه این روزها بازار نفت تحت تاثیر فاكتورهای سیاسی بالا و پایین می‌رود اما همچنان عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر این بازار می‌تواند در روزهایی قدرت‌نمایی كند و با وجود ریسك‌های بالای سیاسی بر بازار نفت سایه بیاندازد.
از همین روست كه با وجود رویدادهای خاورمیانه و تحریم نفت ایران كه می‌رفت قیمت نفت را تا 80 دلار نیز برساند، افزایش ذخایر استراتژیك نفت آمریكا در كنار كاهش تولیدات صنعتی چین قیمت‌ها را كاهش داد.
كاهش تولیدات صنعتی چین از آن جهت اهمیت دارد كه این كشور بعد از آمریكا دومین اقتصاد بزرگ جهان است و كاهش تولیدات صنعتی به معنای كاهش تقاضای نفت خام خواهد بود.
این موضوع در كنار جنگ تعرفه ای آمریكا و چین مهمتر خواهد بود زیرا افزایش تعرفه‌ها به معنای افزایش هزینه صادرات چین به آمریكا است و می‌تواند حجم صادرات را تا حدی كاهش دهد كه در نهایت بر تولید چین اثر گذار خواهد بود.
با توجه به این موارد، قیمت نفت برنت امروز در بازار 58 سنت كاهش داشت اما همچنان در كانال 70 دلاری باقی ماند. نفت برنت با این كاهش 70 دلار و 66 سنت قیمت خورد. نقت سبك آمریكا نیز به عنوان یكی دیگر از شاخص‌های قیمت‌گذاری نفت در جهان ، 71 سنت پایین آمد و 61 دلار و 7 سنتی شد.
با این حال ریسك های سیاسی نیز در بازار نفت نقش خود را بازی كردند و مانع افت بیشتر قیمت‌ها در این بازار شدند. ریسك‌های سیاسی و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه كه با حمله یمن به تاسیسات نفتی عربستان همراه شده است، با حمایت خود از قیمت نفت، همچنان امیدها را برای رشد قیمت در روزهای آینده زنده نگه داشته است.
اقتصام**4018**9189
۰ نفر