۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۳۳
کد خبر: 83315828
T T
۰ نفر
شهردار: اصفهان آماده همكاری با شهرهای عضو سازمان شانگهای است

پكن- ایرنا- شهردار اصفهان با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های این شهر اعلام كرد اصفهان آمادگی دارد در زمینه های مختلف اقتصادی و گردشگری با شهرهای عضو سازمان همكاری شانگهای، تعامل و همكاری داشته باشد.

'قدرت الله نوروزی' روز چهارشنبه در اجلاس شهرداران كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای در شهر 'چونگ چینگ' در جنوب چین، یكی از اهداف تشكیل سازمان همكاری های شانگهای را توسعه روابط اقتصادی بین كشورهای عضو عنوان كرد و از شركت كنندگان در این اجلاس خواست با سفر به اصفهان به عنوان عضوی از شهرهای خلاق یونسكو، در نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری این شهر كه 18 تا 21 جون (28 تا 31 خرداد) برگزار می شود، شركت كنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه پیشینه همكاری ایران و چین به هزاره اول قبل از میلاد و دوران جاده ابریشم بر می گردد گفت: روابط دو جانبه همواره چشم انداز روشنی داشته و در زمینه های متفاوت توسعه را برای هر دو كشور به ارمغان آورده است مخصوصا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روابط دوستانه به دوره تازه ای وارد شده است به طوری كه علاوه بر تقویت روابط فرهنگی، سیاسی و همكاری های بین المللی، در این دوره روابط تجاری رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
وی به مزیت های اقتصادی ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی كه در چهار راه آسیا واقع شده است پرداخت و افزود: ایران دارای موقعیت استراتژیك و جغرافیایی در میان كشورهای منطقه است.
نوروزی از ایران به عنوان پلی نام برد كه كشورهای آفریقایی و اروپایی را به آسیا و نیز كشورهای مستقل مشترك المنافع را به خاورمیانه و خلیج فارس ارتباط می دهد.
شهردار اصفهان در ادامه به جایگاه ویژه گردشگری ایران در منطقه اشاره كرد و گفت: در ایران گردشگران در چهار فصل سال می توانند در زمینه های مختلف از جمله تاریخی، فرهنگی، طبیعت، جاذبه های توریستی و زیارتی از به ایران سفر كنند.
وی از ایران به عنوان یكی از 10 كشور توریستی و 5 كشور اكوتوریستی جهان نام برد و افزود: ایران همچنین از تمدن جهانی هفت هزار ساله برخوردار است و دارای 17 مكان ثبت شده میراث جهانی است و به ندرت می توان موزه ای را در جهان یافت كه در آن صنایع دستی یا آثار هنری ایران وجود نداشته باشد.
نوروزی در بخش دیگری از سخنانش از اصفهان به عنوان شهر هنر و گردشگری یاد كرد و گفت: اصفهان به عنوان دومین كلان شهر ایران دارای بیش از 400 بنای تاریخی ثبت شده و دو هزار بنای تاریخی در حال ثبت است و بعضی از بناهای تاریخی آن مانند میدان نقش جهان، به عنوان میراث جهانی ثبت شده اند.
وی اصفهان را دائره المعارف هنر و معماری ایران معرفی و تصریح كرد: پیروان ادیان زیادی از جمله زرتشتی، یهودی، مسیحی و مسلمان در این شهر در یك محیط آرام زندگی می كنند و صلح طلبی مردم اصفهان خود از شگفتی های جهان است.
نوروزی همچنین با اشاره به فعالیت صنایع سنگین، نیمه سنگین و هزاران كارخانه و واحد تولیدی سبك در این شهر، از اصفهان با جمعیتی افزون بر 2 میلیون نفر به عنوان یكی از مراكز مهم فعالیت های اقتصادی ایران نام برد.
او گفت: جاده ابریشم یكی از شبكه های ارتباطی و نقل و انتقال مهم غرب و شرق بوده و دارای قدمتی سه هزار ساله است این جاده یك مسیر تجاری فرهنگی جهت تجارت لباس و فرش های دست بافت و نوشیدنی های سالم نظیر چای، قهوه و انواعی از غذاهای مطبوع و جواهرات بوده است كه توسط كاروان ها به كشورها حمل میشده و توسط بازرگانان به فروش می رسیده است.
نوروزی گفت: كشورها و شهرهایی كه در امتداد این جاده قرار داشتند از نظر مذهبی، زبانی و فرهنگی مورد توجه بوده و نقاط مشترك زیادی داشته اند سابقه درخشان این شهرها از طریق بازرگانان، مسافران، دانشمندان و زائران به كل دنیا منتقل شده است همین سابقه باعث شده بود تا جاده ابریشم را به جاده ای افسانه ای تبدیل كند.
شهردار اصفهان گفت: جاده ابریشم قدیم در حال از دست دادن اهمیت خود بود كه 'شی جی پینگ' رییس جمهوری چین، با طرح ایده 'كمربند-راه' كشورهای پیرامون جاده ابریشم را به همكاری مشترك برای توسعه اقتصادی فراخواند.
نوروزی خواستار احیا ماموریت های تاریخی كشورها و شهرهای در امتداد جاده ابریشم توسط گردشگران شد و گفت: ایران و چین هر دو در امتداد این جاده قرار داشته و بعضی از شهرهای دو كشور مانند اصفهان در لیست میراث فرهنگی و طبیعی یونسكو قرار دارند.
**آساق**1904**