۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۰
کد خبر: 83316715
T T
۰ نفر

17معدن در منطقه شكار ممنوع خراسانلو، فعال است

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۰
کد خبر: 83316715
17معدن در منطقه شكار ممنوع خراسانلو، فعال است

زنجان - ايرنا - رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان ابهر گفت: منطقه شكار ممنوع خراسانلو از وجود 17 معدن فعال برخوردار است و محيط زيست به منظور جلوگيري از تهديد گونه هاي جانوري و گياهي بر اين معادن نظارت جدي دارد.

محمدهادي كاظمي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاكيد براينكه آرامش و امنيت حيات وحش از سوي انسان ها نبايد مورد تهديد قرار گيرد، افزود: آلودگي ها، تكه تكه شدن و تخريب زيستگاه ها، از جمله عواملي است كه آرامش و امنيت گونه هاي جانوري را با تهديد جدي مواجه كرده و موجب از بين رفتن آنها مي شود.
وي با بيان اينكه اين عوامل تهديدي براي گونه هاي گياهي نيز محسوب مي شود اظهار داشت: معدنكاران در كنار فعاليت معدني بايد به تخريب نكردن زيستگاه و رعايت دقيق مسايل زيست محيطي، توجه ويژه اي داشته باشند و حفظ طبيعت و حيات وحش را جدي تر بگيرند.
كاظمي تصريح كرد: به دليل تاثيرات اين تعداد معدن فعال در داخل منطقه شكار ممنوع خراسانلو ابهر بر گونه هاي گياهي و جانوري منطقه، اين معادن به دقت و به صورت مستمر رصد و پايش مي شوند تا مشكل زيست محيطي ايجاد نشود.
وي افزود: از 52 معدن ثبت شده در شهرستان ابهر، تعداد 25 معدن فعال است كه 7 باب از اين معادن در خود روستاي خراسانلو كه محلي براي گردشگري است قرار دارند.
كاظمي با بيان اينكه ابهر ازنظر وجود ذخاير معدني، سومين شهرستان استان زنجان است اظهار داشت: متاسفانه به سبب عدم رعايت الزامات زيست محيطي از سوي برخي صاحبان معادن، علاوه بر آسيب جدي به طبيعت، مشكلاتي نيز براي جوامع محلي ايجاد شده است.
وي با تاكيد براينكه فعاليت غيراصولي و غيرفني معادن محيط زيست را تخريب مي كند افزود: برخي متوليان معدن، چندان الزامات زيست محيطي را رعايت نمي كنند كه اين بي توجهي علاوه بر آلودگي و تخريب محيط زيست، آرامش ساكنان جوامع محلي را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان ابهر گفت: فعاليت معادن اين شهرستان از سوي كارشناسان محيط زيست به صورت مستمر پايش مي شود و نحوه مديريت زيست محيطي معادن در بازديدها، مورد بررسي قرار گرفته و توصيه هاي لازم به متوليان به منظور بهره برداري اصولي ارايه مي شود تا محيط زيست مورد تهديد و تخريب قرار نگيرد.
كاظمي با اشاره به اينكه اكثر معادن شهرستان ابهر سيليس و گرانيت هستند كه با بي توجهي برخي متوليان، به طبيعت آسيب جدي وارد مي شود، افزود: تخريب مراتع، ايجاد راه هاي ارتباطي گسترده، ايجاد ريزگرد، عدم توجه جدي به بحث احيا و بازسازي از جمله موارد تخلف زيست محيطي معادن است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان ابهر گفت: در كنار حمايت از معادن كه ظرفيتي مهم براي اشتغال و رونق توليد است بايد به الزامات زيست محيطي نيز توجه جدي داشت تا علاوه بر رفع مشكلات و كاهش تهديدات در جهت توسعه شهرستان، استان و كشور نيز بهره برداري شود.
منطقه شكار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاكستان همجوار است و در بين 49 درجه و 5 دقيقه تا 49 درجه و 33 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 6 دقيقه تا 36 درجه و 26 دقيقه عرض شمالي واقع شده و وسعت منطقه 70157 هكتار و حداقل ارتفاع 1550 متر و حداكثر 2971 متر و دامنه تغييرات ارتفاعي نيز 1421 متر است.
اين منطقه، كوهستاني بوده و ميزان بارندگي آن بالاي 400 ميليمتر در سال است.
پوشش گياهي منطقه بطور عمده شامل چوبك، بومادران، گون، كلاه ميرحسن، پسته وحشي، سياه تلو است و زيستگاه قوچ و ميش وحشي البرز مركزي مي باشد از گونه هاي ديگر حيات وحش منطقه مي توان به خرس قهوه اي، پلنگ، سياه گوش و از گونه هاي پرندگان به كبك معمولي نيز اشاره كرد.
منطقه شكار ممنوع خراسانلو واقع در شهرستان هاي ابهر - خرمدره به دليل داشتن آب و هواي معتدل كوهستاني و زمين‎ هاي حاصلخيز از تنوع گونه‎هاي گياهي و جانوري خاصي برخوردار است و بيش از 13 نوع پستاندار از جمله قوچ و ميش ارمني و البرزي، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎اي، خوك وحشي، گرگ و سياه گوش و 22 گونه از انواع پرندگان چون كركس، قرقي، سينه سرخ ايراني، دليجه، سارگپه در اين منطقه زيست مي كنند.
6084/6085