۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۰۸
کد خبر: 83317058
T T
۰ نفر
هیچ شخصی حق تخریب منزل سكونتی حاشیه نشینان چابهار را ندارد

چابهار- ایرنا- سرپرست معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری ویژه چابهار در پاسخ به اعتراض شماری از حاشیه نشینان گفت: هیچ شخصی حق تخریب منزل سكونتی حاشیه نشینان را ندارد و تنها تعدادی كپر غیرمسكونی توسط یگان حفاظت از اراضی ملی در حاشیه شهر تخریب شده است.

رحمدل بامری عصر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح ساماندهی مناطق و محلات حاشیه نشین چابهار اظهار داشت: در راستای ساماندهی حاشیه نشینان اقدامات خوبی توسط ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در حال انجام است و از مردم انتظار داریم برای رفاه خودشان در اجرای این طرح همكاری لازم را داشته باشند.
وی بیان كرد: یگان حفاظت وظیفه قانونی خود را برای آزادسازی اراضی ملی انجام داده و چند كپر فاقد سكنه و لاستیك ها و چوب های پراكنده شده در محله میرآباد را جمع آوری كرده كه همین امر موجب تنش، تجمع و بی نظمی شده است.
سرپرست فرمانداری چابهار ادامه داد: ساماندهی مناطق حاشیه شهر چابهار پس از گذشت سالها انتظار به نفع همه و به ویژه ساكنان حاشیه شهر است تا از امكانات برق، آب، راه، طرح هادی، بهداشت، مدرسه و سند مالكیت برخوردار شوند.
بامری در باره اعتراض برخی از حاشیه نشینان تصریح كرد: اعتراضات خیلی گسترده نبوده و اوضاع آرام است.
وی گفت: متاسفانه به دلیل خشكسالی، بیكاری و فقر بیش از 60 هزار نفر از نقاط مختلف سیستان و بلوچستان و روستاهای چابهار برای رفاه بهتر و به امید اشتغال به این منطقه مهاجرت و به دلیل ارزانی زمین در حاشیه شهر سكونت گزیده اند.
سرپرست فرمانداری چابهار ادامه داد: برای رفاه حال حاشیه نشینان و بهره مندی از امكانات اولیه زندگی از هیچ كوششی دریغ نخواهیم كرد و بزودی شاهد تحول در این منطقه خواهیم بود.
وی خواستار تسریع در ساماندهی مناطق حاشیه نشین میرآباد، مرادآباد، جنگلوك، رمین، عثمان آباد، نوك آباد، تیس، هوت آباد واحمدآباد شد و افزود: چنانچه فكری برای این مناطق نشود كم كم در آینده مردم با مشكلات بیشتری مواجه خواهند شد.
به گزارش ایرنا شماری از حاشیه نشینان محدوده محلات میرآباد و مرادآباد چابهار بدنبال تخریب تعدادی از كپرهای این محلات توسط یگان حفاظت و حراست از اراضی ملی سازمان ملی زمین و مسكن روز پنجشنبه تجمع اعتراضی برگزار كردند.
برخی از این افراد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا توجه بیشتر مسئولان به حل مشكلات رفاهی، برقرسانی، آب، بهداشت، مدرسه و سند مالكیت اراضی سكونتی خود پس از گذشت بیش از سه تا چهار دهه را خواستار شدند.
یكی از ساكنان محله میرآباد كه خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: از روز گذشته خبرها و شایعاتی مبنی بر تخریب خانه های حاشیه نشینان به گوش می رسید كه برای جلوگیری از این اقدام با نماینده مردم چابهار، نیكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان و معتمدان تماس گرفته و موارد نگرانی را گوشزد كردیم.
یكی دیگر از حاشیه نشینان معترض گفت: برای بیان مشكلات و گرفتاریهای خودمان به فرمانداری مراجعه كردیم و خواستار حل مشكل چند ساله شدیم.
وی كه از ذكر نامش خودداری كرد افزود: صبح امروز كه تعدادی از ماموران یگان حفاظت از اراضی ملی و راه و شهرسازی برای تخریب كپرها آمدند ساكنان محله فكر كردند كه تمامی خانه ها و مسجد محله تخریب می شود به همین دلیل تجمع كردیم.
وی خاطر نشان كرد: این در حالیست كه برخی از ماموران یگان حفاظت اعلام كرده اند براساس دستور و حكم صادره باید این اراضی ملی از وجود كپر پاكسازی و تسطیح و زمین ها به افراد واجد شرایط واگذار شود.
بیان مطالب غیر كارشناسی توسط برخی افراد، شایعه پراكنی افراد مغرض و سودجو و سوءاستفاده ضد انقلاب از این مسائل زمینه ساز بروز تشنج در میان حاشیه نشینان شده و برخی افراد تحت تاثیر القائات ضد انقلاب و دریافت پول اقدام به مصاحبه با تعدادی نوجوان و جوان تبعه غیرمجاز خارجی كه خود را به جای افراد بومی معرفی می كنند كرده و فیلم و كلیپ تهیه شده از آنان را در فضای مجازی منتشر كرده و عامل ایجاد تنش، اختلاف و تشنج در جامعه حاشیه نشینان شده اند.

**30 كپر فاقد سكنه در منطقه حاشیه شهر چابهار تخریب شد
فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسكن كشور نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای ساماندهی مناطق حاشیه شهر در 24 ساعت گذشته تعداد 30 كپر متروكه و فاقد سكونت در حاشیه شهر چابهار و محدوده گلشهر و میرآباد توسط این یگان تخریب شده است.
حسین شیخ ثانی افزود: با تخریب این تعداد كپر فاقد سكونت حدود سه هكتار به ارزش 900 میلیون تومان از اراضی ملی آزاد سازی و برای ساماندهی بخشی از جمعیت حاشیه نشین آماده شده است.
وی بیان كرد: اراضی آزاد شده پس از تسطیح، قطعه بندی و پیش بینی كاربری های مختلف به خود مردم حاشیه نشین شهر چابهار واگذار می شود.
وی ادامه داد: هیچكس حق تخریب واحدهای كپرنشین كه در آن مردم زندگی می كنند را ندارند و ما تمامی جوانب را در نظر می گیریم.
وی گفت: متاسفانه شماری از ساكنان مناطق حاشیه شهر پس از مشاهده خودرو و نیروهای یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسكن به خودرو حمله ور شده و با پرتاب سنگ و چوب به این خودرو آسیب وارد كردند.
فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسكن كشور ادامه داد: تمام اقدامات انجام شده در حاشیه شهر به نفع مردم است تا حداقل از امكانات اولیه بهره مند و این مناطق ساماندهی اصولی شوند.

رئیس اداره راه وشهرسازی چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه عده ای به دنبال تنش و آلوده كردن اوضاع و دوچندان كردن مشكلات در حاشیه شهر هستند.
علی بامری افزود: ساماندهی مناطق حاشیه باید انجام شود و نباید عده ای برای جمع آوری لاستیك هایی كه برای حصاركشی اراضی ملی حاشیه شهر بكار می رود، ناراحت باشند.
وی بیان كرد: قرار است بخشی از جمعیت حاشیه شهر چابهار در اراضی 55 هكتاری محله میرآباد ساماندهی شوند و این امر نیاز است تا مكان هایی كه توسط عده ای سودجو تصرف شده و فاقد سكنه هستند تخریب و برای سكونت جمعیت مورد نظر آماده سازی شوند.
وی ادامه داد: اقدامات خوبی در سالهای اخیر در مناطق حاشیه شهر انجام شده است و باید مسئولان هر چه سریعتر با هماهنگی یكدیگر این مناطق را ساماندهی كنند.
3043 **6081