۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۹
کد خبر: 83317069
T T
۰ نفر

كش و قوس شهرداري و تاكسي هاي اينترنتي در مهاباد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۹
کد خبر: 83317069
كش و قوس شهرداري و تاكسي هاي اينترنتي در مهاباد

مهاباد- ايرنا- الزام تاكسي هاي اينترنتي به اخذ مجوز از شهرداري مهاباد با استناد به برخي دلايل قانوني از سويي و غيرقانوني عنوان كردن فعاليت اين نوع از تاكسي ها توسط شهرداري از سوي ديگر سبب شده است تا شاهد كش و قوس شهرداري و تاكسي هاي اينترنتي در مهاباد باشيم.

به گزارش ايرنا فعاليت تاكسي هاي اينترنتي كه امروزه در كانون توجه مردم و برخي از صاحبان خودروهاي شخصي قرار گرفته و جايي براي خود در شبكه حمل و نقل عمومي درون شهري باز كرده، در مهاباد با مقاومت برخي از سازمان هاي مرتبط با حمل و نقل به ويژه شهرداري مواجه است؛ تا جايي كه دفتر نخستين تاكسي اينترنتي مهاباد با عنوان «ماكسيم» پس از 2 ماه فعاليت در مهر سال گذشته با دستور دادستاني پلمب شد.
اين روند در سال جاري نيز تا حدودي دنبال شد و هفته گذشته شاهد بستن درب ورودي دفتر «ماكسيم» شعبه مهاباد با استفاده از بلوك هاي سيماني توسط شهرداري مهاباد بوديم اما همزمان با مانعت از فعاليت اين تاكسي ها، روابط عمومي شركت ماكسيم بار ديگر با صدور بيانيه اي در رسانه ها و فضاي مجازي بر قانوني بودن فعاليت تاكسي هاي اينترنتي تاكيد كرد.
فعاليت تاكسي هاي اينترنتي كام رانندگان تاكسي ها در مهاباد به ويژه آژانس هاي تاكسي تلفني را تلخ كرده و آنان با اين ادعا كه با وجود اين تورم و گراني دخل شان جوابگوي خرج شان نيست، حمايت مسوولان از رانندگان آژانس ها را خواستار هستند؛ از سوي ديگر رانندگان اين تاكسي هاي اينترنتي و مردم به دليل هزينه هاي پايين تر اين تاكسي ها، فعاليت آن را مطالبه مي كنند.
مدير روابط عمومي شركت راشاپارس رايان (تاكسي اينترنتي ماكسيم) گفت: بر اساس نامه دادستان كل كشور و عالي‌ترين مقام پيشگيري و تعقيب تخلفات و جرايم، خطاب به دادستان‌هاي مراكز استان‌ها (در خصوص فعاليت شركت‌هاي حمل‌ و نقل مسافر و بار اينترنتي) بايد از هرگونه برخورد و ممانعت از كسب ‌و كار اين ‏شركت‌ها به درخواست شهرداري‌ها خودداري شود.
رضا صادقيان افزود: شركت‌هاي حمل‌ و نقل هوشمند براي فعاليت، ملزم به اخذ مجوز از اتحاديه كشوري صنف كسب‌ و كار مجازي‌ است و بر اساس اين مجوز و تاييد مركز اصناف و بازرگانان ايران، فعاليت ماكسيم در همه شهرهاي ايران مجاز است و نياز به هيچگونه مجوز ‏مضاعف نيست.
وي با اشاره به بخشنامه 11 بهمن 1397 از طرف دادستاني كل كشور خطاب به دادستان هاي عمومي و انقلاب مراكز استان ها، بيان كرد: طبق مصوبه هيات وزيران، نظارت بر اين نوع كسب و كارها بر عهده شهرداري ها قرار داده شده اما تعيين ضوابط نظارتي موكول به تصويب و ابلاغ دستورالعمل مشترك وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت كشور است.
صادقيان گفت: بر همين اساس تا تصويب ضوابط مربوطه از هرگونه برخورد و ممانعت از كسب و كار اين شركت ها به درخواست شهرداري ها بايد خودداري شود.
وي يادآور شد: با وجود اين بخشنامه و عدم تصويب ضوابط نظارتي كشوري كه در سطوح بالاي نظام مورد بحث و تصميم گيري است، شهرداري مهاباد اقدام به استقرار بلوك هاي سيماني جلوي در دفتر ماكسيم در مهاباد كرده و در مقابل خواسته ده ها نفر كارمند، صدها نفر راننده و انتخاب مردم شريف مهاباد ايستاده است.
صادقيان اضافه كرد: شركت راشاپارس رايان (تاكسي اينترنتي ماكسيم) اعتراض خود را نسبت به اقدام كاملا غيرقانوني شهرداري مهاباد اعلام مي كند و اين اقدامات را از طريق مقامات ذيصلاح قضايي به طور جدي پيگيري خواهد كرد.
سرپرست سازمان مديريت حمل و نقل شهرداري مهاباد نيز در همين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت: هرگونه فعاليت تاكسي هاي اينترنتي در اين شهر به دليل نداشتن مجوز از شهرداري خلاف قانون است.
«شيركو نوراني» با بيان اينكه اين تاكسي اينترنتي سال گذشته حدود 2 ماه در شهر مهاباد فعاليت كرد، افزود: به دليل نداشتن مجوز، يك بار از فعاليت آن جلوگيري كرديم اما متاسفانه باز هم شروع به فعاليت كرد.
وي بيان كرد: براي بار دوم اقدام به تعطيلي دفتر اين تاكسي كرديم و خودروهاي وابسته به آن را نيز در صورت فعاليت در قالب تاكسي اينترنتي متوقف مي كنيم.
نوراني اضافه كرد: با دستور مراجع ذيصلاح مبني بر جلوگيري از فعاليت شركت هاي تاكسي آنلاين فاقد مجوز در راستاي وظايف ذاتي سازمان تاكسيراني، شركت تاكسي اينترنتي ماكسيم توسط پليس نظارت بر اماكن و به دليل توجه نكردن به هشدارهاي قبلي، براي دومين بار پلمب و از ادامه فعاليت اش جلوگيري به عمل آمد.
سرپرست سازمان مديريت حمل و نقل شهرداري مهاباد اظهار داشت: فعالان ماكسيم ادعا مي كنند پروانه فعاليت دارند اما اداره اماكن بايد اين افراد را به استناد ماده 9 و 32 قانون تخلفات راهنمايي رانندگي و توسعه حمل و نقل به شهرداري ارجاع دهند تا پروانه فعاليت آنان صادر شود.
«نوراني» با اشاره به اينكه آمار دقيقي از خودروهاي شخصي كه در قالب تاكسي اينترنتي در مهاباد فعاليت مي كنند، موجود نيست، افزود: اولويت شهرداري براي صدور مجوز بر رانندگان تاكسي هاي شناخته شده متمركز است و علاوه بر آن بايد هويت راننده توسط اداره اماكن نيروي انتظامي احراز شود.
نوراني از كانال ها و سايت هاي اينترنتي تقاضا كرد تا زمانيكه مجوز از سوي سازمان تاكسيراني براي شركت هاي تاكسي آنلاين صادر نشده، اين موضوع را تبليغ نكنند.
به گزارش ايرنا رانندگان تاكسي هاي مهاباد نيز طي چند مرحله در مقابل دفتر شركت ماكسيم تجمع و اعلام كردند كه فعاليت اين تاكسي ها امنيت شغلي و معيشت آنان را تهديد مي كند.
يكي از رانندگان تاكسي مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: ماكسيم ( تاكسي اينترنتي ) مجوزي از شهرداري ندارد و با اين وجود به راحتي در سطح شهر در حال فعاليت با كمترين قيمت است؛ اين امر يك نوع اجحاف در حق ساير رانندگان به شمار مي رود.
وي كه خود را «محسن قهرماني» معرفي كرد، اظهار داشت: ادامه فعاليت اين نوع تاكسي ها به دليل آنكه با قيمتي پايين تر از نرخ هاي مصوب شهرداري فعاليت مي كند، نانمان را آجر مي كند.
وي با اشاره به اينكه درآمد رانندگان تاكسي با فعاليت شركت هاي اينترنتي غيرقانوني كم مي شود، اظهار داشت: افرادي كه به عنوان راننده در ماكسيم فعاليت مي كنند، 2 شغله هستند در حالي كه رانندگان تاكسي مهاباد تنها از اين راه امرار معاش مي كنند.
فرماندار مهاباد نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: طبق مصوبه جلسه 24 فروردين سال جاري با موضوع مشكلات تاكسي هاي اينترنتي مقرر شد كه پليس محترم راهور، شهرداري و مديريت حمل و نقل شهري نسبت به توقيف خودروهايي كه بدون مجوز ناوگان حمل و نقل شهرداري فعاليت مي كنند، برخورد قاطع داشته باشد.
ايرج شجاعي اظهار داشت: با توجه به اينكه پروانه ماكسيم صرفا به صورت مجازي بوده، در صورت توافق و اخذ مجوز از شهرداري مهاباد و استفاده از ناوگان موجود مديريت حمل و نقل شهري مي تواند خدمات ارايه كند.
به گزارش ايرنا، طبق قانون نظام صنفي، جواز فعاليت‌ ارايه ‌دهندگان خدمات هوشمند جابجايي و آژانس‌هاي اتومبيل كرايه توسط اتحاديه كسب و كارهاي مجازي كشور صادر شده و طبق آن نيز بر عدم ضرورت مجوزهاي ديگر تاكيد شده است اما طبق ابلاغيه وزارت كشور مصوبه شوراي عالي ترافيك و نامه سازمان شهرداري ها مديريت و نظارت بر حمل و نقل عمومي بر عهده شهرداري هاست.
شهر 168 هزار نفري مهاباد در مجموع داراي 505 دستگاه گردشي، 158 تاكسي خطي، 90 دستگاه ون، 915 تاكسي تلفني، 42 دستگاه اتوبوس، 12 ميدل باس و 6 ميني بوس است.
9903/6185/3072