به گزارش ایرنا، توسعه روز افزون ابزارها و امكانات ارتباطاتی در عصر حاضر، پدیده های جدیدی از قبیل گفت و گوهای برخط، ارتباطات اینترنتی، تریبون های آزاد مجازی،كنفرانس های خبری برخط، نشریات الكترونیكی و حتی شبكه های اجتماعی را تعریف كرده كه بیانگر نوسازی و دگرگونی در عرصه ارتباطی هستند.
مدیران روابط عمومی ها كه همواره به عنوان حلقه موثر در پیوند بین موسسات و سازمان ها با توده های اجتماعی فعالیت داشته اند، اكنون در فضای نوین ارتباطی باید با به كارگیری فناوری های نوین و دیجیتال برای برقراری ارتباطی ارزان، فوری و فراگیر با جامعه تلاش كنند.
امروزه شهروند مجازی به عنوان مخاطب جدید روابط عمومی ها شناخته می شود كه باید برای پاسخگویی به هر درخواست و مطالبه خاص آنان در تمام طبقات اجتماعی اقدام نمایند.
در همین راستا به مناسبت 27 اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی چندتن از مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تحولات ارتباطی در عصر حاضر و پدیده شهروند مجازی پرداخته اند.
**عصر شهروند مجازی،نیازمند ارتباط چندسویه میان مدیران و مردم است
عضو شورای مركزی هماهنگی روابط عمومی های آموزش عالی كشور به خبرنگار ایرنا گفت: اساسا روابط عمومی هر سازمان به لحاظ جایگاهی كه دارد، بیشترین ارتباط را با بخش افكار عمومی جامعه برقرار می كند و به همین ترتیب این افراد با تنوع سلایق و تقاضا در اجتماع رو به رو هستند.
حمید ساوه افزود: روابط عمومی نه تنها پیوند دهنده مدیریت كلان یك سازمان با عوامل درون و برون سازمانی است، بلكه به عنوان حلقه ارتباطی بین نگاه مدیریتی و همچنین مطالبات اجتماعی نقش آفرینی می كند.
وی تاكید كرد: شنیدن صدای مردم و آگاهی از مطالبات مخاطبان یك دستگاه از مهمترین وظایف هر روابط عمومی در جامعه به حساب می آید كه لازمه تكمیل این فرآیند، تسهیل و تسریع در پاسخگویی به مطالبات بوده و باید در راستای متقاعد كردن مخاطبان گام برداشت.
ساوه با بیان اینكه جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی بعد از مدیریت قرار دارد، اظهار داشت: روابط عمومی باید پا به عرصه میدان گذاشته و با استفاده از یك شیوه اقناعی و با مدیریت صحیح اطلاعات به ایجاد احساس اطمینان در بین مردم اقدام كند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بیان كرد: در عصر حاضر كه توسعه روز افزون رسانه ها در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی به انفجار اطلاعات منجر شده است، روابط عمومی باید برنامه ای مستمر و اثرگذار مطابق با شرایط امروزی تعریف كند تا رسالت اطلاع رسانی همواره به بهترین نحو ممكن محقق شود.
ساوه به مخاطب مجازی و حقیقی اشاره كرد و گفت: تا یك دهه قبل اساسا مدیران روابط عمومی با مخاطبان حقیقی در ارتباط بودند، اما اكنون به واسطه افزایش رسانه های مجازی با مخاطبان مجازی مواجه هستند و باید همواره برای تطبیق بیشتر خود با این شرایط تلاش كنند.
وی به خوراك دهی مناسب با هر یك از مخاطبان مجازی و حقیقی اشاره كرد و گفت: برای تحقق این مهم باید با دسته بندی مطالبات از منظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، شیوه ها و سازوكارهای متناسبی را تعریف نمود.
ساوه خاطرنشان كرد: در جامعه ای كه شهروندان آن به صورت مجازی فعالیت می كنند، روابط عمومی ها باید شیوه سنتی را كنار گذاشته و منتظر مراجعه كننده نباشند بلكه با شناسایی نقاط و مسیرهایی ارتباطی و اطلاع رسانی برای انتقال پیام اقدام كنند.
عضو شورای مركزی هماهنگی روابط عمومی های آموزش عالی كشور یادآور شد: در عصر حاضر باید یك ارتباط چندسویه بین روابط عمومی ها و شهروندان برقرار شود و در كمترین زمان ممكن، نسبت به كنش های صورت گرفته، واكنش های مناسبی اتخاذ گردد.
** هر شهروند، یك روابط عمومی در دوره جدید
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: لازمه بحث در مورد مفهوم 'چشمانداز روابط عمومی' داشتن شناخت صحیح از روابط عمومی است و هنگامی كه دنیای روابط عمومی و تغییرات تاثیرگذار در این حیطه را بشناسیم بدون شك به ترسیم چشمانداز قابل قبولی دست خواهیم یافت.
عادله مهرابی افزود: اكنون زمان آن فرا رسیده كه تغییرات به وجود آمده در دنیای بزرگ روابط عمومی را درك كرده و از آن به عنوان اهرمی رو به جلو استفاده كنیم.
وی با بیان اینكه عصر امروز، عصر ارتباطات برخط است، اظهار داشت: امروزه برقراری ارتباطات از رایانه های اداری یا شخصی به گوشیهای موبایل و مخاطبان عام مهاجرت كرده است و در واقع چشم انداز روابط عمومی همواره دستخوش تحولات نوین است.
مهرابی بهترین چشمانداز برای روابط عمومیها را بر پایه تعامل و اشتراك گذاری عمومی دانست و توضیح داد: با اندكی رصد و تمركز در رفتارهای اجتماعی شهروندان درمییابیم كه روابط عمومی با گسترش راههای ارتباطی مانند تلفن همراه و... در زندگی شخصی شهروندان نیز رخنه كرده و هر یك از آنها میتوانند جزو اركان روابط عمومی محسوب شوند.
مدیر روابط عمومی شهرداری قزوین با بیان اینكه اعتقاد و اهتمام مدیران هر سازمانی در دستیابی به اهداف تعریف شده از شهروندان مجازی اهمیت بسزایی دارد،افزود: با توجه به تغییر سبك زندگیها و تبدیل هر یك از شهروندان به عناصر روابط عمومی سیار، باید رویكرد مدیران روابط عمومیها با تكیه بر 'روابط عمومیِ مردم محور' باشد.
وی بیان كرد: مدیران روابط عمومی میتوانند به شهروندان احساس عضویت در یك خانواده مشترك و بزرگ را القا كرده و در توسعه فعالیتهای خود، برای تقویت دامنه اطلاعرسانی، افزایش اثرگذاری و انتقال احساس هم خانواده بودن تلاش كنند.
مهرابی به رعایت اصول بنیادین روابط عمومی پرداخت و گفت: مسلما روابط عمومی بر محور تفكر و مشاركت مداری استوار است تا بتواند اثربخشی خود را در طول و عرض سازمان هویدا كند و ضمن انطباق با تحولات، عهده دار پاسخگویی به افكار عمومی باشد.
این مسئول روابط عمومی به تقویت جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی تاكید كرد و گفت: تعریف جایگاه روابط عمومی دقت نظر بسیار بالایی می خواهد چون اصل اول موفقیت روابط عمومی ها این است كه خاستگاه این ركن، در ساختار سازمانی درست تعریف شود.
وی گفت: بدون تعریف درست و مناسب جایگاه روابط عمومی ها، وظایف مدیران سازمان نیز به درستی انجام نخواهد شد.
مهرابی خاطرنشان كرد: اگر در تعیین جایگاه روابط عمومی كم دقتی صورت گیرد و این ركن در رویه عملكرد خود از اختیارات و آزادی عمل كافی برخوردار نباشد نمی توان به موفقیت آن امید داشت.
** ضرورت استفاده از فناوری های نوین برای پیوند مردم و سازمان ها
مسئول روابط عمومی شركت مخابرات استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: روابط عمومی ها در هر مقطعی برای پیشبرد اهداف سازمانی از امكانات و ابزارهای موثر و مورد نیاز استفاده كرده اند و امروزه فناوری های نوین ماهیت فعالیت های آنان را دگرگون ساخته است.
فریدالدین ایوبی افزود: روابط عمومی هایی موفق هستند كه بتوانند فناوری های روز دنیا را به سرعت در اختیار گرفته و خود را با شرایط زمان تطبیق دهند؛ چون حركت هدفمند این فناوری ها در توسعه روزافزون جوامع و استفاده اقشار مختلف مردم از آنها امری اجتناب ناپذیر است.
وی به ایجاد روابط عمومی الكترونیك در عصر حاضر اشاره كرد و گفت: فناوری های نوین به روابط عمومی ها قدرت می دهد كه ارتباطات روزآمدی داشته باشند و مطابق سلایق مردم جامعه حركت كنند.
این مسئول، استفاده از فناوری های نوین را عامل اصلی موفقیت در حوزه ارتباطات دانست و گفت: می توان با استفاده از تجهیزات روز دنیا با هزینه كمتر طیف عظیمی از مردم را همراه كرد و بدیهی است كه بدون استفاده از این فناوری ها هرگونه اقدامی برای ارتباط گرفتن منجر به شكست خواهد بود.
ایوبی به ارتباط 2 سویه بین سازمان ها و مردم تاكید كرد و گفت: امروزه هر فردی با استفاده از فضای مجازی صاحب رسانه است و مدیران روابط عمومی ها باید بكوشند تا با بهره گیری از متخصصان فن به بهترین نحو از این ابزار در راستای اقناع، پاسخگویی و شفافیت سازمان خود گام بردارند.
مسئول روابط عمومی شركت مخابرات استان قزوین خاطرنشان كرد: امروزه فضای مجازی شرایطی را پیش آورده كه شایعات و مطالب نادرست به سرعت منتشر می شود و هرگونه درنگ در خصوص انتشار وقایع،حقایق را به شكل وارونه به جامعه تزریق می كند.
وی گفت: باید با شناخت و آگاهی و تحرك بیشتر در این بستر زمینه نشر هرگونه مطالب غیر واقعی را از میان برداشت.
ایوبی اصلی ترین وظیفه هر روابط عمومی را شفافیت، پاسخگویی و صداقت در رفتار و گفتار عنوان كرد و یادآور شد: رسالت روابط عمومی ایجاب می كند كه با تخصص و كارایی و استفاده از همه ابزارهای مورد نیاز برای تسهیل گری ارتباط بین جامعه و سازمان اقدام كرد تا ضمن رضایتمندی شهروندان از گسست ارتباط مردم و سازمان به نحو شایسته جلوگیری به عمل آید.
** ارتباط در جهانی مسطح و بدون مرز ، پدیده عصر حاضر
رییس روابط عمومی و امور فرهنگی اداره كل تامین اجتماعی استان قزوین نیز در این باره گفت: امروزه فضای مجازی در امر ارتباطات بسیار فراتر از امكانات مادی پیش رفته و این آهنگ رشد و توسعه موجب می شود تا مدیران روابط عمومی همگام با آن تدابیری مناسب اتخاذ كنند.
مهری آشوری افزود: مدیران روابط عمومی باید با تجهیز به كلیه وسایل ارتباطی و تعاملی در راستای ارتباط 2 سویه با مخاطبان خود اقدام كنند و ارتباطاتی سریع و آسان را فراهم سازند.
وی با بیان اینكه در راستای نوسازی كاركرد روابط عمومی ها باید گام های بلندی برداشته شود، اظهار داشت: مدیران روابط عمومی باید آگاه باشند كه دیگر با دهكده جهانی روبه رو نیستند، بلكه با جهانی مسطح مواجه اند كه دیگر هیچ حد و مرزی برای تبادل اطلاعات سازمانی ندارد و همه چیز در كسری از ثانیه سلسله كنش ها و واكنش های جدیدی را ایجاد می كند.
آشوری به جلب رضایت مخاطبان و شهروندان تاكید كرد و گفت: اطلاع رسانی گسترده در عصر كنونی از طریق رسانه های گروهی، فضای مجازی و شبكه های اجتماعی بهترین راهكار در مسیر كاهش مراجعات مردمی به دستگاه های اجرایی و كسب رضایت مخاطبان است.
رییس روابط عمومی و امور فرهنگی اداره كل تامین اجتماعی استان قزوین یادآور شد: یك روابط عمومی موفق در عصر حاضر باید حداكثر بهره مندی را از طریق ارتباط با اصحاب رسانه داشته باشد تا بتواند انتقال پیام را از سوی سازمان خویش به شهروندان به بهترین شیوه انجام دهد.
9925* 6101
قزوین - ایرنا - پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری های نوین ارتباطی، شكل گیری فضای مجازی و انفجار اطلاعات در شبكه های اجتماعی عملا روابط عمومی ها را با مخاطب جدیدی به نام شهروند مجازی رو به رو ساخته است.