به گزارش ایرنا، هپكو به عنوان یكی از برندهای مطرح صنعت ماشین آلات راهداری و راهسازی دنیا و ایران در سال 1351، با سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراك در زمینی به وسعت 90 هكتار با هدف مونتاژ ماشینآلات راهسازی تاسیس شد و از سال 1354 با همكاری شركتهای اینترناش، پوكلین، ساكایی، دایناپاك و لوكومو از كشورهای آمریكا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به صورت رسمی شروع به فعالیت كرد.
در سال 1357 و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شركت هپكو تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفت و ازسال 1363 طرح توسعه هپكو مطرح شد كه پس از 6 سال این طرح تحت لیسانس شركت های لیبهر آلمان و ولوی سوئد، تولید انواع لودر، بیل مكانیكی، بلدوزر و انواع غلتك وارد مراحل عملیاتی شد.
در سال 1369 سالن ساخت به وسعت 60 هزار متر مورد بهره برداری قرار گرفت و پیشرفته ترین ماشین آلات تولیدی در بخش های عملیات اولیه، جوشكاری سبك وسنگین، ماشین كاری سبك و سنگین و رنگ قطعات در فضای جدید، نصب و راه اندازی شد.
یكی از پیشرفته ترین سیستم های نرم افزاری مهندسی محصول، برنامه ریزی، تولید و خدمات پس از فروش ازشركت لیبهر به هپكو منتقل و راه اندازی شد و در سال 1374 با هدف گذاری برای توسعه محصول، بازار و منابع انسانی گام طراحی و تولید محصولات گریدر، بیل و غلتك آغاز شد.
در مرحله اول این طرح و از اوایل دهه 70 و به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های بالقوه مهندسی و ظرفیت های خالی تجهیزات تولیدی، مشاركت در ساخت و انجام پروژه های بزرگ كشور در زمینه نفت، گاز و انرژی در شركت هپكو آغاز شد.
هپكو در سال های گذشته نقش ارزنده ای در تولید و نصب انواع تجهیزات منحصر به فرد در كشور داشته است و دریافت لوح طلایی از مركز تحقیقات هسته ای اروپا (Cern) به دلیل انجام به موقع و با كیفیت این پروژه در بین 36 كشور گواهی بر این موضوع است.
واحد تولیدی؛ صنعتی هپكو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال 1385 به دنبال سیاست های اصل 44 با قیمتی بالغ بر 740 میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد و سرمایه گذار جدید فعالیت خود را از سال 1386 آغاز كرد.
مشكلات این واحد تولیدی یكسال بعد از خصوصی سازی و فروش ماشین آلات تولیدی آغاز شد اما به دلیل مراودات اقتصادی و مشكلات در واردات قطعات اولیه نمود چندانی نداشت تا اینكه از سال 1392 مشكلات این واحد تولید نمایان شد.
در سال 1396 به دلیل كمبود سرمایه در گردش و نبود سفارشات كافی و همچنین ناتوانی در واردات مواد اولیه شركت نتوانست به شرایط گذشته برگردد و به همین دلیل اردیبهشت ماه سال 97 این شركت به سازمان خصوصی بازگردانده شد و در خرداد ماه همان سال نیز هیات مدیره جدید از سوی سازمان خصوصی معرفی و فعالیت خود را آغاز كرد.
*** احیای كارخانه هپكو نیازمند عزم ملی است
نماینده ولی فقیه در استان مركزی در گفت و گو با ایرنا، گفت: احیای كارخانه هپكو و رونق تولید در این شركت نیازمند عزم ملی است.
آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» بیان كرد: مهمترین مشكل كارخانه هپكو واگذاری این شركت بدون در نظر گرفتن اهلیت سهامدار است كه این مهم در سال 1386 رعایت نشد و بعد از آن در واگذاری دوم كه سال 96 نیز این مشكل وجود داشت.
وی ادامه داد: اهلیت و عمل به تعهدات 2 اصل واگذاری واحد های صنعتی است كه در اصل 44 قانون اساسی مورد تاكید قرار گرفته و سازمان خصوصی سازی در واگذاری های استان مركزی به خصوص اراك به این 2 اصل اساسی توجه نكرد.
امام جمعه اراك بیان كرد: سهامدار دوم هپكو كه در سال 1396 سكان مدیریت این واحد تولید را در اختیار گرفت نیز نتوانست به وعده های خود عمل كند.
آیت الله دری نجف آبادی بیان كرد: هپكو یك سرمایه بزرگ است كه 29 مدل از انواع ماشین آلات راهسازی را می تواند تولید كند و جالب اینجاست كه در منطقه خاورمیانه هیچ كارخانه ای به عظمت هپكو در ساخت ماشین آلات راهسازی وجود ندارد.
نماینده ولی فقیه در استان مركزی بیان كرد: مشكلات كارخانه هپكو اراك اگرچه به جای خود مشكلات بزرگی هستند اما این مشكلات با هماهنگی بخش دولت و بخش خصوصی قابل حل است.
وی اظهار داشت: مهمترین مشكل كارخانه هپكو بازار فروش است كه دولت می تواند با هماهنگی در بخش های مختلف به خصوص وزارت راه و شهرسازی، وزارت كشور و شهرداری های نقاط مختلف كشور، برای همیشه این مشكل كارخانه هپكو را رفع كند.
*** نبض تولید در هپكو به كندی می زند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مركزی گفت: فرآیند تولید هر چند با كندی در این واحد تولیدی جریان دارد اما انتقال و واگذاری این واحد به یك سرمایه گذار با اهلیت و توانمند از لحاظ شرایط اقتصادی در دستور كار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته است.
«سعید فرخی» افزود: تعیین تكلیف هپكوی اراك از لحاظ انتخاب سرمایه گذار و همچنین بازاریابی محصولات این واحد تولیدی از برنامه های اصلی استانداری است كه تا كنون نامه نگاری ها و رایزنی های بسیاری در سطح كشور انجام شده است.
فرخی تاكید كرد: به دنبال شرایطی هستیم تا بتوانیم از محل تبصره 18 قانون بودجه اعتباراتی را برای حفظ تولید در شركت هپكو اختصاص دهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مركزی بیان كرد: انتقال كارخانه هپكو از بخش خصوصی به دولتی یكی از خواسته های اصلی كارگران این واحد تولیدی بود كه این مهم در سال گذشته با پیگیری های مدیریت استان محقق شد و شرایط این واحد تولیدی تا پایان سال گذشته مطلوب بود اما اكنون تولید در این شركت با كندی انجام می شود.
فرخی اضافه كرد: اكنون سازمان خصوصی سازی به دنبال واگذاری هپكو به یك سرمایه گذار با اهلیت است و فراخوان این مهم نیز چندین بار از راه های مختلف اطلاع رسانی شده است.
*** نیازمند حمایت دولت از رونق تولید هستیم
مدیرعامل هپكو اراك نیز گفت: قراردادهای این واحد تولیدی با نهادها و وزارتخانه های مختلف از جمله مدیریت بحران و وزارت راه و شهرسازی هنوز محقق نشده است.
«غلامرضا صادقیان» افزود: سال گذشته قراردادهای سازمان راهداری و سازمان مدیریت بحران با وجود مصوبه سه وزیر برای تولید 2 هزار و 400 دستگاه انواع ماشین آلات راهسازی، اجرایی نشده است.
صادقیان با بیان اینكه واحدهای بزرگی مانند هپكو با قراردادهای 50 دستگاه یا كمتر و بیشتر نمیتواند كار كند بلكه باید قراردادهای بزرگ در اختیار داشته باشد، گفت: مدیریت ارشد استان به مانند همیشه پیگیر استمرار روند تولید در این شركت است و رایزنی هایی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور نیز دنبال شده است.
*** ظرفیت تولید 100 درصد داخلی در هپكو وجود دارد
نایب رئیس شورای كارگری هپكو اراك نیز گفت: با وجود اعمال تحریم ها و جلوگیری از واردات انواع فلزات به كشور، ظرفیت ساخت ماشین آلات 100 ایرانی در هپكوی اراك وجود دارد.
«ابوذر جعفری» افزود: با حمایت دولت و یا واگذاری هپكو اراك به یك سهامدار دلسوز و با اهلیت و همچنین برخوردار از پشتوانه مالی می توان این محصولات را در شركت تولید كرد.
وی ادامه داد: اگر چه مدیریت هپكو حقوق كارگران به هنگام پرداخت می كند و به گفته مدیران شركت این حقوق ها در نتیجه فروش محصولات تولید شده پیشین است، اما امروز تولید به معنای واقعی گذشته در این واحد استمرار ندارد و باید مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند.
نایب رئیس شورای كارگری هپكو اراك بیان كرد: سال گذشته هفت دستگاه غلتك، 10 دستگاه ترانسفورماتور، پنج دستگاه گریدر و 20 دستگاه غلتك hf 78 در این شركت تولید و حقوق سه ماه گذشته مربوط به فروش همین دستگاه های تولیدی است.
جعفری بیان كرد: سال گذشته قرارداد تولید 60 دستگاه گریدر با سازمان راهداری منعقد شد اما تا كنون اجرایی نشده است.
وی بیان كرد: اعضای شورای كارگری هپكو اراك هفته گذشته با هدف حل و فصل مشكلات هپكو اراك با رئیس سازمان خصوصی سازی ملاقات كردند و خواستار حمایت شدند.
نایب رئیس شورای كارگری هپكو اراك بیان كرد: با توجه به اینكه تا پایان امسال تعداد قابل توجهی از نیروهای كارگاهی این شركت بازنشسته می شوند، نیاز است برای حفظ حیات بزرگترین واحد تولید ماشین آلات راهسازی خاورمیانه، تدابیری اندیشیده شود.
***هپكو حمایت می خواهد
یكی از كارگران هپكو اراك در گفت و گو با ایرنا گفت:تنگناهای اققتصادی و برخی مشكلات حیات اقتصادی هپكو را تهدید می كند.
وی كه خواست نامش فاش نشود بیان كرد: افزایش سهام این واحد از 400 ریال به بیش از هفت هزار ریال سبب شده تا سرمایه گذاران برای خرید این واحد تولیدی با مشكلاتی روبرو شوند.
این كارگر هپكوی اراك اظهار داشت: ایران در طول 40 سال گذشته همواره مورد تهدید و تحریم های دشمنان قرار داشته اما تولید در تمامی واحدهای تولیدی جریان داشته بنابراین كاهش تولید و مشكلات هپكو تنها با تحریم ها مرتبط نیست.
وی بیان كرد: مشكلات بیمه، مالیات و بانكی و برخی ضوابط قانونی دست و پاگیر قابل حل است و دولت باید برای تحقق رونق تولید در این واحد صنعتی چاره اساسی بیاندیشد.
شركت هپكو در سال 1351 در زمینی به وسعت 90 هكتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس و از سال 1354شروع به فعالیت كرد.
شركت هپكو اراك در حال حاضر 25 نوع ماشین آلات راه سازی از جمله گریدر، لودر و غلتك تولید می كند كه هشت نوع محصولات آن تحت لیسانس كشورهایی از جمله ژاپن، آلمان، سوئد تولید می شود.
كارخانه هپكو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال 1385 به بخش خصوصی واگذار شد.
گزارش از: مصطفی مجللی نسب
3017/3075
اراك - ایرنا - واحد تولیدی، صنعتی هپكوی اراك كه پس از ركودی حدود 2 ساله در خرداد ماه سال گذشته با تغییر كادر مدیریتی از سوی سازمان خصوصی سازی به رونق نسبی رسیده بود، اكنون به دلیل برخی تنگناهای مختلف و برای تحقق شعار «رونق تولید» نیازمند حمایت مسئولان است.