۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83318137
T T
۰ نفر
اعتیاد یا حمل موادمخدر در حج موجب بازداشت افراد می شود

تهران- ایرنا- رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینكه داشتن اعتیاد یا حمل مواد مخدر در ایام حج موجب بازداشت از سوی پلیس عربستان می شود، گفت: اعتیاد در عربستان جرم است و اگر از زائری با هر میزان مواد مخدر شناسایی شود، با وی طبق مقررات این كشور برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا محمد تقی حلی ‌ساز روز شنبه در نشست خبری در آستانه مراسم حج تمتع و پیگیری مسائل مربوط به سلامتی زائران ایرانی بیت الله الحرام از سوی مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: امسال 86 هزار و 500 نفر به عنوان زائران حج تمتع سال 98 به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.
وی ادامه داد: توانایی جسمی (95 درصد) زائران متقاضی برای اعزام به حج 98 انجام شده و آزمایش های غربالگری هم صورت گرفته است.
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر توضیح داد: نخستین گروه پزشكی هلال احمر به عربستان در سیزدهم تیر ماه، اعزام خواهند شد و برنامه ‌ریزی لازم برای حفظ و تامین سلامت زائران در حج 98 انجام شده و با توجه به تجربیات سال های قبل و خرید 85 درصد از داروهای مورد نیاز حج، مشكلی برای تأمین داروهای زائران وجود ندارد.
حلی ساز با اشاره به اینكه به ازای هر 300 زائر سرزمین وحی (هر 2 كاروان)، یك پزشك برای انجام معاینه و نظایر آن حضور دارد، گفت: این پزشكان از ابتدای آغاز عملیات حج تمتع همراه زائران بوده و با انجام معاینات پزشكی داخل كشور و بیان توصیه های لازم، از بیماری افراد حاضر در كاروان آگاهی كامل دارند.

* ایجاد تونل سرد برای جلوگیری از گرمازدگی حجاج
وی گفت: همچنین تونل های سرد برای ارتقای سلامت حجاج سرزمین وحی در موسم حج تمتع 98 با ظرفیتی بیشتر از سال های قبل ایجاد خواهند شد.
حلی ساز با اشاره به ایجاد تونل های سرد برای زائران حج تمتع اظهار داشت: امسال هم، مانند سال 97 برای سلامت حجاج و جلوگیری از گرمازدگی، تونل سرد ایجاد خواهیم كرد با این تفاوت كه كیفیت آن در زمینه های مختلف ارتقا پیدا كرده است.
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر گفت: تونل سرد دارای دو چادر است كه تعداد زیادی كولر گازی برای كاهش دما در آن كارگزاری شده است تا زائران از دمای پایین این چادر استفاده كنند.
حلی ساز اظهار داشت: در موسم حج تمتع 98 سه مركز درمانی در مدینه و چهار مركز در مكه وجود دارد كه اقدام به ارائه خدمات پزشكی به زائران ایرانی سرزمین وحی خواهند كرد. علاوه بر آن، چندین مطب نیز در این شهرها در خدمت زائران خواهد بود و تلاش خواهیم كرد كه از امكانات طرف سعودی برای درمان و در صورت نیاز جراحی استفاده كنیم.

* شایع‌ترین بیماری‌هایی كه حجاج را تهدید كند
وی در خصوص شایع‌ ترین بیماری‌ هایی كه می‌تواند حجاج سرزمین وحی را در سال 98 تهدید كند، گفت: بیماری‌های ریوی، قلبی، اسكلتی و عضلانی جزو بیماری‌های شایع محسوب می‌شود و با توجه به گرمای هوا احتمال گرمازدگی زائران نیز وجود دارد كه برابر آزمایش‌های ما 22 درصد زائران مبتلا به فشار خون، 14 درصد مبتلا به دیابت و پنج درصد مبتلا به بیماری‌های قلبی كنترل شده هستند.
حلی ساز اظهار داشت: در موسم حج تمتع 98 سه مركز درمانی در مدینه و چهار مركز در مكه وجود دارد كه اقدام به ارائه خدمات پزشكی به زائران ایرانی سرزمین وحی خواهد كرد، علاوه برآن چندین مطب نیز در این شهرها در خدمت زائران خواهد بود و تلاش خواهیم كرد كه از امكانات طرف سعودی برای درمان و در صورت نیاز برای جراحی استفاده كنیم.
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر یادآور شد: زائرانی كه برای درمان خود داروی تخصصی مصرف می كنند، باید دارو مصرفی شان را به همراه خود بیاورند و برای اینكه مشكلی برای ورود به عربستان نداشته باشد، به آنها نسخه عربی می‌دهیم.
وی افزود: از طرفی اگر بیمار برای تامین دارو مشكل پیدا كند، تا جایی كه همراه داشته باشیم از ظرفیت خود و مابقی را از ظرفیت دارویی سعودی به بیماران داروی مورد نیاز را ارائه می‌دهیم. همچنین داروهای مخدر اصلا جزو نیازهای دارویی نیست و اگر قرار باشد در صورت نیاز از این داروها استفاده شود، از ظرفیت دارویی سعودی استفاده می شود.
حلی ساز با ارائه آماری درباره بیماران حج امسال نیز گفت: تمام تلاشمان این است كه برای بیمارانی كه امسال حضور دارند مشكلی ایجاد نشود. با این حال اگر برای زائران حاضر در مراسم حج مشكلی ایجاد شد، آنها را با آمبولانس و وسایل دیگر به مراسم حج می‌رسانیم تا مشكلی برایشان ایجاد نشود.

* استفاده از دستبندهای الكترونیك در دستوركار نیست
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره دستبندهای الكترونیك نیز گفت: استفاده از این دستبندها در دستوركار امسال نیست.
وی در مورد پرونده‌های الكترونیك نیز گفت: زمانی كه اطلاعات پزشكی هر زائر توسط پزشكان بررسی می‌شود، این اطلاعات در یك پرونده الكترونیك ثبت می‌شود و به وسیله یك باركد قابل تشخیص است. زمانی كه زائر ما به مراكز پزشكی برود، با اسكن همان باركد تمام اطلاعات و سابقه پزشكی قابل رؤیت است.
مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به عنوان زیرمجموعه جمعیت هلال احمر و همكار سازمان حج و زیارت، ماموریت اصلی خود را تامین سلامت زائران حج تمتع، عمره و عتبات عالیات قرار داده و تمام تلاش خود را صرف می كند تا زائران سرزمین وحی و عتبات
با اطمینان از حضور امكانات و متخصصان مجرب ایرانی عرصه پزشكی و سلامت در كنار خود، بدون نگرانی از وضعیت جسمانی هرچه بیشتر از سفرشان بهره ببرند.
اجتمام*7029*1834
۰ نفر