۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹
کد خبر: 83318457
T T
۰ نفر

رسانه روسی: عربستان كریمه را به رسمیت شناخت

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹
کد خبر: 83318457
رسانه روسی: عربستان كریمه را به رسمیت شناخت

مسكو - ایرنا - روزنامه روسی ایزوستیا مدعی شد كه عربستان سعودی با صدور روادید برای ساكنان منطقه كریمه از طریق مسكو به منظور انجام مناسك حج، عملا ساكنان این منطقه را بخشی از روسیه خوانده است.

به گزارش ایرنا، در روزنامه ایزوستیا به نقل از مقام های اداره مسلمانان منطقه كریمه آمده است: عربستان سعودی موافقت كرده است كه روادید برای سفر حج را در سفارت خود در مسكو و نه در كییف پایتخت اوكراین صادر كند.
گفته شده دفتر مطبوعاتی سفارت عربستان سعودی در مسكو نیز این خبر را تایید كرده است.
معاون شورای مفتیان روسیه نیز به ایزوستیا گفت: این اقدام بلافاصله پس از پیوستن كریمه به روسیه آغاز شد اما از طرف روسی خواستند كه موضوع زیارت مذهبی را سیاسی نكنند.
روشن عباس اف گفت: تاكنون هیچ مساله ای از سوی عربستان سعودی بخاطر موقعیت حقوقی منطقه كریمه ایجاد نشده و ایرادی گرفته نشده است.
یك مقام اداره مسلمانان منطقه كریمه و سواستوپل اداره ای كه مسئول سازماندهی حج در این منطقه است، به روزنامه ایزوستیا گفت: امسال مسلمانان مدارك لازم از جمله روادید برای سفر به عربستان سعودی را دریافت كردند.
روزنامه روسی نوشت: مسلمانان كریمه بخاطر تحریم های غربی مجبورند كه بجای فرودگاه سیمفروپل در كریمه از فرودگاه های منطقه راستف نادانو و كراسنادار به عربستان سعودی سفر كنند.
در سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوكراین كه كی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» یاد می كنند، اختلافات دو طرف بر سر كریمه بالا گرفت.
با توجه به حضور نظامی روسیه در كریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره كریمه را فراهم كرد و مردم این منطقه كه 90 درصد آنان را روس تبارها تشكیل می دادند رای به استقلال از اوكراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند كه با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا كرد.
از آن تاریخ به این طرف، آمریكا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شركت هایی كه در كریمه فعالیت می كنند وضع كردند تا شاید روسیه از كریمه پا عقب بگذارد.
اوكراین هم از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن كریمه به عنوان جزئی از خاك روسیه، این كشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوكراین فشار بیاورد.
اروپام*391*1346**