۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸
کد خبر: 83319824
T T
۰ نفر

كشتارگاه سنتي دام شهر مرزن آباد چالوس پلمپ شد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸
کد خبر: 83319824
كشتارگاه سنتي دام شهر مرزن آباد چالوس پلمپ شد

نوشهر- ايرنا - رييس اداره دامپزشكي شهرستان هاي چالوس و كلاردشت از تعطيل شدن كشتارگاه سنتي شهر مرزن آباد به علت عدم رعايت مسايل بهداشتي خبر داد.

علي صفر رضوي زاده روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به نواقص كاربردي و غير بهداشتي بودن كشتارگاه سنتي مرزن آباد اين كشتار با حكم دادگاه پلمپ شد.
وي نداشتن سالن پيش سرد و ايجاد آلودگي زيست محيطي را از عوامل غيرمجاز اعلام شدن كشتارگاه سنتي مرزن آباد بر شمرد.
رئيس اداره دامپزشكي شهرستان هاي چالوس و كلاردشت افزود: پس از بررسي و مشاهده نواقص فني در كشتارگاه مرزن آباد و در جهت حفظ امنيت غذايي شهروندان، دادگاه عمومي بخش مرزن آباد دستور پلمپ اين واحد را صادر كرد كه توسط ضابطين قضايي اجرا شد.
اين كشتارگاه با قدمت طولاني متعلق به شهرداري مرزن آباد است كه به بخش خصوصي واگذار شده است.
شهر مرزن آباد با بيش از هفت هزار نفر جمعيت در 35 كيلومتري جنوب‌ شرقي شهر چالوس در مسير جاده ارتباطي كندوان واقع شده است و سالانه ميليون ها گردشگر داخلي و خارجي براي رفتن به مناطق ساحلي و جلگه اي غرب مازندران و كوهستاني شهرستان كلاردشت از آن عبور مي كنند.
در همين حال مدير شبكه بهداشت و درمان نوشهر با اشاره به اغاز فصل گرما و احتمال شيوع تب كريمه كنگو، از مردم خواست با هوشياري كامل نسبت به پيشگيري از شيوع اين بيماري در منطقه اقدام كنند.
تب خونريزي دهنده كريمه كنگو (CCHF) يك بيماري ويروسي خونريزي دهنده تبدار حاد است با شروع فصل گرما توسط كنه در بين حيوانات و دام ها گسترش مي يابد.
افرادي كه بيشتر در معرض خطر مي باشند عبارتند از دامداران و كشاورزان، كارگران كشتارگاهها، دامپزشكان و كاركنان بهداشتي و درماني بيمارستان ها هستند و راه هاي انتقال اين ويروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ويروس از دام به دام و انسان است.
سيد رحيم سيد پور روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در حال حاضر هيچ بيمار مبتلا به تب كريمه كنگو در شهرستان وجود ندارد ولي بايد افرادي كه در تماس با دام يا دست اندركار ذبح دام هستند مراقبت هاي لازم را براي پيشگيري از ابتلا به تب كريمه كنگو و حفاظت فردي از جمله استفاده ازعينك، ماسك، دستكش، روپوش و چكمه رعايت كنند.
وي تصريح كرد: منطقه كجور به دليل وجود دام يكي از كانون هاي تب كريمه كنگو در استان محسوب مي شود و به اين لحاظ بيماراني كه نشانه هاي تب ، شكم درد، سر درد، تهوع، استفراغ، كوفتگي و خونريزي دارند بايد در اسرع وقت به مراكز درماني و بهداشتي شهرستان مراجعه كنند و تحت مداوا قرار گيرند.
وي از مردم خواست گوشت مصرفي خود را از قصابي ها و مراكز مجاز تهيه و به مدت 24 ساعت در دماي يخچال نگهداري كرده و سپس استفاده كنند.
وي خاطرنشان كرد: كشتار غيرمجاز دام خطر ابتلا به بيماري تب كنگو را افزايش مي دهد به همين خاطر قصابان از ذبح دام در خارج از كشتارگاه خودداري كنند.
بر اساس دستورالعمل بهداشتي ، شهروندان در صورت الزام به استفاده از گوشت تازه حتما بايد به مدت بيش از نيم ساعت آن را در دماي 56 درجه سانتيگراد بپزند.
پيش از اين معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران اعلام كرده بود كه وجود دامداري هاي سنتي و جدي نگرفتن مبارزه با بيماري تب كنگو باعث شده تا اين خطه شمال كشور همچنان در معرض تهديد اين بيماري باشد.
شهرستان هاي كلاردشت ، نوشهر ، چالوس و نور در غرب مازندران به دليل استقرار دامداري هاي سنتي كانون اصلي اين بيماري كشنده مي باشند اين بيماري در دام زنده هيچگونه علائمي ندارد و به همين دليل هم بيشتر از ساير بيماري ها احتمال سرايت به انسان وجود دارد.
/1295/ 1602/ 1899