۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83319919
T T
۰ نفر
رودخانه هاي كاشان بايد لايروبي و بازگشايي شوند

كاشان - ايرنا - مدير مركز مديريت بحران و كنترل حوادث فرمانداري ويژه كاشان گفت: اولويت نخست اين شهرستان در حوزه خطرپذيري از ناحيه حادثه هاي طبيعي، جاري شدن سيل بوده و لايروبي و بازگشايي رودخانه ها بر اين اساس در شهرها بر عهده شهرداري ها و در روستاها بر عهده اداره منابع آب است.

به گزارش ايرنا، جواد مزروعي روز يكشنبه در نشست كارگروه بازسازي و نوسازي مناطق سيل زده كاشان تصريح كرد: هم اكنون برخي تاسيسات خدماتي آب شهري و روستايي، برق، گاز و مخابرات در بستر رودخانه ها قرار گرفته اند كه هنگام جاري شدن سيلاب مشكلاتي را براي مردم ايجاد مي كند.
وي افزود: بر اين اساس براي جلوگيري از آسيب ها و كاهش خطرات سيل، تاسيسات اين پنج دستگاه اجرايي بايد از حريم و بستر همه رودخانه ها تا يك ماه آينده جمع آوري و خارج شود.
مدير مركز مديريت بحران و كنترل حوادث فرمانداري ويژه كاشان تاكيد كرد 'با دستور استاندار اصفهان پس از استقرار بيل مكانيكي، بولدوزر و لودر در رودخانه ها براي بازگشايي مسيل ها، به هيچ روي منتظر اقدام اين پنج دستگاه خدمات رسان نخواهيم بود.'
وي با اشاره به سيل هفته گذشته و جان باختن 2 نفر در مشهد اردهال تشريح كرد: فرمانداري در سال 92 مطالعات رودخانه اين منطقه را به پايان رساند و سال 93 نيز براي ساماندهي تامين اعتبار شد.
مزروعي اضافه كرد: با همكاري بنياد مسكن انقلاب اسلامي شهرستان كاشان كه متولي پيگيري كار بود، عمليات ديوارچيني 100 متر از رودخانه نيز در قالب طرح ساماندهي به اجرا درآمد اما با پيگيري برخي از مسوولان محلي اين طرح تعطيل شد و به سرانجام نرسيد.
وي بيان كرد: رودخانه اي كه از ساماندهي آن جلوگيري كردند، پس از پنج سال جان 2 نفر را گرفت؛ در حالي كه با اجراي ساماندهي امروز شاهد آسفالت شدن كف رودخانه و پارك خودرو در آن نبوديم و اكنون بايد همان افراد پاسخگو باشند.
مدير مركز مديريت بحران و كنترل حوادث فرمانداري ويژه كاشان يادآور شد: افزون بر 600 كيلومتر رودخانه در اين شهرستان وجود دارد كه مطالعات حريم و بستر بيش از 95 درصد آنها تا كنون صورت گرفته و آزادسازي حريم و بستر برخي رودخانه از جمله در كامو، قهرود و بيداك برزك انجام شده است.
وي همچنين از تشكيل بانك اطلاعاتي ماشين آلات سنگين دستگاه هاي اجرايي اين شهرستان براي استفاده در هنگام بروز حادثه ها خبر داد و مسووليت آن را بر عهده شهرداري كاشان دانست.
مدير منابع آب كاشان نيز در ادامه با اشاره به بررسي شرايط حريم و بستر رودخانه هاي چهار بخش برزك، قمصر، نياسر و مركزي اين شهرستان گفت: بيش از 90 درصد كارها انجام شده و به زودي نتيجه آن به مركز مديريت بحران و كنترل حوادث فرمانداري فرستاده مي شود.
حسن جوكاري افزود: ساخت پل، جمع آوري تاسيسات آب شهري و روستايي، برق، تلفن، گاز و مخابرات از كف رودخانه ها، ساخت بندهاي آبخيزداري در بالادست روستاها و ديوار چيني و ساماندهي رودخانه ها از جمله مسائل مرتبط با رودخانه هاي شهرستان كاشان است.
مساحت حوزه آبريز منطقه كاشان افزون بر 10 هزار كيلومترمربع شامل 16 زير حوزه است كه از شمال غرب (رودخانه شوراب) تا جنوب شرق (رودخانه تتماج) ادامه مي يايد.
شهرستان كاشان شامل چهار بخش مركزي، برزك، نياسر و قمصر با جمعيت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزديك به 200 كيلومتري شمال اصفهان قرار دارد.
6136/8123