۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۷
کد خبر: 83321336
T T
۰ نفر
پرندگان مهاجر در تالاب كاني برازان مهاباد تخمگذاري كردند

مهاباد - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: هزاران قطعه پرنده آبزي و كنارآبزي مهاجر در حاشيه تالاب بين المللي كاني برازان اين شهرستان لانه سازي و تخمگذاري كردند.

فاروق سخنور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: كارشناسان محيط زيست علاوه بر مشاهده تخمگذاري اين پرندگان، صدها قطعه اردك سرسفيد، اردك مرمري، اردك بلوطي و خروس كولي را كه در حال لانه سازي و تخمگذاري در اين تالاب بودند، مشاهده كردند.
وي اضافه كرد: در بين گونه هاي مختلف پرندگان اين تالاب، فصل جوجه آوري چنگرها شروع شده و جوجه آوري ساير گونه ها از نيمه دوم خرداد خواهد بود.
وي از اهالي روستاهاي اطراف و گردشگران اين تالاب نيز خواست در اين مدت از ترددهاي غيرضروري در محدوده تالاب تالاب خودداري كنند و همكاري بيشتري با محيط بانان و كارشناسان اين اداره داشته باشند.
رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد افزود: شمار پرندگان موجود در تالاب كاني برازان در مقايسه با سال گذشته افزايش يافته و در حال حاضر هزاران قطعه از انواع پرندگان آبزي و كنارآبزي در اين تالاب به منظور لانه سازي و جوجه آوري حضور دارند.
سخنور گفت: هم اكنون در تالاب هاي اين شهرستان بيش از 35 گونه مختلف انواع پرندگان شناسايي شده اند كه اغلب شامل فلامينگو، باكلان كوچك، پليكان سفيد، چوب پا، پرستوي دريايي، كشيم بزرگ، غاز خاكستري، غاز پيشاني سفيد، سيلوش، آووست، خروس كولي، حواصيل، تنجه، انواع مرغابي و اردك از جمله اردك سرسبز، ارده اي، سرحنايي، سرسفيد و بلوطي هستند.
وي افزود: اين پرندگان مهاجر پس از جوجه آوري و با افزايش دما در اين منطقه، كوچ خود را به مناطق شمالي تر ادامه مي دهند و برخي نيز تا شروع فصل سرما در اين تالاب ماندگار مي شوند.
رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: تالاب كاني برازان به دليل وضعيت زيستي و امنيت مناسب آن، به يكي از استراحتگاه ها و زيستگاه هاي مهم پرندگان در شمال غرب كشور تبديل شده كه همه ساله پذيراي شمار زيادي از انواع پرندگان مهاجري است كه در مسير پرواز خود وارد اين تالاب مي شوند.
به گزارش ايرنا، تالاب بين المللي كاني برازان با وسعتي افزون بر 927 هكتار در 30 كيلومتري شمال مهاباد واقع شده و از سوي كميته ملي طبيعت گردي كشور به عنوان نخستين سايت پرنده نگري در ايران معرفي شده است.
شهرستان مهاباد با داشتن 2 تالاب بين المللي كاني برازان و قوپي باباعلي و تالاب هاي فصلي حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاييز پذيراي شمار زيادي از پرندگان مهاجر است.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي و 116 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
3020/6185/2093