۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۴۲
کد خبر: 83321787
T T
۰ نفر
ترامپ: كیم تنها به دنبال نابودی یك یا دو سایت هسته ای بود

پكن- ایرنا- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا اعلام كرد كیم جونگ اون رهبر كره شمالی در مذاكرات هانوی می خواست تنها یك یا دو سایت خود را نابود كند در حالی كه بر اساس اطلاعات من، این كشور دارای پنج سایت هسته ای است.

یونهاپ روز سه شنبه نوشت ترامپ در گفت و گو با رسانه های آمریكا اعلام كرده است در آن نشست من به كیم گفتم كه شما برای توافق آمادگی ندارید زیرا شما به دنبال نابودی یك یا دو سایت هستید در حالی كه شما پنج سایت دارید.
وی ادامه داد: این اصلا خوب نیست كیم باید هر 5 سایت را نابود كند نه فقط یك یا دو سایت.
دومین نشست سران میان كیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رهبران كره شمالی و آمریكا 8 و 9 اسفند 97 در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد، اما این نشست به دلیل زیاده خواهی های دونالد ترامپ در برابر درخواست های منطقی كیم، شكست خورد و ترامپ نشست را نیمه كاره رها كرد.
ترامپ در كنفرانس خبری بعد از این نشست گفته بود كره شمالی خواستار حذف همه تحریم ها در ازای انحلال بخشی از تاسیسات هسته ای شده بود به همین دلیل توافق را امضا نكردیم.
اما 'ری یونگ هو' وزیر خارجه كره شمالی در مورد شكست این مذاكرات گفته بود ما در نشست سران فقط خواهان لغو تعدادی از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم كه در اقتصاد كشور و زندگی مردم اختلال ایجاد كرده اند و در مقابل، از بین بردن كامل تاسیسات هسته ای نیونگ بیون را پیشنهاد كردیم اما ترامپ آن را نپذیرفت.
رهبران دو كشور پیش از این در خرداد 97 در سنگاپور با یكدیگر دیدار كرده بودند نتیجه این نشست، توافقی مبهم در زمینه عاری سازی هسته ای شبه جزیره كره بود.
از آن زمان تاكنون با وجود آنكه كره شمالی یكی از سایت های هسته ای خود را نابود و از آزمایش هسته ای خودداری كرده، آمریكا تنها به توقف رزمایش های مشترك با كره جنوبی اكتفا كرده است.
ترامپ در ادامه سخنان خود در گفت و گو با رسانه های آمریكایی گفته بود كه با این حال كره شمالی در یك سال گذشته هیچ گونه موشك بالستیكی را آزمایش نكرده است.
كره شمالی در عین حال چند مدت پیش دو موشك جدید كوتاه برد آزمایش كرد كه كارشناسان معتقد هستند این كار با هدف وادار كردن واشنگتن به انعطاف بیشتر در مذاكرات با كره شمالی بوده است.
**آساق**1904**