۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83322046
T T
۰ نفر
حال نامساعد صنعت فولاد پاكستان و فرصت بهره مندی از ظرفیت های ایران

اسلام آباد - ایرنا - بزرگترین مجتمع تولید فولاد پاكستان (PSM) به دلیل زیان دهی بالا در خطر تعطیلی قرار گرفته است به ھمین دلیل دولت این كشور طرح احیای آن را بررسی می كند در این بین به اعتقاد كارشناسان اقتصادی ، ظرفیت های بالای جمهوری اسلامی ایران در صنعت فولاد می تواند راه گشای مشكل این كشور همسایه باشد.

برخی رسانه های پاكستان روز دوشنبه گزارش داده اند كه دولت در حال بررسی احیای مجدد كارخانه بزرگ فولاد این كشور است و با این هدف به دنبال واگذاری آن به مشتریان خارجی است .
دولت پاكستان سه سال پیش با هدف جلوگیری از ادامه زیان دهی بزرگ ترین مجمع تولید فولاد این كشور (وابسته به بخش دولتی)، در تلاش بود كه اداره آن را به بخش خصوصی دیگر كشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران یا چین واگذار كند.
یك هیاتی 10 نفره متشكل از كارشناسان فنی 'مجتمع فولاد مباركه' و 'ذوب آهن اصفهان' دیماه 95 به شهر كراچی پاكستان سفر كرد تا وضعیت نه چندان رضایتبخش بزرگ ترین مجتمع تولید فولاد پاكستان (Pakistan steel Mills) را به لحاظ فنی مورد ارزیابی كارشناسی قرار دهد.
به گفته كمیته خصوصی سازی پاكستان، مجتع فولاد این كشور تا ماه ژانویه 2019 (دیماه 97) بیش از 3 میلیارد دلار ضرر روی دست دولت گذاشته و كسی هم حاضر نیست مسئولیت اداره این مجتمع بزرگ را برعهده بگیرد و مانع از ادامه روند زیان دهی این شركت شود بنابراین دولت به دنبال انجام اصلاحات اساسی برای ادامه فعالیت این مجتمع بزرگ است.
براساس این گزارش، «محمد سومرو» وزیر امور خصوصی سازی پاكستان به اطلاع پارلمان این كشور رساند كه دو شركت روسی و چند شركت چینی تمایل خود را برای خرید مجتمع فولاد پاكستان ابراز كرده اند.
وی افزود: مجتمع فولاد پاكستان از 2015 به تعطیلی كشیده شده و تاكنون ماهانه 400 میلیون روپیه صرف پرداخت حقوق كارمندان آن می شود به همین دلیل دولت در حال بررسی این مساله است كه آیا امكان احیای مجدد مجتمع فولاد كشور وجود دارد یا خیر.
مجتمع فولاد پاكستان كه در كراچی واقع شده است، از ظرفیت تولید فولاد و آهن تا پنج میلیون تن برخوردار است. این مجتمع صنعتی بیش از 15 هزار نفر كارگر دارد.
این كارخانه در دهه 1970 با همكاری شوروی سابق در پاكستان احداث شده است.
با توجه به تولید چشمگیر آهن و فولاد در جمهوری اسلامی ایران در طول سال ‌های بعد از انقلاب اسلامی به ویژه بالندگی در عرصه برنامه ریزی های اصولی و توانمندی كارشناسان كشورمان، این فرصت وجود دارد كه پاكستان با بهره مندی از همكاری ایران صنعت فلج شده فولاد خود را احیا كند.
كارخانه ذوب‌آهن اصفهان در سال 1350 در 45 كیلومتری جنوب غربی اصفهان در شهرستان لنجان احداث و به بهره برداری رسید.
محصولات ذوب آهن اصفهان به 25 كشور دنیا از جمله فرانسه، بلژیك، اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، پرتغال، یونان، افغانستان، امارات متحده عربی، عراق، تركیه، تركمنستان، تاجیكستان، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، هند، عمان،كویت، چین، لبنان، پاكستان، عربستان سعودی، قطر و اردن صادر می شود.

**پاكستان ھمكاری با ایران را در اولویت قرار دھد
«محمد ھاشم» رئیس سابق اتحادیه واحدھای صنعتی فولاد در پاكستان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: حضور ایران برای احیای صنعت فولاد پاكستان خبری خوشایند خواهد بود زیرا در مقایسه با دیگر كشورھا، پاكستان دسترسی آسان تری به ظرفیت ھای ایران در حوزه فولاد و فناوری ھای آن دارد.
وی وجود برخی از محدودیت ھا در حوزه تجارت جھانی از جمله تحریم ھا را مشكل اصلی در زمینه ھمكاری دو كشور در صنعت فولاد دانست و افزود: صنایع فولاد ایران به ویژه تولیدات فولاد مباركه اصفھان در مقایسه با دیگر محصولات خارجی بسیار با كیفیت و نرخ آن نیز مناسب است.
عضو اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت شھر لاھور تاكید كرد: مجتمع فولاد پاكستان می تواند با ھمكاری ایران به این صنعت رونق ببخشد البته ما به عنوان اعضای بزرگترین اتحادیه واحدھای صنعتی فولاد در پاكستان از دولت می خواھیم كه تولیدكنندگان را نیز در جریان این ھمكاری قرار دھد.
محمد ھاشم اظھار داشت: من به عنوان یك بازرگان معتقدم كه تجارت با ایران به سود پاكستان است و ما خواستار تدوین و اجرای روش ھای موثر برای دور زدن تحریم ھا در حوزه واردات و صادرات فولاد میان دو كشور ھستیم.
آساق*274**1663**