۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۵۰
کد خبر: 83323890
T T
۰ نفر
ریابكوف: نیاز جدی به گفت وگو درباره برجام فرا رسیده است

مسكو - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاكره كننده ارشد هسته ای این كشور اعلام كرد: نیاز جدی به مذاكره در خصوص برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) فرا رسیده است.

سرگئی ریابكوف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: روسیه خواهان برگزاری فوری نشست كمیسیون مشترك برجام است.
وزارت امور خارجه روسیه شامگاه سه شنبه نیز در بیانیه ای خواستار نشست كمیسیون مشترك برجام شده بود.
در این بیانیه گفته شده بود: ضرورت برگزاری نشست كمیسیون مشترك برجام آشكار است، انتظار داریم زمان برگزاری این نشست تعیین شود تا كشورهای شركت كننده در برجام با همكاری یكدیگر راه های بهبودی اوضاع برای حفظ تضمین شده این توافق بین المللی را مشخص كنند.
مقام روس تصریح كرد: اقدامات اخیر ایران متناقض برجام نیست اما در هر صورت نیاز به برگزاری نشست كمیسیون مشترك برجام وجود دارد تا مجموعه مسائل انباشته شده را بررسی كنیم.
وی با تاكید بر لزوم برگزاری این نشست اضافه كرد: باید در گفت وگوی با یكدیگر درك كنیم كه در این شرایط چكار باید كرد.
مذاكره كننده ارشد هسته ای روسیه گفت: متاسفانه از هماهنگ كننده اروپایی كمیسیون مشترك هنوز هیچ پاسخی دریافت نكرده ایم ضمن اینكه مسكو می خواهد كه این گفت وگوها شامل همه مسائل موجود شود.
«من این واقعیت را درك می كنم كه اقدامات كنونی ایران ناقض برجام نیست و هر چیزی كه اعلام شده تصمیم ایران برای اجرای تعهدات داوطلبانه این كشور بود.»
وی ادامه داد: اما با این وجود مسائل دیگری وجود دارد ازجمله باید ساز و كار اینستكس را راه اندازی كرد و درباره پرداخت های مالی گفت وگو و آن را برای كشورهای دیگر قابل استفاده كرد.
ریابكوف تصریح كرد: همه این مسائل باید در كمیسیون مشترك بررسی شود، زمان كافی وجود دارد و نباید مساله را بزرگنمایی كرد.

**آمریكا در مورد ایران تنش آفرینی می كند
ریابكوف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمریكا اقداماتی را در مورد ایران ازجمله در خلیج فارس انجام می دهد و امید بسته كه اعصاب برخی تحت فشار خرد شود.
وی افزود: مهم این است كه نباید اوضاع متشنج شود و ما شاهد هستیم آمریكا و برخی متحدانش در منطقه خلیج فارس چنین اقدام می كنند.

**تلاش روسیه برای بهبودی روابط با آمریكا
ریابكوف در ادامه سخنان خود گفت: روسیه تمام تلاش های ممكن را برای بهبودی روابط با آمریكا بكار می گیرد.
وی افزود: روسیه علاقه مند به روابط مثبت با آمریكا است و حداكثر تلاش را برای این منظور بكار می گیرد.
معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ونزوئلا اشاره كرد و گفت: روسیه با تلاش ها برای برپایی كودتا در ونزوئلا مقابله می كند ضمن اینكه بنظر می رسد این تلاش ها با تحریك آمریكا ادامه خواهد یافت.
اروپام*391*1346**