۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83326476
T T
۰ نفر

۳ میلیارد متر مکعب آب در سدهای فارس ذخیره است

۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83326476
۳ میلیارد متر مکعب آب در سدهای فارس ذخیره است

شیراز – ایرنا - مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت: هم اینک حدود سه میلیارد مترمکعب آب در هفت سد در حال بهره برداری این استان ذخیره است.

وحید صالحی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: از این رقم، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب سدهای فارس قابل استفاده و بهره برداری است و ۴۹۲ میلیون متر مکعب حجم پایداری سدهای استان است که برای بقای آنها باید همواره در پشت سد باقی بماند.


وی در خصوص آب مفید سدهای استان فارس نیز عنوان کرد: مجموع آب مفیدی که در سدهای استان فارس ذخیره و امکان استفاده مفید از آن فراهم است افزون بر یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون متر مکعب است.


صالحی در ادام: گفت: بخشی از آب مورد مصرف منطقه مرکزی استان و منطقه مرودشت توسط سد درودزن تأمین می‌شود، این سد اکنون دارای ۶۰۲ میلیون متر مکعب آب است و ۳۳۰ میلیون متر مکعب نیز حجم آب پایدار این سد است؛ در مجموع سد درودزن اکنون دارای ۹۹۳ میلیون متر مکعب آب است.


او افزود: در هر ثانیه افزون بر هفت متر مکعب آب وارد این سد می شود و میزان خروج آب نیز در هر ثانیه افزون بر ۶۱ متر مکعب است.


مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای استان فارس ادامه داد: همچنین در هر ثانیه ۸.۷ متر مکعب آب وارد سد ملاصدرا می‌شود و میزان خروجی آب نیز افزون بر ۳۰۰ لیتر در هر ثانیه است؛ بیش از ۶۰ میلیون متر مکعب آب پایدار نیز در این سد ذخیره شده است.


او در خصوص سایر سدهایی که در استان فارس وجود دارند نیز بیان کرد: پنج سد دیگری که در استان فارس مورد بهره برداری قرار گرفته اند به ترتیب سد سیوند، تنگاب، رودبال، چشمه عاشق و سد خسرویه است که هر کدام به ترتیب افزون بر هفت، ۱۹، ۷۰ ۱۶ و ۱.۷ میلیون متر مکعب آب در آنها ذخیره شده است.


مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای استان فارس با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان فارس گفت: این بارش ها افزون بر ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب را راهی سدهای استان کرد.


صالحی با بیان اینکه کشاورزان ملزم به نصب کنترهای هوشمند در مزارع خود هستند گفت: ۱۳۵ دشت در استان فارس ثبت شده که از این میزان ۱۳۰ دشت فارس دارای کسری آب است و اگر برداشت آب در این دشت‌ها مدیریت شده نباشد شرایط بسیار سختی پیش روی کشاورزان و اهالی فارس قرار می‌دهد.


مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی آب منطقه‌ای استان فارس در خصوص فرایند تخصیص آب سدهای استان به مصارف کشاورزی نیز گفت: کارگروه کشاورزی میزان تخصیص آب سدهای استان به کشاورزان را مشخص می‌کند و این تخصیص براساس فعالیت‌های کشاورزان و نوع کشت صورت می‌گیرد البته امسال میزان تخصیص آب متأثر از میزان بارندگی های اخیر نیز هست.


صالحی در خصوص آب تخصیص یافته به بخش کشاورزی اضافه کرد: ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب به کشاورزی تخصیص داده شد که از این میزان تاکنون ۱۱۱ میلیون متر مکعب در حوزه‌های مختلف کشاورزی، احیا و پایداری کانون‌ها اختصاص یافته است.


ع. پ / ‬ ۲۰۲۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha