۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۲۵
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 83330715
T T
۰ نفر
ورود دام عشایر به منطقه گلیل و سرانی شیروان به تاخیر افتاد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی سرد و تاخیر در رویش عرصه های طبیعی، ورود دام عشایر به منطقه گلیل و سرانی این شهرستان نسبت به موعد قانونی هر سال به تاخیر افتاده است.

مصطفی سیامکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ورود دام عشایر هر سال به این منطقه ۱۵ خرداد بود که امسال به دلیل بارش زیاد برف، برودت هوا و به حد لازم نرسیدن پوشش گیاهی برای چرا، ۲۰ خرداد انجام می شود.


وی با بیان اینکه سالانه ۳۵۰ خانوار عشایری مشتمل بر هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت با در اختیار داشتن ۴۰ هزار راس دام وارد منطقه گلیل و سرانی می‌شوند گفت: دامداران باید با پنج روز تاخیر نسبت به موعد قانونی هرساله خود وارد مرتع شوند تا مرتع بتواند شرایط احیایی خود را برای بهره برداری مستمر در سالیان آتی حفظ کند.


سیامکی افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از دام سبک این شهرستان وارد منطقه گلیل و سرانی می‌شوند انتظار می‌رود مردم کمک کنند پوشش گیاهی مناسب که نسبت به سال‌های قبل خواهیم داشت با رعایت خود فرصتی برای احیا به منطقه گلیل و سرانی شهرستان بدهند.


منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت از غنی‌ترین مناطق حفاظت شده خراسان شمالی و همجوار با کشور ترکمنستان است که در ۸۰ کیلومتری شمال شهرستان شیروان واقع است.


شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین‌های زراعی، باغی، جاده و محدوده روستاها و شهرها است.


۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha