به گزارش ایرنا سید کمال الدین میرجعفریان روز چهارشنبه در نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان خراسان جنوبی افزود: تحلیل نوع تصادفات به تفکیک محورها کمک می کند تا برنامه ها و تجارب پایه کار قرار گیرد.
وی اظهار داشت: باید اطلاعات مورد نیاز کمیسیون حمل و نقل و حوادث جاده ای دسته بندی تا برای بهبود خدمات از آن استفاد فنی شود و اگر نوع حوادث مشخص و دسته بندی شود علیرغم محدودیت منابع راحت تر می توان با تمرکز امکانات حوادث را کنترل کرد و راندمان کار را افزایش داد.
معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشتر حوادث در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها روی می دهد بیان کرد: با استفاده از تجارب به دست آمده باید تدبیری اندیشید که در این محدوده چه اقداماتی برای کاهش تصادفات می توان انجام داد.
وی گفت: در استان های کویری علت بیش از ۸۵ درصد تصادفات واژگونی است که ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده لذا باید برای این موضوع اولویت بندی کنیم.
میرجعفریان با تاکید بر افزایش توقفگاه در محورهای مواصلاتی استان ادامه داد: توقفگاه هایی که به نوعی با رفتارهای درخواستی سرنشینان خودروها ایجاد شود، کارایی بهتری خواهد داشت.
وی گفت: فقط ساخت نمازخانه انگیزه ای برای توقف رانندگان ایجاد نمی کند لذا باید مطابق نیاز جامعه هدف از جمله کودکانی که در این خودروها هستند مکان هایی احداث شود که افراد تمایل به توقف داشته باشند.
وی اظهار داشت: تیمی با محوریت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بازدیدی از محورهای موصالاتی برای جانمایی بهتر توقفگاه ها انجام دهند و بعضی توقفگاه های موجود هم به ارتقا نیاز دارد که هدف رانندگان را تامین کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر به روز رسانی نقاط پر حادثه استان نیز تاکید کرد و افزود: برخی تغییرات در مسیرها باعث جابه جایی نقاط قبلی شده که لزوم به روز رسانی آن را نشان می دهد.
وی بیان کرد: برای تعطیلات پیش رو نیز دستگاه ها متمرکز شوند و در این ایام تعداد تیم های خدمات رسانی در جاده ها بیشتر شود همچنین اقدامات فوری ایمنی در دستور کار راهداری قرار گیرد که در برخی موارد شروع شده و نیاز به تسریع و تشدید دارد.
میرجعفریان گفت: اصلاح شیب شیروانی را باید با حداکثر توان انجام داد چرا که این موضوع می تواند در کاهش انحراف خودروها و شدت تصادفات نقش داشته باشد.
وی تاکید کرد: برخورد مجریان قانوی در جاده ها با راننده و متخلف طوری باشد که اثر مثبت بازدارندگی ایجاد کند ضمن اینکه کنترل ها، اعمال قانون و مقررات باید خیلی جدی گرفته شود اما سعه صدر ماموران در تغییر برخی رفتارها اثرگذار خواهد بود.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فقط برخورد با تخلف هدف اصلی در جاده ها نیست بیان کرد: استقرار در جایی که به محض وقوع یک تخلف جریمه انجام شود مشکلی را حل نخواهد کرد لذا باید استقرار در مکان هایی باشد که هشدار لازم را برای پیشگیری از وقوع حادثه ارایه دهد.
وی در خصوص تابلوهای تبلیغات در جاده ها گفت: طبق دستورالعمل در مکان هایی که مشکل ایمنی دارد اجازه نصب تابلو نیست اما در سایر نقاط می توان از این فرصت برای انتشار پیام های هشداری استفاده کرد.
میرجعفریان با اشاره به مشکل مطرح شده در این کمیسیون برای تخلیه سوخت تریلی های واژگون شده در جاده ها افزود: برای این مهم شرکت نفت باید دستورالعملی را ترتیب دهد که نیروهای خدماتی براساس تیپ های مشخص و امکانات منطقه بتوانند جابه جایی سوخت را انجام دهند.
وی لزوم احداث کانال در اطراف جاده ها را یادآور شد و گفت: این کار هم در هدایت سیلاب ها و هم در جلوگیری از ورود شتر به جاده ها کارساز است.
معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر تامین منافع سرمایه گذاران در ایجاد مجتمع های بین راهی تاکید کرد و گفت: لازم است که کمیته تخصصی تمام محورهای استان را بررسی کرده و با هماهنگی میراث فرهنگی برنامه ریزی برای ترغیب سرمایه گذار انجام شود.
وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه در کاهش خسارت ها و تشدید آن موثر است گفت: اعضای کمیسیون حمل و نقل و سوانح جاده ای می توانند از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی استفاده کنند و رسانه ها با تصویر کشیدن مباحث فنی می توانند گام های بلندی در کاهش حادثه ها بردارند.
میرجعفریان با اشاره به تعطیلات پیش رو خواستار ارایه برنامه کوتاه مدت و میان مدت از سوی دستگاه های اجرایی برای کاهش تصادفات جاده ای شد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت: سیل اخیر در استان نشان داد که عدم امکان دسترسی به تلفن همراه امکان امدادرسانی را به تاخیر می اندازد که انتظار می رود پوشش تلفن روستایی بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به تامین بالگرد هوایی از سوی هلال احمر تا زمانی که زیرساخت آشیانه برای این بالگرد فراهم شود فرودگاه بیرجند مکلف به همکاری است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در چهار سال اخیر ۳۴۰ کیلومتر باند دوم در استان به بهره برداری رسیده است.
مهدی جعفری افزود: سیاست راه و شهرسازی افزایش طول باندهای دوم برای کاهش تصادفات رخ به رخ و شدت آن است و در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی ۱۲۴ کیلومتر باند دوم به بهره برداری رسید که ۷۱ کیلومتر آن در سه ماه گذشته زیر بار ترافیک رفته بود.
وی با بیان اینکه همکاری راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بازگشایی باند دوم مؤثر بود گفت: با تعامل خوبی بین دستگاههای اجرایی مرتبط علیرغم نواقص جزئی باندهای دوم زیر بار ترافیک رفت و امسال هم آمادگی داریم بخش زیادی از باندهای دوم جادههای استان را زیر بار ترافیک ببریم البته بستگی به تخصیص اعتبارات دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر یک هزار و ۸۶۵ کیلومتر باند دوم در قالب ۱۲ پروژه در حال اجرا است که تاکنون ۵۶۴ کیلومتر به بهره برداری رسیده و اکنون حدود ۴۴۰ کیلومتر در دست اجرا است.
وی بیان کرد: همچنین ۸۹ کیلومتر باند دوم آماده آسفالت است و به وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت اعلام آمادگی شده که اگر افزایش تخصیص اعتبارات بدهند تا بهمن ماه سال جاری تعداد زیادی از پروژههای باند دوم استان را به بهره برداری میرسانیم.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در خصوص تعطیلات تابستانی هم راه و شهرسازی با پلیس هماهنگ هستیم و روزهای که اعلام کنند کارگاههای راهسازی تعطیل خواهد شد.
۹۸۹۳*۳۰۲۸
نظر شما