«فرحناز میناییپور» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره طرح حامی (خواهر خواندگی) توضیح داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه برنامهها و فعالیتهای وزارتخانه، سند متقن ایجاد همگرایی در ساحتهای ششگانه تربیت و پیونددهنده ساحتها با اهداف دورههای تحصیلی برای دستیابی به تربیت پرورش یافتگانی در تراز سند است.
وی ادامه داد: توجه و دستیابی به بخشهایی از ساحتهای ششگانه، نیازمند تهیه برنامهها و فعالیتهای چندبعدی و چندلایه با هدفگذاریهای متعدد است.
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: با توجه به این ضرورت دفتر امور زنان وزارت آموزش وپرورش با همفکری و مشارکت بخشهای مرتبط مبادرت به تهیه طرحی کرده است تا ضمن جذب هدفمند مشارکتها و هدایت نظاممند آنها برای گسترش عدالت آموزشی و تربیتی، همچنین کاهش محرومیت به ویژه در بخش دختران، زمینه دستیابی به موارد ذکرشده را از طریق افزایش تعاملات و تبادلات فرهنگی فراهم آورد.
میناییپور افزود: از مهمترین اسناد بالادستی قابل استناد در اجرای این طرح، سیاستهای کلی ایجاد تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است. در اجرای این طرح تمام استانهای کشور میتوانند بنا به ظرفیت و قابلیت استان، تعدادی از مدارس خود را براساس ملاکها و معیارهای شیوهنامه، طرح حامی، خواهرخوانده (دو به دو) کرده یا از سایر استانها برای خود حامی جذب کنند.
وی گفت: این طرح در ابتدای امر و بعد از شناسایی و بازدیدهای میدانی مکرر از استانها در تابستان سال ۹۷ به طور آزمایشی در چند استان کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان به عنوان استانهای حمایتگیرنده و درمناطق (۱، ۳ و ۶ شهر تهران) به عنوان مناطق حمایتکننده به اجرا در آمد که بعد از موفقیت در اجرا، شیوهنامه طرح مذکور برای اجرای ملی در اسفند ۹۷ نهایی و به تمام استانها ابلاغ شد.
میناییپور ادامه داد: طرح خواهرخواندگی در مرحله اجرای کشوری قرار دارد که با استقبال خوب استانها مواجه شده و مدارس مجری طرح در سراسر کشور در حال اجرای همکاریهای دو جانبه خود هستند.
وی با اشاره به طرح خواهر خواندگی در سه مدل (حمایت مدرسه از مدرسه، خیران از مدارس و نهادهای دولتی و غیردولتی از مدارس) گفت: اکنون تمرکز اصلی بر اجرای مدل اول یعنی حمایت مدارس از مدارس است تا در مراحل بعدی و با توجه به شرایط استانها بتوان مدلهای دوم و سوم این طرح را نیز عملیاتی کرد.
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش وپرورش افزود: براین اساس، دبیرخانه طرح حامی در حال راهاندازی سامانه متمرکز ثبت اطلاعات مدارس تحت پوشش طرح است تا با راهاندازی این سامانه تمامی فعالیتها و اطلاعات مدارس حامی و حمایت گیرنده به طور کامل و دقیق در این سامانه ثبت شود.
میناییپور ادامه داد: همزمانی اجرای این طرح با سیل و آسیبهای ناشی از آن دراستانهای گلستان، خوزستان و لرستان باعث شده است تا اهمیت عملیاتی شدن این طرح در بین مدارس سراسر کشور بیش از پیش ضروری به نظر رسیده و مدارس با جدیت و حمایت بیشتری در راستای اجرایی و نهادینه شدن این طرح در سراسر کشور گام بردارند.
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش وپرورش افزود: این طرح یک طرح مردمی است که با محوریت روسای انجمن اولیا و مربیان و به صورت دو سویه با استفاده از تجربیات مدارس و در حوزه های فرهنگی، آموزشی، رفاهی پشتیبانی، ورزشی و علمی پژوهشی با حمایت از یکدیگر پیگیری خواهد شد.
وی تاکید کرد: اجرای این طرح کاملاً داوطلبانه بوده و مدارس حامی در این طرح باید قبل از اجرا با اولیای مدارس و انجمن اولیا و مربیان جلسات توجیهی برگزار و رضایت آنان را برای مشارکت جلب کنند. در این طرح ملاکها و شاخصهایی برای شناسایی و انتخاب مدارس حمایت گیرنده در زمینههای علمی و آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی نیز در نظر گرفته شده است.
دانام **۸۳۹۸**۱۸۸۳
نظر شما