۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبر: 83333826
T T
۰ نفر
خرید تضمینی محصولات کشاورزی مرهمی که کارساز نیست

گچساران- ایرنا- خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت به عنوان مرهمی بر زخم کهنه بازار فروش پیش بینی شده است اما کشاورزان می گویند: به دلیل پایین بودن نرخ های تضمینی فروش محصولات تولیدی به صرفه نیست.

به گزارش ایرنا، کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد از پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی از جمله گندم، جو، دانه روغنی کلزا، ذرت، چغندر قند، حبوبات و سایر محصولات زراعی گلایه مند هستند.


آنان با اشاره به بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی، دستمزد کارگر و ماشین آلات کاشت و برداشت، خواستار افزایش قیمت نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی هستند.


یکی از بهره برداران حوزه کشاورزی گچساران با یادآوری اهمیت تولید محصولات کشاورزی در خودکفایی کشور به ویژه در زمان تحریم خواستار خرید تضمینی محصولات زراعی به قیمت واقعی شد.


داود حسینی افزود: پایین بودن نرخ خرید تضمینی باعث بی انگیزه شدن کشاورزان برای کشت محصولات کشاورزی می شود.


او با اشاره به اینکه بهای خرید تضمینی بیشتر محصولات زراعی کمتر از بازار آزاد است و فروش محصولات تنها راه درآمد بیشتر بهره برداران در این شرایط سخت اقتصادی است گفت: دولت باید کشاورزان را در این مسیر کمک کند.


یکی دیگر از کشاورزان فعال در حوزه شهرستان باشت می گوید: دولت به دلیل خشکسالی های سال های پیش، کشت محصولات گران قیمت و درآمدزا مانند برنج را محدود کرده و این باعث کاهش شدید درآمد مردم شده است که برای حمایت از کشاورزان باید قیمت سایر محصولات واقعی شود..


او معتقد است: در صورت ادامه روند کنونی بهای خرید محصولات کشاورزی، امکان مهاجرت برخی خانواده ها به حاشیه شهرها و گسترش مشاغل کاذب و حاشیه نشینی وجود دارد.


مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: هم اکنون همه محصولات زراعی از جمله برنج، ذرت، جو، گندم و دانه های روغنی کلزا از سوی دولت خرید تضمینی می شود اما به جز گندم و کلزا سایر محصولات کشاورزی با استقبال کشاورزان رو به رو نشده است.


عیسی راستین نسب افزود: بهره برداران به جز محصولات استراتژیک گندم و کلزا که فروش آن به دلالان قاچاق محسوب می شوند مختار به فروش محصولات خود در بازار آزاد هستند.


او در مورد قیمت گندم گفت: دولت هم اکنون هر کیلوگرم گندم را به قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ ریال خریداری می کند و پس از هزینه های حمل و نقل و ضدعفونی و تبدیل به آرد آن را به قیمت کمتر از نصف به نانوایی ها می فروشد.


راستین نسب با اشاره به حمایت های دولت در تامین نهاده های کشاورزی به صورت دولتی و اعطای تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی تصریح کرد: برای رونق تولید هزینه های زیادی از سوی دولت می شود اما در عین حال نرخ های خرید تضمینی پایین است.


وی گفت: تاکنون ۳۱ هزار و ۲۰۰ تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان این استان خریداری شده است.


عیسی راستین نسب اظهار داشت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۲۶ هزار تن گندم سیلویی و پنج هزار و ۲۰۰ تن گندم بذری از سوی شرکت غله کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده است.
وی بیان کرد: این میزان محصول گندم از سوی کشاورزان شهرستان‌های گرمسیری گچساران، باشت، چرام، لنده و بهمئی به مراکز خرید تضمینی تحویل مراکز خرید داده شده است.


پارسال ۷۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر کشت گندم دیم، ۲۲ هزار هکتار زیر کشت گندم آبی و یک هزار و ۷۰۰ هکتار زیر کشت کلزا رفته است.


راستین نسب همچنین از خرید تضمینی حدود ۲ هزار تن محصول دانه‌های روغنی کلزا در مناطق گرمسیری استان خبر داد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: پیش بینی می‌شود ۷۵ هزار تن گندم مازاد مصرف کشاورزان، ۹ هزار تن گندم بذری و سه هزار تن دانه‌های روغنی کلزا در استان خریداری شود.
امسال هر کیلوگرم گندم معمولی به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم ۱۸ هزار ریال و کلزا به قیمت هر کیلوگرم ۳۴ هزار ریال خریداری می‌شود.
برداشت گندم از پانزدهم اردیبهشت در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.


کشاورزی با ۵۰ هزار شغل مهمترین منبع درآمد مردم کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.


۸۱۴۳/‏۱۶۶۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha