۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83337641
T T
۱ نفر

نشاء برنج در گیلان پایان یافت

۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83337641
نشاء برنج در گیلان پایان یافت

رشت - ایرنا - عملیات نشاء برنج در 238 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان پایان یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اعلام این خبر به ایرنا گفت: نشاء برنج به جز در برخی نقاط شهرستان رودبار، در استان به پایان رسیده است.


علی درجانی با یادآوری آغاز نشاء از اواخر فروردین ماه افزود: ۱۳۶ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای گیلان به صورت مکانیزه و با ماشین نشا کشت شده است.


وی گفت: تا کنون ۹۵ هزار هکتار از شالیزارها پنجه زنی یا وجین شده است.


وی اظهار داشت: برداشت برنج از مرداد ماه آغاز می‌شود و بیشترین رقم کشت شده در گیلان، رقم هاشمی است.


سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان برداشت می‌شود. گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را به خود اختصاص داده است.
در استان گیلان یک هزار و ۸۰۰ واحد شالیکوبی وجود دارد که از این تعداد، یک هزار و ۵۰۰ واحد آن فعال است.
هر ساله کار آماده سازی زمین‌های شالیزاری از اواخر آذرماه با شخم زمین در سه مرحله انجام و در ادامه، کار خزانه گیری برنج در نیمه فروردین ماه صورت می‌گیرد و در اوایل اردیبهشت نیز با نشاء و در مرحله پایانی با برداشت برنج که اوایل مردادماه است، به پایان می‌رسد.


گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.


۷ ۲۹۶/‏۲۰۰۷ /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha