نوین سازی سیستم خرده فروشی در کشور در سالهای نه چندان دور به ویژه در دهه نخست انقلاب با وجود جنگ تحمیلی و ضرورت تأمین کالاهای اساسی، عرضه آن در شبکه توزیع و دسترسی آسان مردم در اقصی نقاط کشور، به علت فقدان شبکههای توزیع گسترده، کارآمد و شفاف، در زمره آمال و آرزوهای دولت به شمار میرفت. اما بالاخره این رؤیا با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و افزایش تعداد فروشگاههای زنجیرهای محقق شد. بعدها با گسترش این نوع فعالیت و نیاز به وجود یک مرجع صنفی واحد برای ساماندهی امور ضروری، با دستور وزیر صنت، معدن و تجارت وقت و پیگیری مرکز اصناف و بازرگانان ایران و اتاق اصناف ایران، در بیست و پنجم فرودین سال ۱۳۹۵ با انتخابات اعضای هیأت مدیره، اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای به طور رسمی تشکیل شد.
این اتحادیه در حال حاضر با ۱۲۹ عضو و بیش از چهار هزار شعبه در سراسر کشور بیش از ۵۰ هزار شغل ایجاد کرده و با مدیریت متمرکز و نوین سازی سامانه توزیع و استفاده از صندوقهای مکانیزه فروشگاهی گامی بزرگ در شفاف سازی مبادلات اقتصادی و مالیات شفاف برداشته و بزرگترین شبکه تأمین و توزیع کالا در کشور را ایجاد کرده است.
حال سوال این است چرا سیستم توزیع نوین؟ پاسخ کاملاً روشن است زیرا نظام خردهفروشی مدرن، شفافیت عملکرد، رونق در چرخه تولید، اشتغال و حفظ منافع مصرفکننده را در پی دارد.
اما چرا فروشگاههای زنجیرهای بازوی تحقق این رؤیا هستند؟ پاسخ این سوال در مزایای فراوانی است که این فروشگاهها برای مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و دولت دارد.
از منظر مصرف کننده کاهش قیمت مصرفکننده (حذف واسطهها) و افزایش کیفیت محصولات (رقابت)، توجه به سلیقه مصرفکننده (تمرکز در این فعالیت اقتصادی)، کاهش هزینههایی مثل صرف زمان، ایجاد قدرت انتخاب برای مشتریان، استفاده از خدمات بیشتر و پاسخگو بودن (گردآوری محصولات متنوع در یک مکان و وجود دفاتر رسیدگی به شکایات مشتریان) و تأمین نظر و نیاز مصرفکنندگان از جمله مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد.
حل مشکلات بنگاههای تولیدی با عقد قراردادهای بلندمدت و امکان برنامهریزی تولید برای زمان طولانیتر و اطمینان خاطر از فروش محصول تولیدی، کمک به گردش سرمایه در واحدهای تولیدی، شناخت بهتر سلیقه مشتری توسط بنگاههای تولیدی به واسطه بخش بازاریابی در فروشگاههای زنجیرهای منجر به حذف هزینه بازاریابی از هزینههای واحدهای تولیدی شده است و انتقال کالا به شهرهای دوردست به وسیله شبکههای پخش مویرگی مزیتهایی است که برای تولیدکنندگن میتوان برشمرد.
توزیع فروشگاهی برای دولت نیز مزیت بسیاری دارد که از جمله آنها میتوان به پرداخت حقوق دولتی مثل مالیات، مالیات بر ارزشافزوده و اجاره واحدهای تجاری، ایجاد اشتغال پایدار، اطمینان بخشی از نحوه مناسب توزیع کالاها و خدمات با کیفیت و قیمت مناسب، کیفیت و خدمت، ایجاد هماهنگی در اجرای بهینه سیاستهای توزیعی دولت خصوصاً در زمان بحران، کمک به ایجاد عدالت اجتماعی خصوصاً در مناطق محروم و امکان دسترسی آحاد مردم در شهرهای کمجمعیت، اطمینال خاطر از فروش کالای با اصالت و بهداشتی، ایجاد شفافیت و نظارت بر عدم عرضه کالای قاچاق و بیکیفیت، روان سازی نظام توزیع و مدیریت حرفهای توزیع با ایجاد زیرساختهای لازم و بکار گرفتن نرمافزارهای روز و نوین، کاهش هزینههای توزیع و مبادله اشاره کرد.
با این نگاه، قانونگذار دراحکام برنامه ششم توسعه سهم فروشگاههای زنجیرهای از نظام خرده فروشی کشور را ۲۰ درصد پیش بینی کرده است که با توجه به سهم حدود ۱۰ درصدی کنونی، راه زیادی تا تحقق این مهم مانده که در سایه همدلی، همراهی و آگاهی از مزایای فروشگاههای زنجیرهای، در آینده نزدیک شاهد پیشرفت میهن عزیزمان و تحقق آرزوی به حقمان خواهیم بود.
............................................................
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای
نظر شما