۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۸
کد خبر: 83340819
T T
۰ نفر

امام پرچمدار تکریم خانواده

۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۸
کد خبر: 83340819
امام پرچمدار تکریم خانواده

همدان- ایرنا- کارشناسان دینی و مذهبی امام راحل را در ابعاد مختلف به ویژه دیدگاهشان در مورد تکریم خانواده و بانوان یک الگوی عملی برای جامعه اسلامی به شمار می برند.

خانواده از نگاه جامعه شناسان، نخستین و مهم‌ترین «نهاد» اجتماعی دانسته می‌شود، به همین دلیل چگونگی ارتباطات و روابط اعضای خانواده با یکدیگر در حقیقت پایه‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری انسان را شکل می‌دهد.
تشکیل خانواده در نگاه اسلام از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. خانواده هر چند از نظر جمعیت، یک جامعه بسیار کوچک دانسته می‌شود اما اسلام به منظور سالم سازی جوامع بزرگ‌تر انسانی اهتمام ویژه ای به سلامت نهاد خانواده دارد.
خانواده مهم‌ترین جایی است که در آن باورها و اعتقادات دینی، ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی از نسلی به نسلی منتقل می‌شود.
از طریق خانواده است که نسل بعدی با دنیای بیرونی آشنا می‌شوند، چگونگی معاشرت و روابط اجتماعی با دیگران را می‌آموزند و راه و رسم زندگی، اخلاق و آداب و رسوم اجتماعی را فرا می‌گیرند.
شاید بتوان گفت خانواده و اهمیت آن در نظر امام خمینی (ره)، دارای جایگاهی بی نظیر است. ایشان به اهمیت نقش خانواده و به زن به عنوان مهم‌ترین رکن و اساسی‌ترین ستون خانواده، در تربیت افراد جامعه نظر ویژه ای دارند تا جایی که خانواده را مانند مدرسه می‌دانند و می‌فرمایند: «خانواده شما باید مدرسه شما باشد.» و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با همت زن و داشتن نظر رفیع به جایگاه خانواده.
‏‏خانواده با توجه به ماهیت و موقعیت اجتماعی آن و نقشی که می‌تواند در قوام، دوام و سلامت جامعه بازی کند، از دیرباز و همزاد تشکیل اولین اجتماعات بشری مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.
در رأس همه، احکام و دستورات دین مبین اسلام است که با قداست بخشی و ارزش گذاری معنوی ویژه برای نهاد خانواده و بنیان‌های تشکیل آن و تعریف و تعیین شامل ترین و ریزترین دستورات، مباحث گسترده کاربردی را در این راستا ترسیم کرده است. ‏
از همین رو در سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلانی در خصوص جایگاه زن و خانواده از منظر پیر جماران با چندوتنگاز کارشناسان به گفت و گو نشستیم.
مدیرکل امور بانوان استانداری همدان درباره جایگاه زن از نظر امام راحل اظهار داشت: امام راحل در زمینه جایگاه زن در کتابی تحت عنوان "جایگاه زن در اندیشه‌های امام خمینی (ره) " انتشارات مرکز تبیان در فصل مشخصی به تحلیل نقش زنان در بنای جامعه اسلامی پرداخته است.
ربیعه علیمحمدی افزود: ایشان در این کتاب می‌فرمایند زنان می‌توانند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشند.
وی گفت: بفرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران زنان از نظر اسلام نقش حساس در بنای جامعه اسلامی دارند، اسلام زن را تا حدی ارتقا می‌دهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه باز یابد و متناسب با چنین رشدی می‌تواند در ساختمان حکومت اسلامی مسولیت‌هایی بر عهده بگیرد.
مدیرکل امور بانوان استانداری همدان بیان کرد: نقش زنان در مبارزات ایران و در رأی دادن از دید امام راحل پوشیده نمانده و او آنها را همسان با مردان دانسته است همچنین از بانوان خواسته در مقدرات اصلی جامعه، تمامی عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دخالت و همکاری داشته باشند.
علیمحمدی با بیان اینکه امام راحل وظیفه آموزشی برای بانوان دیدند افزود: ایشان حق تحصیل و کسب علم برای بانوان قائل بودند و در این باره تاکیدهایی داشتند.
وی گفت: نگاه امام راحل در زمینه جایگاه زن در انقلاب اسلامی و نقش مؤثر که زن می‌تواند در جامعه اسلامی داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل امور بانوان استانداری همدان اضافه کرد: ایشان در زمینه خانواده با رفتار عملی به تکریم همسر و دختران پرداخته و با وجود فشارها حرمت اعضای خانواده را حفظ کرده و کانون خانواده را با عفت و حیا حفظ کردند.
علیمحمدی اظهار داشت: یکی از مشکلات کنونی جامعه نبود مهربانی و عطوفت در خانواده است در حالیکه وجود این ۲ مؤلفه، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را در خانواده و جامعه کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: امام راحل در تمامی بیانات، به عطوفت، مهربانی، حسن رفتار، خوش رفتاری و رفتار محبت آمیز در خانه با مادر، خواهر و بستگان سفارش کرده است.
مدیرکل امور بانوان استانداری همدان با بیان اینکه امام راحل هر گونه بی حرمتی به زن را حرام اعلام کردند افزود: ایشان با رفتار و گفتار خود زن را به جایگاه واقعی خود رساندند.
علیمحمدی از جامعه زنان خواست شناخت صحیح از اسلام داشته باشند چراکه تمامی توصیه‌ها در راستای حفظ کرامت زن و جلوگیری از نگاه جنسی به زنان است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان نیز گفت: امام به عنوان یک صاحب نظر و پیشوای مذهبی می‌تواند نظریات نماینده نوعی نگاه دینی و قرائت اسلام شیعی باشند، بر این اساس نگاه ایشان را به عنوان بزرگترین رهبر سیاسی می‌توان مد نظر قرار داد.
حجت الاسلام حسن فاضلیان افزود: ایشان گفتمان نوینی را در برابر گفتمان سنتی و مدرنی که در قرن بیستم رایج بود بنیاد کردند و در آن گفتمان حضور زن در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، همراه با حفظ کرامت انسانی آنان بلامانع بود.
وی اضافه کرد: با دقت بر فرمایش‌های امام راحل، هویت دینی زن مسلمان به معنای ویژگی‌ها و منزلت، حقوق و وظایفی است که هویت یک زن مسلمان در ابعاد انسانی و خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مدنظر قرار می‌دهد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان توضیح داد: در بعد انسانی زن و مرد از منظر آفرینش برابر هستند و اسلام برای نقش و جایگاه زن در خانواده بعنوان همسر و مادر نقش ویژه ای می‌داند که امام راحل در سخنرانی‌های مختلف به آن اشاره داشتند.
حجت الاسلام فاضلیان ادامه داد: در مقوله اجتماعی مسائل مربوط به مالکیت، عفاف و حجاب و حضور منسجم زنان در فعالیت‌های اجتماعی مورد تاکید امام راحل است و می‌فرمایند بخشی از انقلاب اسلامی را زنان تشکیل دادند و اگر حضور آنها نبود شاید این انقلاب با این شکل، ماندگار نمی‌شد.
وی افزود: در مقوله سیاسی نیز جهاد زنان در مکان‌هایی که شرع مقدس اجازه می‌دهد اشکالی ندارد امام نیز در بخش‌های مختلف به این موضوع تاکید داشته است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان یادآوری کرد: ایشان در جلد ششم صحیفه می‌فرمایند "اسلام زن را همانند مرد در تمامی شئون دخالت داده است چرا که اسلام می‌خواهد زن و مرد رشد داشته باشند. "

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث نیز بیان کرد: امام راحل زن را به عنوان محور خانواده که وظیفه تربیت مردمان شجاع برای دفاع از آرمان‌های و کیان اسلامی بر عهده دارد معرفی می‌کند.
محمد مهدی روحی افزود: اموری که اسلام نه تنها از حضور زنان با رعایت و حفظ حجاب و حق خانواده منع نکرده بلکه در صورت ضرورت نیاز اجتماع حضورشان را واجب کرده است.
وی مثال زد: تحصیل علوم معارف الهی، پرستاری از بیماران، پزشکی مختص زنان، آموزش و پرورش زنان مشاغل مورد تاکید امام راحل است.
این فعال فرهنگی گفت: امام راحل حضور زنان را در اموری که با طبع و فطرت آنان سازگار نیست مثل حکومت، قضاوت، جنگ و کارهای سخت و طاقت فرسا ممنوع دانسته است.
روحی اضافه کرد: آنچه که امروز بر اساس تفکرهای فمنیست یک تهدید و بحران برای زنان جامعه محسوب می‌شود این است که جایگاه زن و مرد را تغییر داده و زن‌ها مشغول کارهای مردانه شده و از فطرت اصلی خود فاصله می‌گیرند.
وی اظهار داشت: اگر زنی در اجتماع بیش از حد نیاز حضور یافته و فعالیت‌های سخت و خشن را بر عهده می‌گیرد طبع لطیف مادری و احساسات همسری تحت شعاع قرار می‌گیرد و نمی‌تواند جامعه را به سمت رشد ببرد بنابراین خانواده متزلزل می‌شود.
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ادامه داد: اینکه امام در رفتار با همسر و دختر و نامه‌هایی که خطاب به همسرش فرستاده اند بر حفظ لطافت و احساسات زن تاکید دارند نتیجه اش ثبات بنیان خانواده است.
۷۵۲۶/۲۰۹۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha