۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰
کد خبر: 83343799
T T
۰ نفر
مردم از فرصت به وجود آمده برای کنترل فشار خون خود استفاده کنند

کرمانشاه– ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر خودمراقبتی و پیشگیری از بروز بیماری در میان مردم، از اقشار مختلف مردم استان خواست از فرصت به وجود آمده برای کنترل فشار خون خود استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دکتر محمودرضا مرادی روز شنبه در مراسم آغاز مرحله اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از فشار خون به عنوان یکی از بیماری‌های مؤثر در مرگ و میرها نام برد و افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی و مغزی بیشترین عامل مرگ و میر در کشور هستند که فشار خون بالا یکی از مهمترین فاکتورهای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مغزی است.


او با بیان اینکه کنترل فشار خون به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در سلامت در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: طرح ملی کنترل فشار خون هم با هدف تشخیص و درمان به موقع در سطح کشور اجرا می‌شود.


او گفت: تنها ۶۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع دارند و ۵۰ درصد برای کنترل بیماری دارو مصرف می‌کنند.


به گفته او، تنها ۲۰ درصد از افراد جامعه فشار خون کنترل شده دارند و این نشان می‌دهد که ما در کشور دانش این بیماری را داریم اما نمی‌توانیم خوب کنترل کنیم.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت در قالب طرح ملی به دنبال غربالگری و حساسیت زایی در میان مردم در ارتباط با بیماری فشار خون است، گفت: این طرح در ۲ مرحله اجرا می‌شود و انتظار داریم همه مردم با مراجعه به پایگاه‌های بهداشت، فشار خون خود را کنترل و ثبت کنند.


مرادی بر همکاری مردم با طرح‌های حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: هرچه ما آمارهای بیشتری از وضعیت سلامتی مردم در اختیار داشته باشیم بهتر می‌توانیم برای سلامت آنها برنامه ریزی کنیم.


وی یادآوری کرد که باید به مقوله پیشگیری و کنترل بیماری‌ها اهمیت دهیم چرا که فعالیت‌های بهداشتی و پیشگیرانه کم هزینه و پر اثر است و زمانی که به مرحله درمان برسد پرهزینه و عواقب آن نیز بالا می‌رود.


وی هدف وزارت بهداشت از اجرای طرح ملی کنترل فشار خون را کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک به عنوان یکی از مهمترین عوامل افزایش فشار خون اعلام کرد.


وی گفت: تلاش ما در این طرح کنترل فشار خون نیمی از جمعیت هدف استان است و در این راستا نیازمند همکاری مردم و ادارات و دستگاه‌های اجرایی هستیم.


استان کرمانشاه حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آن در شهر کرمانشاه ساکن است.


قرار است دراین طرح فشار خون یک میلیون نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال استان کنترل و در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت شود.


۳۰۳۳/‌۸۰۶۶