۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 83344929
T T
۰ نفر
 تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی نقض حقوق بشر در  سودان

تهران - ایرنا - «کمیساریای حقوق بشر سودان» از تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره نقض حقوق بشر در اعتراض های اخیر در این کشور که دستکم ۱۱۳ کشته برجا گذاشته، خبر داد.

روزنامه «رأی الیوم» روز یکشنبه گزارش داد که کمیساریای حقوق بشر سودان نقض حقوق بشر و تلفات جانی و خسارت‌های مالی به اموال شهروندان در جریان اعتراضات اخیر مردم این کشور به حاکمان نظامی را محکوم کرد.


این مرکز از شهروندان سودانی خواست تا هرگونه نقض حقوق بشر در جریان اعتراض‌ها و بازداشت‌های اجباری و ناپدید شدن افراد پس از پایان اعتراض‌ها را به این نهاد گزارش کنند.


کمیته پزشکان سودان از کشته شدن ۱۱۳ نفر در اعتراض‌های اخیر در این کشور خبر داد، این در حالی است که وزارت بهداشت این کشور این آمار را ۶۱ نفر اعلام کرده است.


به دنبال خشونت‌های هفته گذشته در اعتراض‌های سودان و حمله ارتش به معترضین، «جنبش اعتراضی سودان» خواستار نافرمانی مدنی از امروز با هدف واگذار شدن قدرت از شورای نظامی انتقالی به نهادهای غیر نظامی و مردمی شد.


«انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان» نیز روز جمعه از همه احزاب و شهروندان سودانی خواستند تا از امروز دست به نافرمانی مدنی زده تا قدرت به غیر نظامیان واگذار شود.


ارتش سودان دو ماه پیش با سرنگونی و بازداشت «عمر البشیر» و دهها مقام دولتی، کنترل کشور را در دست گرفت، اما «نیروهای خواهان آزادی و تغییر»، ائتلاف اصلی مخالفان، خواهان برکنار کردن شورای نظامی از قدرت هستند و کارزار نافرمانی مدنی را آغاز کرده‌اند.


شورای نظامی سودان که قدرت در این کشور را در دست دارد، روز ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد که در مذاکرات خود با مخالفان به نتیجه رسیده و دو طرف توافق کرده‌اند که به مدت سه سال یک دولت انتقالی با مشارکت نظامیان و غیرنظامیان حکومت را در دست داشته باشد و زمینه انتقال به دمکراسی و سپردن امور به دولت منتخب مردم را فراهم آورد.


اما در شامگاه ۲۵ اردیبهشت مذاکرات ارتش و مخالفان در سودان به مدت ۷۲ ساعت به تعلیق در آمد. قرار بود که نمایندگان شورای نظامی انتقالی سودان و نمایندگان جنبش‌های مدنی معترض درباره ترکیب شورای حاکمیت که نهادی کلیدی برای دوران انتقال حکومت است، مذاکره کنند، اما شورای نظامی با این استدلال که اکنون پایان بخشیدن به وضعیت امنیتی پایتخت به دلیل اعتراضات خیابانی ضروری است، تصمیم گرفت مذاکرات را تعلیق کند.


شورای نظامی سودان چهارشنبه گذشته، یک روز بعد از لغو توافقات خود با احزاب و تشکل‌های سودانی، اعلام کرد که در مذاکره با مخالفان باز است.


«نیروهای خواهان آزادی و تغییر» طرح انتخابات شورای نظامیان را رد کرده و آنها را مسئول «کشتار جمعی» مخالفان در خارطوم معرفی کرده است.


مخالفان دولت نظامی سودان گزارش دادند که اجساد ۴۰ تن از معترضان هفته جاری در این کشور از رودخانه نیل در خارطوم، بیرون کشیده شده و بدین ترتیب شمار افراد کشته شده به ۱۰۰ نفر رسیده است.


خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت نظامی سودان دیروز دو تن از رهبران جنبش مردمی این کشور را دستگیر کرد.


به دنبال خشونت‌ها در سودان و کشتار شهروندان، اتحادیه آفریقا عضویت این کشور را در این سازمان به تعلیق درآورد.


خاورم **۹۳۶۶**۱۶۵۱





 






نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha