حمید نادگران دوشنبه در گفتوگو با ایرنا درباره اثربخشی مطالعات علمی در تحصیلات تکمیلی گفت: تا چند سال پیش پایاننامههای ارشد و دکتری که در دانشگاههای سطح یک ارائه میشد، بیشتر جنبه آکادمیک داشت و در مرزهای دانش حرکت میکرد؛ اما طی سه سال گذشته روشهایی انگیزشی برای استادان و دانشجویان درنظر گرفتیم. پایان نامه هایی که به مسائل جامعه بپردازند از امکانات ویژه دانشگاه شیراز برخوردار میشوند
نادگران عنوان کرد: براین اساس همه پایاننامههایی که به مسائل جامعه بپردازد، از امکانات ویژهای برخوردار میشود. در همین زمینه نیز تاکنون فعالیتهایی در مجامع درونشهری و در سطح استانی صورت گرفته است و از همه دستگاههای اجرایی درخواست کردهایم پژوهشهای خود را به دانشگاهیان بسپارند.
وی افزود: دانشگاه شیراز نیز در حد توان و امکانات خود با استادان تماس میگیرد و آنها را تشویق میکند که پایاننامههایی را در مقاطع تحصیلات تکمیلی هدایت کنند که به مسائل روز اجتماع میپردازد.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به روند فعالیت دانشگاهها در جهان طی سالهای گذشته از دانشگاههای نسل اول به عنوان دانشگاه مبتنی بر آموزش یاد کرد و گفت: در این دانشگاهها استادانی فعالیت میکردند که صرفاً دانستههای خود یا پیشینیانشان را آموزش میدادند.
نادگران با بیان اینکه دانشگاه نسل دوم مبتنی بر پژوهش صرف فعالیت میکنند، گفت: در این دانشگاهها استادان و گروههای مختلف تخصصی و پژوهشی به پژوهش در مسائل روز میپردازند و نتایج آن را به صورت مقاله یا کتاب در اختیار دیگران قرار میدهند.
وی دانشگاههای نسل سوم را پیشرو در نوآوری و کارآفرینی دانست و عنوان کرد: یکی از رسالتهای اجتماعی این دانشگاهها نوآوری، مهارتافزایی و ایجاد بستر برای کارآفرینی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه در دانشگاههای نسل چهارم موضوع حل مسئله مطرح میشود، خاطرنشان کرد: مسائل موجود در حوزههای فنی، صنعتی، آسیبشناسیهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور در دانشگاههای نسل چهارم مطرح میشود و در آنها رویکرد حل مساله حاکم است.
نادگران افزود: با تشکیل کارگروههای تخصصی، دانشجویان دوره ارشد و دکتری به صورت زنجیروار و با رویکرد هم افزایی، ابعاد گوناگون مسائل را در نظر میگیرند و به بررسی آنها مبتنی بر روش حل مساله میپردازند.
** هنوز دانشگاه نسل چهارم در ایران وجود ندارد
رئیس دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه در کشور ما دانشگاه نسل چهارم به معنای یادشده وجود ندارد، اظهار داشت: سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دولت بر این مبناست که دانشگاههای برتر کشور به حوزه دانشگاههای نسل چهارم قدم بگذارند.
نماینده وزیر علوم در استان فارس ابراز امیدواری کرد که در دو سال آینده، فضایی پویا در دانشگاهها مبتنی بر حل مساله ایجاد کرد.
نادگران گفت: تسهیلات و انگیزهبخشیهایی در این راستا برای استادان و دانشجویان دانشگاه شیراز فراهم شده است؛ اما نباید از خاطر دور داشت که برگشت جامعه و تغییر مسیر از فعالیتهای آکادمیک صرف مسیری نسبتاً ناهموار است که باید با همت همه استادان و کل مجموعه دانشگاهی صورت گیرد.
رئیس دانشگاه شیراز در بخش دیگری از این گفتوگو نیز درباره بینالمللی شدن دانشگاه شیراز عنوان کرد: این دانشگاه از دانشگاههای پیشرو در این زمینه بوده است؛ هماکنون نیز اعزام دانشجو و استاد به خارج از کشور بنا بر تفاهمنامههایی که با دانشگاههای سراسر جهان امضا شده است، صورت میگیرد.
نادگران با بیان اینکه شرکت استادان در کنگرههای بینالمللی افزایش یافته است، اذعان کرد: باوجود تنگناهای مالی فرصتهای مطالعاتی با وسعت نظر استادان و نیز تلاشهای بخش مالی دانشگاه صورت میگیرد؛ البته در این میان استادان باید پژوهشهایی هدفمند تعریف کنند.
رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به حضور استادان و صاحبنظران دانشگاهی در کنفرانسها و جلسات عمومی کشورهای شرق آسیا و کشورهای اروپایی در زمینه بینالمللی سازی گفت: افزون بر این، با دیگر دانشگاههای برتر کشور نیز در تماس هستیم و پروژههای مشترکی را تعریف کردهایم و در این میان نگاهی ویژه به استادانی داریم که با دانشگاههای خارجی طرحهای مشترک یا مقالات مشترک تعریف میکنند.
وی در این زمینه به الزام به دعوت دستکم یک استاد مبرز خارجی در همه بخشهای دانشگاه شیراز سخن گفت و افزود: با برگزاری سخنرانی و ایجاد پنلهای گفتوگو برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در تلاش هستیم از حضور این استادان و تبادل علم و اندیشه برخوردار شویم.
** شهریه بخش بینالملل دانشگاه شیراز رقابتی شده است
رقابتی شدن شهریه بخش بین الملل دانشگاه شیراز نوید افزایش شمار دانشجویان خارجی را می دهد
نادگران همچنین به رقابتیشدن شهریههای بخش بینالملل دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: شهریههای بخش بینالملل از سال جاری بهصورت رقابتی در آمده است که امکان جذب بیشتر دانشجویان خارجی را فراهم میکند و نوید افزایش شمار دانشجویان خارجی در مهرماه امسال را می دهد، به ویژه دانشجویانی که علاقهمند به یادگیری زبان فارس در بازههای زمانی کوتاه، متوسط و دراز مدت هستند.
رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: از آنجا که شیراز مهد فرهنگ و هنر و زادگاه سعدی و حافظ است همهساله متقاضیان بسیاری برای آموزش زبان فارسی در این شهر و این دانشگاه وجود دارد که میتوان از ظرفیت آنها استفاده و آنان را به دانشگاه جذب کرد.
وی با بیان اینکه هماکنون در خوابگاههای دانشجویان خارجی تراکم بسیاری وجود دارد، اظهار داشت: در صورتی که تعداد دانشجویان خارجی به رقمی قابل ملاحظه برسد در سطح شهر برای آنها محل اسکان تأمین میکنیم.
نادگران تاکید کرد: به دنبال برندسازی دانشگاه شیراز هستیم؛ گرچه این دانشگاه هماکنون نیز در سطح بینالمللی شناخته شده است.
۹۸۸۵ / ۲۰۲۷
نظر شما