جواد وحدتی فرد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت ترکمنستان از مرداد ماه پارسال تردد کامیونها از مرز خود را به ورود ۳۰ و خروج ۳۰ دستگاه کامیون محدود کرد که این امر موجب کاهش ۵۰ درصدی ترانزیت کالا از طریق مرز سرخس طی سال گذشته نسبت به سال ۹۶ شد.
وی اظهار داشت: در ادامه این محدودیتها دولت ترکمنستان سهمیه خروج ۳۰ دستگاه کامیون از مرز خود به ایران را به ۱۰ دستگاه برای کامیونهای ترکمنستانی، ۱۰ دستگاه برای ناوگان ایرانی و ۱۰ دستگاه برای سایر ملیتها تغییر داد که این تصمیم موجب افزایش مدت اقامت رانندگان ایرانی در مرز ترکمنستان تا چهار شب شده است.
وحدتی فر گفت: با توجه به اهمیت پایانه مرزی سرخس برای کشورهای آسیای مرکزی و ویژگی منحصر به فرد این پایانه به خاطر دسترسی به ریل، پیگیری رفع محدودیتهای ایجاد شده برای این پایانه مرزی از سوی مراجع دیپلماتیک در دستور کار قرار گرفته است.
استان خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد.
پنج واحد گمرکی این استان در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون، مشهد و دو بازارچه مرزی آن در تایباد و مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان فعالند.
پارسال ۳۹ هزار و ۴۲۳ دستگاه کامیون حامل کالای ترانزیت ورودی از کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان وارد خراسان رضوی شدند که نسبت به سال قبل از آن چهار درصد کاهش داشت.
در این مدت ۷۴ هزار و ۴۹۹ دستگاه کامیون نیز از طریق پایانههای مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران در مرز ترکمنستان و پایانه دوغارون در مرز افغانستان کالاهای ترانزیتی را از طریق خراسان رضوی به مقصد کشورهای همسایه حمل کردند که در مقایسه با سال قبل از آن ۲۷ درصد کاهش داشت.
'ترانزیت' به عنوان یک صنعت نه تنها موجب توسعه زیرساختها، اشتغالزایی و توسعه محدوده جغرافیایی مرتبط با ترانزیت در داخل کشور میشود بلکه بر سایر نقاط از جمله مبدا و مقصد ترانزیت کالاها نیز تأثیرگذار بوده و رونق و توسعه اقتصادی را به همراه دارد. همچنین به واسطه توسعه اقتصادی ناشی از ترانزیت وضعیت توسعه نیافتگی، فقر و بیکاری منطقهای بهبود یافته و مسائل امنیتی ناشی از این کاستیها رفع میشود.
به اعتقاد کارشناسان، ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی و برخورداری از زیرساختهای مناسب ریلی و جادهای شاهراه ترانزیت در منطقه غرب آسیاست.
بر این اساس، با اصلاح و تسهیل شرایط و قوانین ترانزیت و استفاده از شیوههای جدید در بندرگاه ها و پایانههای کشور میتوان حجم تخلیه و بارگیری کالاهای ترانزیت را از ایران شتاب بخشیده و جایگاه کشور را در این حوزه ارتقا داد.
همچنین ساده کردن دستورالعملهای ترانزیتی، کاهش محدودیتها و تعرفههای گمرکی در یک برنامه ریزی بلند مدت میتواند کشورهای مختلف را برای استفاده بیشتر از مسیر ترانزیتی ایران ترغیب نموده و کشور را در صدر مسیرهای تجاری منطقه قرار دهد.
۳۲۲۱ / ۶۰۵۳
نظر شما